I know I’m waiting
Waiting for something
Something to happen to me
But this waiting comes with
Trials and challenges
Nothing in life is free
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day I’ll be ok
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
Help me find my way



My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

I know I’m waiting
Yearning for something
Something known only to me
This waiting comes with
Trials and challenges
Life is one mystery
I wish that somehow
You’d tell me out aloud
That on that day you’ll forgive me
But we’ll never know cause
That’s not the way it works
I beg for your mercy

My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong


***************************************************************************************


Setiap hari, detik dan ketika kite pasti akan dihadiahkan dengan pelbagai rintangan dan cabaran. Itu pasti untuk semua manusia dan ia tidak dapat dikecualikan. Namun yang membezakan setiap manusia itu hanya cara, bagaimana nak mengatasi setiap cabaran dan ujian yang diberikan. Mungkin ade sebilangan yang mengeluh, kenapa itu, kenape ini berlaku..kenape perlu aku? dan sebagainya.

Kite mungkin selalu melakukan kesilapan, namun itu tidak menjadikan sebab dan alasan untuk kite terus melakukan kesilapan. Refleksi diri dan pengajaran daripada setiap ujian dan cabaran itu perlu tersisip rapi buat pedoman diri. Jangan ditanye kenape perlu aku hadapi, tapi fikirlah bagaimane untuk kite hadapi. Dan kite perlu ingat, "Allah tidak akan beratkan sesuatu musibah setanding dengan kemampuan hambaNya.." . Jadi apabile kite diberikan cabaran dan ujian yang mungkin...kite rase kite tidak mampu hadapi..Percayalah, Allah lebih mengetahui kemampuan hambaNya..Cuma yang penting, kite sebagai hamba perlu bersyukur dan redha atas pemberian ujian sebagai tarbiah @ latihan dalam kehidupan seharian kite...Kerana itu salah satu tanda kasih sayang dari Allah...Dan perlu juge kite ingat, sebagai hamba yang mencintai Tuhannya, harus berusahe sehabis baik untuk mengatasinya dengan jalan yang bijak.. InsyaAllah, Allah akan sentiasa disamping kite dalam setiap ape yang kite lakukan dan akan membimbing kite untuk mencari yang terbaik.

Sedih, gembire, terkilan dan sebagainya..itu satu perasaan yang dianugerahkan Allah pade kite. Senyuman di bibir namun belum tentu hati turut tersenyum.. Gembire hari ini belum kite akan berterusan gembire pade esoknye..Sedih hari ini belum tentu kite akan sedih untuk selame-lamenye.. Allah itu Maha Adil dan Maha Penyayang..dan hidup itu umpama roda...Jike berhadapan dengan insan lain yang tidak memahami kite, tidak dinafikan.. Umpama pepatah " rambut sama hitam, hati lain-lain" jangan marah atau sedih..sebab kite tidak boleh paksa orang untuk memahami kite seadanye..kite tidak boleh menyuruh orang lain untuk berfikirkan hanya yang baik-baik mengenai kite.. itu tidak adil bukan? Mungkin juge disebabkan diri kite yang tidak mahu memahami diri orang lain atau tidak mahu menerime orang lain seadanya? Jadi ayuh kite Berlapang dada..kerana setiap ape yang kite inginkan belum tentu akan jadi milik kite. Setiap ape yang kite rasai mungkin tidak dapat dirasai oleh orang lain. Jangan Sedih!.. Kite belajar memahami untuk difahami..Kite belajar menerime untuk diterime. Jangan bimbang pernilaian daripade manusie, tapi bimbang dengan penilaian dari Allah..kerana dia Hakim Yang Bijaksana. Sentiasa terapkan niat baik dalam diri..dan InsyaAllah segala kesulitan akan mampu kite hadapi atas pertolongan Allah SWT.

Kadang-kadang tidak semua perlu kite jelaskan. Kadang-kadang Allah yang akan menjelaskannya bagi pihak kita. Kenapa perlu risau kalau manusia tidak pernah memahami kita, sedang Allah yang lebih agung memahami kita? Mana yang lebih bernilai, Allah tahu keadaan kita atau manusia tahu keadaan kita. Sudah tentulah Allah. Manusia sekalipun dia tahu, apa yang dia boleh bantu kalau ia di luar batas mampu?.. memetik kata-kata dari Afdholul Rahman of LangitIlahi.

Jadikan Allah sebagai tempat utame untuk meluahkan segala penderitaan. Namun tidak bermakna untuk mengabaikan setiap insan yang berada di sisi kite..sahabat yang baik mampu menenangkan sahabatnya, baik dalam kesusahan mahupun senang..dan moge kite dapat menjadi sahabat yang baik itu. Menghulurkan tatkala sahabat rebah, membimbing tatkala diri penat dengan keperitan hidup..mungkin suatu hari nanti bile mane kite dilanda musibah, sahabat kite pula membantu kita?..Jangan berkire-kire untuk menghulurkan kebaikan..sebab setiap ape yang kite lakukan akan dihitung oleh Allah..Tapi jangan mengharapkan kebaikan yang kite berikan akan dibalas dengan kebaikan, boleh jadi akan dibalas keburukan..tapi itu ujian Allah untuk melihat sejauhmana keikhlasan daripade kebaikan yang kite hulurkan itu..Jadi, Jangan Mudah Melatah atau menuduh 'tidak mengenang budi" . Biarkan dibalas keburukan oleh manusie, jangan dibalas keburukan oleh Allah..itu lebih pedih dan lebih teruk kesannya..

"Janganlah kamu berasa lemah dan janganlah kamu bersedih hati, sesungguhnya kamu adalah orang-orang yang tinggi, sekiranya kamu beriman." [Surah Ali Imran : 139]

Jika kita menjaga hak-hak Allah, nescaya Allah akan menjaga hak kita. Jika kita ingat pada Allah sewaktu senang, nescaya Allah akan ingat kita pada waktu kita susah. Jika kita ingat Allah sewaktu kite sihat, nescaya Allah akan ingat pada kita sewaktu kita sakit. Baikkan Allah.. tapi walaupun kite tidak ingat kat Dia, Allah tetap berikan nafas untuk kite hidup..berikan mata untuk kite melihat, berikan mulut untuk bercakap, berikan tangan untuk menaip di blog? Jadi Mana Lagi nikmat yang kite nak nafikan? [Surah Ar-Rahman] Dalam ape jua keadaan..kite perlu ingat bahawa Allah adalah segala sesuatu yang paling penting dalam hidup kite..dan jangan jadikan selain darinya sebagai p'gantung hidup..InsyaAllah, hidup pasti lebih bermakna. Trust Allah dan La Tahzan(^^,)

"Wa lirobbika fashbir" Dan kerana Tuhanmu, maka bersabarlah=)

p/s : Dengan mengeluarkan kata-kata agama, tidak semestinya aku seorang ustazah. Labuhnya tudungku, tidak semestinya aku seorang yang alim. Dengan menasihati orang lain tidak pula bermaksud aku ini adalah orang yang sebaik-baiknya. Aku cuma insan biasa yang mempunyai keinginan seperti kamu, cuma aku berkongsi apa yang aku pelajari dan apa yang aku tahu. Dan mengingati diri sendiri supaya menjadi lebih baik, lebih kuat! dan mendapat Redha Ilahi. Tiada lain..hanya Redha Allahurabbi♥

* umm...Ambil masa menenangkan diri seketika...tata, kuala lipis(*_~)"




1 comments:

Amanina Subri said...

di dalam kepahitan...dihujung tersembunyi kegembiraan <3<3<3

"Always Be There"