Salam...moge Dilindungi Allah hendaknye.

Kenape saye tulis ni??

pernah tak dapat surat cinte?. Surat cinte yang macam mane? klu yang meminati buku, menganggap buku, novel mahupun majalah sebagai surat cinte yang xnak dilepaskan. Emm...klu dapat surat cinte dari Teman? suke x??saling utus mengutus, klu boleh xnak terputus hubungan. dah dapat surat cinte, bace berulang2 letak bawah bantal bace lagi, lipat...eh...bace lagi...wah...xleh jadi ni. Klu yang mementingkan kewangian diletaknye bedak dalam surat 2 bagi tenang sikit si pembace, berkepuk bile bukak..(hi2..cam penah buat je..haha..)

emm...tapi klu buku agame??kite bace x? berulang-ulang?mengantuk x? klu bace bile boleh habis?seminggu? sejam?atau tahun depan la..sikit2. Klu bace novel bape jam leh habis bace?bile dapat surat cinte, bagaimane rase?ape reaksi? suke? gembire?bace tiap2 hari tuk hilangkan rindu...xkisah la dari sahabat ke kawan ke klu dari pakwe?oOpss...sukeeenye...

tapi lain jadinye bile dapat surat cinte dari mak ayah kat kampung " maaf anakku duit tak dimasukkan lagi" wah..marah kite.

Bile ditanye kepade seseorang hambe ni, ape reaksi bile dapat surat cinte? katenye :
' of course, sebagai menusie yang normal saye rase seronok, gembire bile orang yang kite sayang mengirimkan surat. Itu menandakan die mengingati dan sayang pade kite. saye menghargainye dan sudah tentu saye akan menyimpan surat tersebut dan membalasnye.'

em....ye?
saye terfikir..Surat Cinte yang mane harus dibace dan harus saye hayati??. Contohnye, klu saye ade kete wolksagen tibe2 rosak, kemudian saye baiki tapi gunekan panduan bagi kete yang lain adekah kete wolksagen kesayangan saye akan makin baik/ makin rosak??

Kemudian, saye pk lagi...klu ade penyakit mesti ade penawar. klu saye tak tenang ape yang boleh tenangkan saye?surat dari kekasih pn xleh nk berikan ketenangan yang berpanjangan..em...Ooo...'nadi' saye... Al-Quran.
bape kali bace Quran? Quran selalu letak kat mane? klu jatuh? kite ambil, cium dan letak kembali di atas almari dibiarkan berhabuk tanpa berbelek. bpe kali bace Quran dengan sungguh2??

Atas nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan Bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda2 kaum yang berfikir, Yaitu orang2 yang meningati ALLAH ketika berdiri, duduk atau berbaring supaya memikirkan 1 penciptaan langit dan bumi " (maaf saye lupe petikan surah mana) dan berkata :

Ya Tuhan kami Yang Maha Suci, kami dari api neraka yang sepanjang hidupmu, sudah berapa lama malam berlalu olehMu tapi pernahkah kite membaca Surat Cinta dari Allah dengan sepenuh hatimu?? Wahai orang2 yang diciptakan oleh Allah.

Sudah berapa lama siang berlalu olehMu, tapi pernahkah kite tergetar pabila membaca Surat CintaNya Allah untukmu??
Sudah berapa lama sepanjang hidup kite, Bayangkan...pernahkah kite bergetar mendengar Ayat Allah? Surat Cinta Allah Untukmu.
Bayangkan..Sudah berapa lama kite lebih suke baca komik, dari Surat Cintanya Allah?
Sudah berapa lama kite suka membace majalah dari membace Surat Cintanya dari Allah??
Sudah berape lama sepanjang hidup kite hanya menjadikan Al-Quran sebagai hiasan di atas almari, padahal Quran itu Allah jadikan Ciptakan, Allah Turunkan untukmu kerana Allah Sayang pada kite, kerane Allah cinta pade kite kerane Allah ingin kite agar selalu Selamat Wahai Hamba Allah...

