Assalamualaikum wbt.
Alhamdulillah. Allahuakhbar.

Kali ini berkesempatan lagi ke AWAQ 2.0 di UIAM Gombak. Seronoknya,  saya drive sendiri dan sampai awai... Hehe...bertemankan sahabat yang sama2 ke AWAQ 1.0 yang diadakan di Shah Alam bulan Ramadhan tempoh hari.

Seronok dan bertuahnya p Konvensyen AWAQ ni sebab, ia berkisarkan tentang kehebatan wanita yang disebutkan oleh Allah dalam Al Quran. Saya terjumpa poster AWAQ ni masa Allah takdirkan terbuka fb ust don. Belek2 minta izin suami terus daftar dan bayar. Alhamdulillah atas izin Allah dapat hadir dan mendengar kupasan oleh panel2 yang masyaAllah hebat.

Sebenarnya, memang lepas berkahwin dan ada anak terdapat sedikit kekangan untuk hadir majlis ilmu. Walaupun suami tidak menghalang tapi kekangan itu tetap ada. Memandangkan anak2 masih kecik dan dalam era aktif, jadi mama tak dapat bawa anak2 ke masjid. Walaupun anak2 suka sangat tengok dan pergi ke masjid. Bimbang mengganggu orang dan menyusahkan orang lain. Jadi jarang2 juga abinya bawa anak2 ke surau dan kalau behave abi bawa lagi. InsyaAllah dah makin besar moga Allah izinkan kita sama2 ke majlis ilmu. Saya cuba mencari usrah2 berdekatan tapi masih belum berjodoh. Moga2 suatu hari nanti akan ada. Tapi usaha mencari tidak pernah berhenti.

Berbalik pada Konvensyen AWAQ  2.0, majlis dimulakan dengan

💖 Reset Minda Wanita : Datuk Prof. Dr. Che Muhaya.  Berbesar hati, teruja mendengar suara prof. Saya memang berkobar untuk reset kembali kehidupan untuk menjadi lebih baik. Mengalir air mata bila mengikut gerak tangan yang diajar oleh prof. Pentingnya kita dekat dengan Allah dan bersangka baik dengan Allah dan manusia. Fokuskan untuk menjadi manusia yang bermanfaat kepada manusia yang lain.

Slot ke dua tentang,
💖Aisyah - Wanita Yang Mengutamakan Tuhan : Ustazah Nazirah.  Hebatnya jiwa dan hati Aisyah pabila dirinya difitnah. Tenang dan tabah pabila ditegur oleh suami tercinta. Seberat-berat fitnah dihadapi dengan kental dan tidak melatah. Akhirnya Allah mensucikan fitnah tersebut. Aisyah, seorang pakar perubatan, pakar hadis,  pakar tafsir, pakar syair.  Isteri Rasulullah saw yang ke 3.

Manakala slot ke 3,
💖Ibunda Nabi Musa A.S - Sabar Menanti Khabar : Ustazah Isfadiah.

Cerita perihal ibunda nabi musa ini boleh dikatakan sambungan dengan AWAQ 1.0 tempoh hari yang menceritakan tentang kakak Nabi Musa yakni Maryam. Yang mana firaun mengeluarkan polisi untuk membunuh semua anak lelaki yang akan dilahirkan kerana menerima mimpi bahawa kerajaannya akan terbakar dan runtuh disebabkan oleh kaum bani israel selepas mendapatkan tafsiran daripada nujum firaun. Lalu,  pada ketika itu ibunda sedang mengandung, menjaga kandungannya dengan baik tanpa pengetahuan orang lain dengan berpakaian besar dan kurang berinteraksi dengan orang ramai. Akhirnya, Ibunda selamat melahirkan seorang bayi lelaki. Dalam gundah gulana bimbang dibunuh dan diambil. Ibundanya meletakkan Musa di dalam tanah yang dikorek namun keadaan tetap tidak selamat kerana tentera firaun mengeledah satu persatu. Akhirnya, ibundanya menyusukan dan menidurkan lalu mendapat ilham untuk meletakkan bayi lelakinya di dalam peti lalu diletakkan di Sungai Nil dan tanpa semena2 tali peti tersebut putus dan hanyutlah nabi Musa di lautan Sungai Nil dan berjumpa dengan dayang2 istana dan diberikan kepada Asiah isterinya firaun. Lalu jatuh hati dan kasihnya kepada bayi lelaki comel itu lalu dipujuk firaun untuk menjaganya dan diterima oleh firaun. Namun Allah berjanji akan mengembalikan semula anaknya itu kepada ibundanya. Dengan cara kakak nabi musa menjejak adiknya dan kecerdika  maryam memberikan idea di istana firaun untuk musa disusukan oleh keluarga kandungnya (dirahsiakan). Hal ini kerana nabi musa langsung tidak mahu menyusu dan hanya menagis. Akhirnya Allah mengotakan janjinya kepada ibunda Musa dan dapat menyusukan Musa. MasyaAllah hebat jalan cerita. MasyaAllah hebat nabi musa dikelilingi oleh 3 wanita hebat.

🌹 Maryam - Wanita Taat Yang Suci : Ustazah Ros Izanuri. Semua sedia maklum. Nama Maryam terdapat dalam surah Maryam satu2nya surah yang sangat penuh sarat pengajaran. Maryam seorang ahli ibadah yang sangat mencintai Tuhannya. Sehingga sanggup berhijrah ke satu tempat dan meletakkan tabir untuk bermujahadah lalu turun Malaikat Jibril menyerupai manusia dan menghantar wahyu daripada Allah yang mengatakan akan lahir seorang bayi lelaki dalam rahimnya. Terkejut, lantas memberitahu bagaimana mungkin kerana dirinya tidak disentuh oleh mana2 ajnabi. Kuasa Allah lalu ditiup roh dalam rahimnya dan sehari demi sehari kian membesar dan tiba masa untuk melahirkan, jibril meminta maryam menggoncangvpohon tamar lantas gugur dan makan buah tamar untuk memberi tenaga. Lalu lahirlah seorang bayi lelaki yang comel. Maryam berfikir lalu mambawa pulang ke kampung halaman bersama bayi tersebut. Melihatkan keadaan itu, penduduk kampung mencemuh dan mengeluarkan tohmahan kepada maryam sehinggakan bayi lelaki itu sendiri yang berkata-kata dan membela ibunya. Kisah ni boleh rujuk dalam Surah Maryam. 

Fuhh...panjang kisahnya tapi maaf tak dapat nak cerita habis. Saya pun niat nak cari2 buku2 berkisar wanita Al Quran  sebagai rujukan. Malu, kadang ujian tak sehebat mana tapi mengeluh meratap ya Rabbi. Moga Ada manfaat disebalik perkongsian. Ada rujukan surah2 dalam setiap slot nanti insyaAllah saya uodate semula.. Lupa.. 

Bersama moderator hebat, Ustazah Nony.


Baik sehingga bertemu lagi. Katanya ada AWAQ 3.0. Jom sertai, boleh jumpa sama-sama. Hehe. Assalamualaikum wbt. Jumpa lagi. 💖

0 comments:


"Always Be There"