Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda : " Pada malam perjalananku ke langit, diperlihatkan kepadaku semua Syurga. Maka aku melihat empat macam sungai : Sungai Air, Sungai Susu, Sungai Khamar dan Sungai Madu. Lalu aku bertanya kepada Jibril. "Dari mana air ini bersumber dan ke mana ia mengalir?"

Jibril menjawab : " Mengalir ke kolam Al Kautsar, tetapi aku belum mengetahui dari mana ia bersumber. Cuba ku tanya dahulu dengan Tuhanmu."

Kemudian datanglah seorang Malaikat dan berkata kepadaku : " Hai Muhammad, pejamkanlah matamu!" Tiba-tiba aku berada berdekatan sebuah pohon bersebelahan sebuah Kubah yang terdiri dari Mutiara Putih, pintunya dari yaqut hijau dan kuncinya dari emas merah. Jika dunia dan seisinya diletakkan di atas kubah ini, akan seperti burung yang hinggap di atas gunung atau seperti telur yang diletak di atas gunung. aku melihat sungai-sungai itu mengalir dari bawah kubah tersebut. Ketika aku hendak kembali, berkatalah Malaikat tersebut menyuruhku memasukinya.

Aku bertanya : " Bagaimana aku boleh masuk, sedangkan pintunya terkunci?".

Berkatalah Malaikat tersebut : " Kuncinya berada ditanganmu, iaitu lafaz Bismillahirrahmanirrahim".

"Maka aku mengucapkan Bismillahirrahmanirrahim. Tiba-tiba terbukalah pintu kubah itu dan masuklah aku ke dalamnya. Maka aku menyaksikan dari keempat sudutnya mengalirnya keempat-empat sungai itu. Ketika aku hendak pulang, maka malaikat itu menunjukkan aku tulisan Bismillahirrahmanirrahim tertulis di atas sudut-sudut kubah itu. Aku menyaksikan bahawa Sungai Air bersumber dari Mim lafaz Bismillah, Sungai Susu bersumber dari Ha lafaz Allah, Sungai Khamar bersumber dari Min lafaz Arrahman dan Sungai Madu bersumber dari Mim lafaz Arrahim. Maka tahulah aku bahawa sumber-sumber sungai itu dari lafaz Bismillahirrahmanirrahim."

Kemudian Allah SWT berfirman : "Hai Muhammad! Barangsiapa dari umatmu yang menyebutKu dengan nama-nama ini, akan Ku beri minum dari sungai-sungai ini."

Jike kite lihat perkataan Bismillahirrahmanirrahim ni mudah dan ringkas. Tetapi disebaliknya tersirat maksud dan Keajaiban yang tersendiri. Tapi kenape sukar untuk kite jadikan ia sebagai amalan sepanjang kehidupan kite? jika kite mengamalkan kalimah suci ini nescaya kite akan dilindungi dan sentiasa diredhai. Setiap perkare yang hendak kite lakukan dahuluinye dengan kalimah ini, yang bermaksud : " dengan nama Allah yang maha pengasih , maha penyayang". Tak rugi jika kite amalkan bahkan mendapat berkat, hatta jika kite ingin lakukan ape sekalipun,walaupun hanya ingin mengangkat beg. Tak susah kan? i'Allah kalu kite selalu sebut 'kunci' kite xtak hilang...

(Perkara yang amat mudah tetapi ganjaranya amat besar.)
Salam,ill'liqa.
Selamat Berbuke...
peace:)

1 comments:

NuRuLhiDaYani Bt AhmaD said...

Salam..em betul tu..lafaz basmalah merupakan lafaz yang ringkas..namun ia membawa hasil yang banyak jika kita mengamalkannya..em semoga dengan lafaz basmalah yag kita lafazkan setiap hari ia dapat membantu kita tika di hari perhitungan kita nati..amin ya Rabb..=)..

P/S : Selamat berbuka puasa kak akma..

"Always Be There"