Tetapi mengape?..sepanjang hidup kite mengabaikan Quran itu? Mengapa sepanjang hidup kite lebih suka membace surat cinte dari pacar kite? lebih suke bace Surat dari sahabat kite tapi kite Tak suke bace Surat Cinta Allah yang menciptakan diri kite..Bayangkan..sudah bape lame kite abaikan surat cinta itu.....

Sepanjang hidup kite, teman2..surat cinta Allah untukmu bukan hanya tertulis di dalam Al-Quran tapi tertulis pula pade Rembulan. Sudah berape lame kite tak pernah membace surat cinta Allah yang tertulis pade rembulan. Sudah berape lame kite tak pernah membaca surat cinta Allah yang tertulis pada Matahari. Sudah berape lame kite tak pernah membace surat cinta Allah yang tertulis pade setiap Alam semestenya. BAYANGKAN jika kite dipanggil oleh Allah sementare selame ini kite sering mengabaikan surat CintaNya, sementare sebelum ni kite lebih suke membace surat cinte dari kekasihmu dari membace SURAT CINTA dari ALLAH...maka marilah kite memohon ampun pade Allah.

Bayangkan, sudah berape lame kite mengabaikan Allah. Ape salahnya Allah pade kite? Lihatlah betape sayangnya Allah kepade kite. Allah ingin kite bahagie di Dunia dan Akhirat. Kemudian Dia turunkan Al Quran sebagai panduan dan mencipta kebahagiaan tapi kenape kite abaikan? walaupun kite tak sayangkan Nya tapi Dia tetap mengirimkan Surat Cinta pade kite. tapi kenape kita tidak membalasnya? kenape kite xhayatinye? kenape kite tak hargainye?kenape kite tidak menyimpannya dengan baik?kenape?? sedangkan dalam Surat Cinta itu boleh mendamaikan kite, segale penyakit dapat disembuhkan dengan penawar yang terkandung dalam Surat CintaNya itu...

"Sesungguhnya orang2 yang beriman itu adalah mereka yang apabila di sebut Allah maka gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepade mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada TuhanNya mereka bertawaqal ". (Al-AnFaal:2)

Ya Allah bukakan lah Mata hati kami. Berikanlah cahayaMu Ya Allah. Biarkan NurMu menerangi hati kami ya Allah. Begitu banyak cara yang diberikan untuk menuju ke jalan kebaikan dan semua itu Kau tunjukkan melalui Ayat-ayat SuciMu. Namun betapa kami sering melupakan Mu Ya Allah. Betapa kami sering khilaf, betapa kami tak sedar begitu CintaNya Engkau kepada kami Ya Allah. Begitu banyak kebaikan yang Engkau berikan. banyak jalan menuju ke Syurga yang Kau tunjukkan, kau tuliskan. Tugas kami hanya untuk membaca ayat2 SuciMu Ya Allah dan itu pun kami telah abaikan. Betapa kami sering lupa Ya Allah. Bukakanlah mata hati kami, berikanlah kesedaran kepada kami, sudilah menerima kami. Sesungguhnya hanya Engkau yang memahami kami, Engkaulah yang paling tahu apa yang terbaik bagi kami. Betapa Engkau ingin kami berkumpul kembali dan bertemu di Syurga. Ampunkan kami Ya Allah. Berikanlah hanya kebaikan kepada kami. Ampunkan dosa2 kami yang sering melupakanMu, kami sering lalai, alpa, kami sering malas untuk membaca SURAT CINTAMU Ya Allah. Betapa kami sering lupa, malas, marah, bosan bila disuruh membaca SuratMu Ya Allah. Ampuni Dosa-dosa kami Ya Allah....

May Allah Bless us...
Don't ever forget read Al-Quran...(especially4me)
ill'liqa,Salam...peace:)

0 comments:

"Always Be There"