السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Hari berganti hari, umur kian panjang dan bertambah...nyawa masih terlekat di badan..teringat pade satu kisah, bukan penghijrahan Rasulullah SAW.. itu jelas..insyaAllah, kite umat Islam memahami dan menghayati setiap detik perjuangan dan kejayaan peristiwa Hijrah Nabi Muhammad SAW..Selawat dan Salam Buat Baginda dan seluruh keluarga dan sahabat..

Penghijrahan tanpa mengenal erti baik mahupun buruk..mengape perlu 'Hijrah' dalam diri?
Ini Kisahnya..Tapi Awas Kisah Ini Panjang..dan...Mungkin Agak Membosankan...haha...Atas tu ade Butang [X] leh tekan Situ..^_^


Seawal usia kecilnya..sungguh die tidak tahu ape itu Tuhan? "mengapa aku perlu hidup" , ape yang perlu aku lakukan?..Sehingga dia menjejakkan kaki ke sekolah dan ibu bapanya menghantarkan die ke fardhu ain..die pelik? adekah ini yang perlu dilalui oleh semue manusie sekecil aku?pertanyaan tetap ada.. tapi tetap meneruskan ape yang dihidangkan untuknya..

Masuk darjah 3, dia dilantik sebagai pengawas...namun dihati dia terdetik sesuatu dan menyatakan pade ibunya.."Ma, dah jadi pengawas ni adik nak pakai tudung boleh?" Ibunya hairan dan ingin menguji.." tak panas ke nanti?" "Tak de la, orang lain pakai xde pe pun...lagipun malu la xpakai tudung pi sekolah" . Ibunya menuruti dan hanya tersenyum..

Si kecil tetap mengikut ibunya ke surau untuk solat terawih, solat magrib dan isyak..kenduri di surau..berbuke puasa di surau..dan pade ketikenye..ketike berjemaah solat terawih di surau ada sorang kakak menegurnya dan kian rapat dengannya..Tapi yang jadi tanda tanye pade si kecil ini..disetiap 8 rakaat terawih, kakak tu solatnya diselang-selang maksudnye..2 rakaat yg pertama dia solat, dua rakaat yg 2 die xsolat , 2 rakaat yang 3 die kembali solat dan 2 rakaat yg ke 4 die xsolat dan terus witir..si kecil tu pun pelik..boleh ke macam tu?. Sejurus balik ke rumah die bertanyakan kepada ibunya.." Ma, boleh ke kalau kite semayang terawih tu selang-selang, dua rakaat kite buat pastu tinggal dua rakaat?" Ibunya menjawab " Kalau adik xlarat xpe, wat sikit-sikit nanti dah lame2 biase solat banyak-banyak" Die pun berfikir.."em..kakak tu xlarat kot solat banyak2 janji die semayang" itu kesimpulan bagi die..^__^

Di kelas Fardhu Ain...dia meneruskan pengajian..dari Iqra 1 sampai 6 dan berterusan mengaji muqaddam..dan akhirnya die berjaya membaca Al-Quran..gembira bukan kepalang..ibunya menghantar die ke rumah Pok De jiran tetangganye untuk mengajar mengaji..balik dari sekolah..die dan rakan-rakannya berlumba-lumba ke rumah Pok De untuk mengaji..Berlumbanye tu bukan ape..malas nak tunggu lame2..nak dapat Ngaji paling awal..huhu..Dia hanya bace tulisan di dalam Al-Quran dengan Tartil yang diajar oleh Pok De..tanpa tahu Isi dan Maknanya..Tanpa Tahu Ape Pentingnya Al-Quran..dia hanya tahu..semue orang Islam perlu baca Quran. Dia hanya buat tanpa tahu kenape alasannya..Akhirnya die Khatam Quran bersame rakannya yang lain..Senyum meleret dah habis ngaji Quran besar katenye..

Habis darjah 6..banyak pulak tawaran ke sekolah menengah..banyak-banyak sekolah yang berhampiran, akhirnya die , ibu dan ayahnye memilih sekolah paling jauh untuknya..Masuk Asrama diusia 13 tahun..Die sendiri xtahu sekolah tu kat mane dan kenape die pilih sekolah tu..tapi satu yang membuat hatinye terpegun..name sekolah , sebab namenye panjang sangat dan diberi cuti khas selame seminggu, yang mane pelajar lain dah mule mendaftar dan bersekolah..bermaksud bagi die.."yea..tambah cuti lagik..kesian orang lain kne sekolah awal" tapi lain pulak ibu dan ayahnye..memilih sekolah tersebut sebab die dapat kelas " Aliran Agama". Pernah juge ibu dan ayahnya bertanyekan padenye.." Betul ni nak duk asrama? Nanti duk asrama, xtakut rindu kat ma abah?" " Xpenya..kan dah besar"... Memang die tak tahu ape maksudnya..janji seminggu tu die dapat cuti lagi..haha..

