Bismillah...
Assalamualaikum wbt..moga semua dalam rahmatNya. Moga kita gandakan usaha utk jadi hamba Allah yang lebih beriman lebih tawadhuk lebih rendah hati lebih lemah lembut lebih sabar lebih baik dari sebelumnya. Aamin.

5 Mei 2013 dah berlalu. Menjadi kenangan.

Bermula dari episod ini, mari sama - sama muhasabah diri. Bangkit jadi pemuda pemudi yg lebih gagah dan kuat bukan semata demi politik tapi demi saham diakhirat. Tanam dalam diri, kenali agama yg sejati dlm diri iaitu Islam yg suci. Ingat pada diri agama bukan hanya sekadar keturunan tapi anugerah dan nikmat yg tidak terperi. Ayuh, bangkit mengenali Tuhan punya agama Islam. Bangkit utk mengenali Kekasih punya dunia iaitu Rasulullah saw. Kaji dan selidik perjuangan Nabi dan sahabat - sahabatnya.

Jangan jadi pejuang yg lembik. Mengalah bila mula ditempik. Tumpas bila akal tidak cerdik. Akhlak tidak terjaga bila kalah bergolek.

Istiqamah, bukan sekejap - sekejap. Mujahadah bukan sekali dua. Dua perkara ini perlu kekal sampai bila - bila. Jika tidak jangan tmempersoalkan tentang perjuangan. Kita cari hikmah, kite tambahkan kekuatn benteng supaya tiada siapa dapat membolosi walau sikit.

Kebenaran atau kepalsuan ini nyata ada di mana-mana. Allah Maha kuasa menjadi saksinya.

Dalam apa jua keadaan, jadikan Rasulullah saw sebagai tauladan. Lidah dan tangan tidak menyakiti perasaan orang lain. Ramai yg menyatakan pendapat tentan PRU 13 ni, tapi lebih ramai yg menggunekan kata - kata yg buruk berbanding kata yg baik. Mana pergi iman an ihsan yg menyakini Allah ada melihat kite dlm semue perbuatan?Mana pergi kepercayaan yg ada malaikat yg akan mencatat dikiri dan kanan? Tak takutkah kita? Tak takutkah kita atas perbuatan - perbuatan ini akan dipersoalkan diakhirat kelak?

Marah atau kecewa tidak semestinya dapat dihapuskan dengan melontarkan kata - kata yg kesat. Muhasabahlah, kiamat dh nak dekat!.

Tak dinafikan banyak isu yg timbul.
1. Dakwat tak kekal, duit yg digunekan utk beli dakwat ni berjuta gune duit rakyat.
2. Rakyat Bangla dpt ic utk mengundi.
3. Kertas undi sampai lewat, peti undi hilang tibe tibe.
4. BLACKOUT tibe - tibe.
5. Analisis tak betul..bla..bla..bnyk lagi.

Kalau benar ini tidak terjadi,  Allah saksinya moga Allah ampunkan kita yg buruk sangka. Tapi jika benar terjadi, kita di "perdungukan" hidup hidup namun Allah jua saksinya. Jangan khuatir Allah Maha Bijaksana berbanding ciptaanNya. Serah saja kepadaNya..jangan habis tenaga utk membidas dan berbalah sesama sendiri. Jangan habiskan masa utk berantam sesama Islam sedangkan masa itu boleh digunekan utk berjemaah cari ilmu dimasjid, boleh guna utk baca buku agama dan buku yg bermanfaat dunia dan akhirat. Boleh guna utk bina dan latih diri utk menjadi pejuang agama dan pewaris nusa dan bangsa, mengangkat agama Islam dimata dunia bukan hanya sekadar dialam maya.! Bangun wahai anak muda.! Islam perlukan kita. Hanya ilmu dapat berikan pencerahan kepada kegelapan. Jaga lidah, jaga tangan, jaga kelakuan. Jangan sumpah seranah. Malu dengan Allah, Malu dengan Rasulullah. Kita tak dapat satukan manusia dengan politik kita satukan dulu manusia dengan agama.

Allahuakhbar..Allahuakhbar...Allahuakhbar.
Macam nak berkhutbah pulak.. Eheh.
Apapun..moga nikmat iman yg diberi Allah ini kita jaga baik -baik. Moga Allah ampuni kesalahan dan dosa kita. Moga Allah berikan kefahaman pada hati - hati kite tentang Islam, tentang ilmu dunia dan akhirat. Moga Allah bantu kita jadi hamba yg bersyukur dan tidak putus asa atas ujian yg Kau berikan. Moga Allah hindari kita jadi org yg zalim.. menjadikan penipunan sebagai amalan dan hindari dari segala keburukan. Aamin.

Jauhi sikap buruk sangka. Eheh. Aman Makmur untuk Malaysia.  LANGKAH MUDAH.,BINA ISLAM DALAM JIWA.

2 comments:

Angah said...

selalulah bersangka baik, kalau buruk kejadian biar allah saja membalasnya...

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

yup..bersangka baik. kita hanya manusia. Allah penentunya..

"Always Be There"