Bismilllah.....
Salam,moge semue sihat selalu dan berada dalam RahmatNya...

Perjalanan yang panjang, memperoleh hasil yang lambat, kejayaan yang tertunda, kesulitan dalam bergaul dengan pelbagai lapisan manusia dengan perbezaan perasaan dan kecenderungan mereka yang pelbagai membuatkan kite tidak boleh untuk mengundurkan diri dari menghadapinya begitu saje. Kerana apa yang kite lakukan bukan sekadar untuk mendapat kejayaan atau pun kemenangan, tetapi yang paling utama tujuannya ialah untuk keredhaan Allah dan menuruti perintahNya.

Nabi Nuh a.s pemuka para anbia', hidup ditengah kaumnya selama 950 tahun. Beliau berdakwah dan bertabligh, namun hanya sedikit sekali yang mahu beriman kepada baginda. Padahal pelbagai cara dakwah sudah ditempuhi, waktu dan bentuk dakwahnya juga pelbagai cara. Sebagaimana yang difirmankan oleh Allah melalui perkataan baginda yang bermaksud :

"Wahai Rabb-ku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku malam dan siang, maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari kebenaran). Dan Sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam telinganya dan menutup bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap (mengingkari) dan terlalu menyombongkan diri."


em...hari2 yang telah berlalu, menyaksikan suka dan duka..Ujian dan cabaran setia menanti tanpa persediaan kite. Jike lihat cerite di atas, bolehkah jadi setabah Nabi Nuh a.s? Walaupun dengan pelbagai usaha yg dilakukan, tetap tidak memberi hasil yang baginda inginkan. Macam tu jugak kite, setiap hari ape yg kite lakukan dengan niat yg baik,akan mengharapkan apa yg kite lakukan itu pasti mendapat hasilnya. Tapi jike sebaliknya? Adakah kite redha dengan ape yg kite dapat walaupun bukan atas kehendak kite..

Ujian yang diberi adalah untuk melatih kite menjadi seorang yang lebih tabah dan sabar. Dan Allah tidak akan turunkan sesuatu ujian/musibah setanding dengan kemampuan hambanya..(ingat tu) Setiap masalah pasti ada penyelesaiannya, terpulang pada kite untuk menyelidiki masalah tersebut dan menyelesaikannya..Walaupun tidak berjaya menyelesaikannya,itu lebih baik dari kite tidak mencube untuk selesaikan masalah, lari dari tanggungjawab sendiri..Sabar..ye sifat sabar mmg payah nak ada dalam diri setiap manusie hatta saye sendiri..tapi jike kite latih dan sentiase latih dan latih..insya Allah kite akan jadi seorang yang sabar dalam menghadapi kerumitan duniawi...Sentiase berfikiran positif, ingat Allah , berzikir menerima qada dan qadar nya ketika suka atau duka insya Allah kite hanya akan diuji sementare (atau sebaliknya) dan disetiap yang diuji itu pasti akan ada ibrahnya tersendiri..dan Hikmah dari setiap ketentuan itu insya Allah untuk kebaikan kite..Selalunya ujian yang diturunkan, memberatkan kite..kite terasa terbeban, letih, dan sebagainya..Tapi dengan masalah itulah yang mendidik kite untuk menjadi orang yang lebih berfikiran terbuka, meningkatkan keyakinan, membentuk pengalaman dan rasenye banyak lagi kesan baik daripada ujian yang diberikan oleh Allah swt..

Bila mana kite diuji dan merasa susah dalam berjihad dijalan Allah (belajar, bekerja, tarbiah dll), itu lebih baik dari insan yg langsung tidak menerime ujian dan berasa senang dijalannya selalu,leka dengan kesenangan duniawi... kelak bile ditimpa musibah...??Nauzubillah..sentiase lah bersyukur atas nikmatNya . Setiap ujian yg diberi, tanda sayangnya Allah kepada kite supaya dapat dipandu dengan lebih sempurna dan baik. Sesukar manapun ujian itu, nak xnak kite kne laluinya juga, sesusah manapun ujian yg diberi, ingat ade yg lebih susah daripada ape yg kite hadapi..Sesakit manapun ujian yang ditempuhi..perit lagi ujian yg dilalui Nabi Muhammad s.a.w yang berjuang demi kite di dunia ini...adanya Dunia ini yg kite tinggl ini adalah kerana sayangnya Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w.. Jadi bersabarlah sekiranya iman kite diuji..