Perjalanan ke sekolah yang agak jauh dari rumah membuatkan die bosan dalam kereta..pemandangan yang hanya dikelilingi pokok-pokok= hutan dan bengkang-bengkok buat die loya.."Aduh kat mane la sekolah ni..hutan je banyak.." die mengeluh..berkire-kire nak lelapkan mata..tak sampai 10 minit kedengaran suara ayahnya " Ok..sampai daa..sekolah die". Dia bingkas bangun..tibe-tibe tersirap darah.." Adui, takut la pulak..da la xde kawan" . Keluar dari kereta dan mengikut ibu dan ayahnya untuk mendaftar..die hanye tertunduk sehingga matanya menangkap sesusuk tubuh.."Macam kenal". Tibe-tibe namenye dipanggil.. Haha...member sekolah rendah rupenye..Die hanye tersenyum..adelah dalam 3 4 orang kawan dari sekolah rendah bersamenye di sekolah baru ni..tanpa die tahu yang ibu bapanya akan meninggalkan die sebentar saje lagi....

Di sekolah baru..bermaksud kehidupan baru bagi die..dah xde ibu untuk masakkan makanan kegemarannya..dah tak de ayah yang selalu dodoikan die untuk tidur...dan xde cite karton si kancil dan si buaya yang jadi tontonan selepas baik dari Fardhu Ain..Hari pertama di asrama, sayunye hati..tidur di katil tingkat atas (katil 2 tingkat) terkebil-kebil die memanjat..selimut tertinggal..nasib rakan disebelahnya menghulurkan selimut dan menenangkannya..seakan tahu die merindui rumahnya..Dan esoknya..die bergegas menelefon ke rumah dan bercakap dengan ayahnya..ayahnya bertanya.." Sihat?".. die diam seribu bahase..bukan xtahu nak cakap ape..tapi tekaknye perih menahan sendu.." Nape ni.." " Em..abah..orang xbawak selimut.." menahan getar suara..ayahnya cam suara lain tu.. "Ok2..esok abah datang, ade barang lain lagi yang xde atau xcukup". " Ade hanger.........dll" ... Kini, die mula tahu ape itu 'RINDU' .

Selang beberapa minggu dan bulan..dari bertudung biase...tibe-tibe seorang guru adekan 'dasar baru' wajib bertudung labuh..kene lepas paras siku dan melepasi punggung. Ramai..ramai gile yang mengeluh.. " Aduh, bukannye sekolah agame nak pakai tudung labuh..tension betul aku" itu la diantare keluhan-keluhan yang banyak n selalu didengari..Memandangkan die ditempatkan dikelas KAA (Kelas Aliran Agama) di Sekolah Kebangsaan..die hanye ikut dasar baru tu.."peraturan sekolah, ikut je..xkan la cikgu tu suke-suke je nak buat." itu jawapan die jike ade rakan-rakannya bertanyekan tentang dasar baru tu..Die hanye pakai tudung barunye tu walaupun tanpa sebab mengape..bagi die itu Peraturan Sekolah jadi wajib ikut klu xnak kne denda or kne tulis name dalam buku record..haha..lantak korang la nak mengeluh atau ape..nak xnak kne pakai gak..hehe..

Satu ketike die baru tersedar..ketika die ditugaskan untuk memadam papan hitam..sedang asyik die memadam..die teringat "Dulu time aku padam papan hitam dengan tudung bawah sikit pade bahu..nampak singlet aku alik dalam ni..aku pelik..aik..baju aku ni jarang sangat ke? dan teringat kate kawan aku.."da namenye baju putih memang la jarang.." aku jadik malu pulak..mane tahu ade orang pandang time aku padam papan hitam?Same gak kalu aku nak angkat tangan tuk tanye soalan ke.. Haishh.....Tapi sekarang tudung baru ni dah dapat cover kejarangan baju putih sekolah. Die dah tak bimbang lagi kalau nak padam papan hitam..Die Selamat dengan tudung baru tu..Tudung Labuh.

Dah masuk tige tahun die kat sekolah tu..banyak jugak perubahan dalam diri die..dengan masalah sekolah, kawan, asrama dan lain-lain..buat die jadi sangat berdikari..Duk asrama ni satu fenomena yang buat die pelik iaitu "keluarge angkat".. kakak angkat, adik angkat, abang angkat..semue die sapu...haha..layan.. die pun pelik..ape la maknenye tu.. p ok gak..macama ade orang concern gitu..haha..p Alhamdulillah ukhwah terjalin baik..pastu klu..dulunye setiap balik ke rumah pasti dibawa baju kotor untuk dibasuh dirumah..tapi sekarang tidak lagi..Kalau dulu time balik umahnye nagis-nagis xnak balik asrama..Kini tidak lagi..Dah Form 3 kan..Dah pertengahan senior tu..haha..die suaikan diri dengan baik dengan keadaan di sekolah tu..

Time ni jugak ade terdetik kat hati die..lepas die tengok ustazah di kelas fardhu ain nya di sebelah petang habis sekolah.."Em..nape la ustazah ni pakai stokin yek, xpanas ke? tapi macam best je pakai.." Tak de niat pulak die bertanye kepade ustazahnya..dan hanye mengajak kawannya untuk memakai stoking..

" Ecah, jum pakai stoking nak..aku tengok ustazah duk pakai macam best pulak..hehe"
"bukan macam best la, kaki kan aurat bagi perempuan sebab tu ustazah tu pakai.." "O..yeke..jum pakai nak?"

Bermula pade itu, mereka mule pakai stoking dengan hanya menggunakan stokin putih sekolah..die cube pakai secare beransur-ansur..kejap pakai kejap tak..lame-lame ramai kwan-kawannye mengikutnye..ditambah dengan kehadiran dua rakan baru dari sekolah agama.... [bersambung....] 







0 comments:


"Always Be There"