ASSALAMUALAIKUM...

Saat diuji..hati dan jiwa turut merintih...sungguh, kite bukan manusia yang diberi semue kelebihan dalam menangani pelbagai cabaran dan masalah. Hanya air mata dapat mengurangkan kesedihan dan melepaskan segala beban yang berlaku..Namun ingatkah kite bahawa Allah itu sentiasa disamping hambanya yang sentiasa ingin kasih sayangnya? Tidak perlu tunggu datang musibah atau diuji..semua yang berlaku Dia setia disamping kite, dan jika kita benar2 inginkannya, Sungguh Dia Maha Pengasih dan Maha Mengetahui hati hambanya. Tetapi, tidak salah jika saya katakan amat RUGI bagi sesiapa yang tidak bergantung harap kepadaNya, RUGI pada sesiapa yang tidak Cintakan Dia, terlalu RUGI pada sesiapa yang Tidak mengenaliNya dan tidak merintih kepada Dia...dan Amat RUGI pada sesiapa yang hanya merayu saat derita dan tidak diwaktu suka&duka...
Di manakah kedudukan kita sebenarnya?

em...dah masuk bulan kedua praktikal di sekolah, dah mula rasa sayang dengan anak-anak murid..tak kire kelas yang diajar, kelas relief dan semuanye..cube untuk memahami rentak dan isi hati pelajar...kelas relief xkan dibiarkan kosong, klu xajar subjek time tu pun atleast diisi semaksimum mungkin..motivasi dan sebagainya...InsyaAllah hujung bulan ni,lecturer akan datang dan minggu depan guru pembimbing nak observe..em..moge Allah kuatkan semangat saye, tingkatkan kemahiran dan berikan keberkatan disetiap perjalanan pencerapan tu nanti..amin.(^___^) . Praktikal ni memang benar2 memberi pengajaran pade saye..huhu..tidak semudah yang disangka..dan bukan mudah nak jadi cikgu. Saye boleh katekan teknik pengajaran saye agak lemah..huhu..p bak kate kawan sye.."mane de orang mule2 masuk ngjar dah advance, jadi teror..semua perlukan proses"..em..betul jugak tu kan..pepun must think positif dan tingkatkan prestasi..hehe.. Kebanyakan pelajar selalu bertanya " cikgu memang nak jadi cikgu ke?" Pada permulaan dulu saye de jugak ceritakan cita-cita waktu kecik2..nak jadi tu,nak jadi ni..huhu..p mulai sekarang saye kne yakinkan diri sendiri dan pelajar yang saye betul-betul nak jadi guru..mesti...walaupun pada hati saye masa ini tidak, means masih berbelah bahagi..tapi tak mustahilkan suatu hari nanti saye benar2 inginkan jihad sebagai cikgu..mesti, saye xnak penat semate2 terpakse mengajar, tapi biarlah kepenatan itu merupakan satu kepuasan pada hati dan jiwa saye..melihat mata-mata pelajar dengan kesungguhan mendidik dan membimbing mereka bukan sekadar mengenali ilmu dunia namun akhirat..dan ini satu pengisian untuk diri saye sendiri jugak..Moge Allah permudahkan dan berikan keteguhan iman dalam menghadapi segalanya.

Selamat Hari Bapa kepada Abah saye (dan semua yang bergelar bapa, ayah, daddy, walid dll) yeke ri ni hari bapa?huhu..(yani yang cakap) setiap masa hari bapa kan..em..sayu dengar suaranya di telefon..betul2 rindu kat abah...(~__~)nak2 duk sorang2 minggu ni..kesedihan dan kesayuan tu menjadi-jadi pulak..menatap dinding2 kosong..huhu..dan setiap itu jugak abah akan kate.."umm.....tu la silap awak,nape pilih jauh2..." xpe la..pepun kene positif kan fikiran abahku.."perjuangan masa belajar, kutip pengalaman...anak abah kan suke berdikari..huhu.." moge abah, ma, dan seluruh keluarga selalu sihat dan dalam lindunganNya.

Ok,sampai sni dlu..tdi tergendala,coz warden aspura panggil suh join program student F5 yg handle kat dewan makan..malam ni diorg de persembahan kebudayaan dan makan malam,siap bakar ayam lagi tu...huhu...seronok jgk..p persembahan diorg.....MasyaAllah..........ei..bdk2 zaman sekarang...pepun...sebagai guru kene fikirkan macam mane nak "bulatkan yang bujur, nak luruskan yang bengkok"..(^___^)


Moge semue dalam lembayung RahmatNya selalu...insyaAllah jumpe lagi di waktu lain di alam maya ini...moge kalian juge ceria dan hadapi kehidupan dengan senyuman.

P/S :"Tinggalkan yang haram, Allah pasti gantikan kamu dengan yang halal"


"we have to be the best adviser for yourself"





4 comments:

Anonymous said...

(",)

Anonymous said...

(",)

ibrahim mohd said...

Oleh yang demikian buatlah persediaan awal sebelum tiba masanya.

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

Anonymous : (^___^)

Ibrahim Mohd : InsyaAllah...huhu...time kasih sudi singgh:)

"Always Be There"