(sekadar berceloteh)

Baru2 ni laptop sye terpakse dihantar ke kedai,huhu..p akhirnya bile nak ambil semule katenye dh xdapt diselamatkan..em..perasaan?blur..xdpt nk pk.."Ya Allah macam mane nak siapkan final asgmnt? w'pun tgsn tinggl 1 je tpi modul P&P ni byk sgt......, em..jangan bimbang pasti de carenye." sye bermonolog dlm diri..dan cube elakkan dari memikirkan kehilangan lptop kesayangan..huhu..xsmpat hbs stdy kat sini lagi die dh awl2 tingglkan sye...(lptp)..selepas kerosakan, sy mklumkn kt ma..kat abah blm..sbb abah lebih gemar jike sye urus dan selesaikn sndiri,dan sye pun yakin lptp hnye mengalami kerosakan sedikit dan tidak kritikal...tpi bile dh cnfrm lptpnye xleh dibaiki..sy hnye hntr sms kt abah..fhm2 la klu anak b'ckp dgn abah..(nk2 sy mmg rpt dgn abah)..trs abah cll n..em.....alhmdllh terasa berat beban di dada dan kepale..berkurangan sikit dan selebihnya hnye DIA yg dapat hilangkan...time kasih Ya Tuhan kerana sentiase membantu hambamu ini dalam menghadapi dugaan dan cabaran.. Alhmdllh tugasan dah disiapkan dan dihantar semalam, walaupun penat berulg-alik ke cc dan libry, p syukur fikiran tenang selepas dapat selesaikan semue..moge tugasan yg dilakukan diberkati..amin.

Kite hanya hamba di dunia, Sesungguhnya hanya Allah yang Maha Berkuasa dan memiliki seluruh alam..sungguh, sifatNya lengkap dan indah..

"Ya Allah, aku mengharapkan rahmatMu. Perbaikilah seluruh keadaan diriku dan janganlah Engkau serahkan kepadaku diriku sendiri walau sekelip mata. Tiada Tuhan selain Engkau."


Jelas, jgn serahkan diri ini kpde diriku sendiri..pimpin, dan golongkan aku dalam golongan yang mendapat RedhaMu..Hidup hnye sementare, nikmatilah dengan keserdehanaan dan kepatuhan kepadaNya, kerana kite akan kembali kepadaNya semula kelak. Perjalanan yg panjang dan mungkin tidak...walau ape pun trskan perjuangan dan istiqamah dalam kehidupan..Tabah dan sabar dalam menghadapi dugaan. Penat di Dunia insya Allah rehat di Akhirat..Wallahu a'lam.


Salam,illali'qa...
May Allah bless us=)

6 comments:

OEN-OEN said...

makasih artikelnya, pas banget lagi drop nih..

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

huhu..insyaAllah sllu singgh sni ek,time ksh=)

udung said...

nice articles.... tulisannya enak dibaca, tapi lagu nasyid-nya membuat saya kaget..!! hehehehehe tak dikira ada lagunya...

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

Salam to Udung..lagunya membuat udung kaget?mcm mne 2 ye..huhu..pe2 pn time kasih sdi singgah kat sini=)have a nice day...

Zakir Lazarus said...

assalamualaikum......,

sabar menghadapi ujian dengan redho allah sebagai tuhan kita(tak mengadu pada sesiapa,tak merungut kehendakNya atas diri) akan menjadikan kita lebih hilang lalu larut pada ikhlas..... ikhlas itu hak allah hanya allah jua yang mengerti ertinya ikhlas.... apabila manusia mengucapkaan ikhlas maka terbitlah sinar syirik al khafi lantaran diri yang tiada terfana.......

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

Waalaikumussalam to Zakir Lazarus...time ksh ats comment..em..setiap perkare yg berlaku,ade yg perlu dikongsi dan tidak..sye sbgai insan biase xlari dari tekanan dan ujian dan ade masenye saye perlu luahkn ia supaye sedikit sebanyak dapat diringankan..sama ada saye mengadu kepadaNya atau rakan itu terpulang...utk di sini sy hanye ingin berkongsi dan bukan utk mengadu utk ape2..bagi penyataan 'ikhlas' dalam melakukan sesuatu perkara septtnye tidak perlu sebab ikhlas tidak boleh di ukur dan ia tidak boleh digambarkan hanye dgn kate2...dan utk merungut atas ujian yg diberi tidak sekali2 krne ia lumrah dalam kehidupn dan itu yg sewajarnye kite tempuhi...time ksh sdi singgh=)

"Always Be There"