Bismillahirahmanirrahim.

Assalamualaikum wbt..
Moga sentiasa dalam Rahmat dan Lindungan Allah SWT. Aamin.

Alhamdulillah, Syukur pada Allah SWT masih diberikan peluang untuk terus bernafas dan meneruskan hidup bersama keluarga dan terutamanya suami tercinta. Allah..besar nikmatnya. Masih juga dapat meneruskan kerjaya sebagai guru yang menjadi keperluan pada anak bangsa. Mampukan menjadi guru yang membimbing dunia dan akhirat. Allah, Kau lebih mengetahui kemampuan hambaMu yang lemah ini.

Bukan saya sahaja, ramai sahabat sama batch yang mendirikan rumahtangga cuti sekolah November dan Disember yang lalu. Sebelum  ini juga dah terlalu ramai. Rezeki dunia. Cuma nak dinayatakan di sini, pelbagai ragam masing-masing untuk menyatakan perasaannya terhadap pasangan masing-masing. Ada yang memberikan ucapan istimewa, pujian, lagu, puisi, gambar kenangan dan sebagainya. Namun, peratus yang menerangkan perasaan itu kebanyakanya daripada wanita. Mungkin dengan kata-kata ucapan itu menandakan dia benar-benar menghargai dan untuk itu dia meluahkan. Tapi tak la kata semua lelaki ni xmenghargai. Ada juga yang selalu post pasal isteri...tulis puisi, bagi lagu, merakamkan gambar kenangan bahagianya bersama isteri dan sebagainya. Mungkin lelaki ini tidak mahu untuk ia di war-warkan..cukup hanya dia dan isteri dan Allah sahaja yang tahu apa yang istimewanya. Tidak perlu di pos di fb..di tulis di sana sini..

Cara untuk membahagiakan itu pelbagai. Tidak tertakluk kepada satu cara sahaja. Ada pasangan yang bergaduh gara-gara suaminya tiada langsung menulis apa-apa di dinding fbnya. Katanya, suami lain selalu berbuat demikian. Bunyinya agak kelakar namun bila ia terjadi itu hakikatnya. Kadang-kadang kita terlalu mengikut cara orang lain sehingga tidak memahami apa kehendak kita dan pasangan terutamanya. Itu cara mereka, kita corak cara kita. Alam maya (dunia sosial) ini kadang-kadang akan merosakkan kita sekiranya tidak dibentuk dengan baik. Macam-macam.

Jadi jangan gaduh2 klu si suami xpost ape-ape tentang si isteri. Selagi si suami membimbing kamu ke jalan Allah insyaAllah itu lebih membahagiakan. Carilah alasan untuk saling membahagiakan bukan mengeruhkan. InsyaAllah, moga Allah berikan apa yang setanding yang yang kita perlukan.

Esok, Isnin..selamat kembali ke sekolah dan selamat bekerja.! Chaiyok!

* suami xsuke puji..xpe kite yang puji die.. :)

Allah, berkatilah rumahtangga kami. Moga kami menjadi hamba yang taat kepadaMu sentiasa.




0 comments:

"Always Be There"