Dulu selalu lihat bintang dilangit..
Tanpa hiraukan angin yang lalu.
Dulu selalu lihat pokok yang berdiri tinggi,
Tanpa hiraukan rintik hujan yang menuruni dicelah dedaun kering.

Kini aku mencari tiupan angin,
yang dapat menemani resah.
Kini aku mencari hujan untuk hilang gundah.
Dan kini aku mencari Pencipta Angin, Hujan, Langit dan Tumbuhan yang menghijau.

Hanya Dia..
Dan aku hanya hamba,
yang memang layak diuji,
selagi nyawa diberi,
cekalkan hati kerana aku juga ada silap
sendiri.

*Selesai cuti hari ini, esok sekolah dan rabu cuti kembali. ^_~"

SUBHANALLAH, ALHAMDULILLAH, ALLAHUAKHBAR...LA TAHZAN!

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt...moga sentiasa dalam lindungan Allah SWT.

Nyawa itu nikmat Allah Taala yg sangat berharga. Dengan nyawa yang ada, kite dapat lakukan apa sahaja. Beruntung pada yg mengikuti suruhanNya dan mungkin rugi atau teramat rugi pada yg mengingkari suruhanNya. Adakah hidup ini hak mutlak kita?. Tidak, Ada kuasa yg lebih berhak ke ats diri kita. adakah kita dapat jamin hidup selamanya dan sampai bila - bila? Mati itu pasti, tidak awal dan lewat walau sesaat.

Ape yg berlaku, bakal berlaku..sama sekali kite tak dapat teka teka, duga duga, agak agak. Sedia atau tidak yg berlaku tetap berlaku, usaha atau tidak, semua dalam pengetahuanNya.

Saye teringat Hujung tahun selepas SPM rombongan sekolah dan saye ke Pulau Langkawi utk program Biro Tata Negara. Dan 3 hari selepas balik daripade sane berlakunye kejadian yg menggemparkan dunia iaitu tsunami. Agak tergamam bile tengok berite sebab dalam fikiran ni duk fikir "bayangkan kalau aku masih kat situ time kejadian ni?". Ma abah pun kate bende yg same.."rezeki Allah masih panjangkan umur kamu." Allah masih sayangkan aku.

Sabtu baru ni, baru baalik dari Shah Alam dan keesokkannya ada rakan yg post kemalangan yg berlaku di federal highway shah alam. Em...tempat yg sama sy dan kwan lalu..nyilu pulak rase. Kadang - kadang banyak perkara yg berlaku secare kebetulan bagi kite tapi ksemue itu dah ditentukan.

Dulu ade jugk yg dtg nagis nagis ingat saye dah 'tiada'..huhu.Allah masih sayang.

Untungnya jika nyawa yg ada ini dapat meneguhkan demi Allah dan Islam. Untungnya jika nyawa ini dapat berikan kebaikan utk seluruh umat manusia yg ada disekeliling kita. Dan untungnya jika diri ini sentiasa mengingati mati dan mati dalam mengingati Allah dan hati tidak lalai dari suruhanNya.

Namun, diri ini sentiasa sibuk dengan dunianya sahaja. Diri kita sentiasa sibuk, leka dengan masalah dikepala kite sahaja, penat dengan urusan dunia yg tidak berkesudahan. Layakkah kita menjejakkan kaki ke syurga?. Gerabak utk menuju ke Syurga bakal meninggalkan kita jika tidak ada masa memikirkan bekalan akhirat sana. Gerabak menuju Syurga Firdausi akan meninggalkan kita jika kita menangguh nanguhkan utk memikirkan amalan diakhirat sana. Allah dah menyelamatkan kita berkali kali selepas kite jatuh dan berada dalam bahaya. Tapi kita masih lupakan pertemuan dengannNya.Islam itu bukan sekadar tanda di kad pengenalan, bukan hanya solat dan puasa..tapi lebih indah daripada itu.

Kadang-kadang kite sengaje cari alasan utk tidak faham dan mencintai agama yg ada. Bebas lakukan apa saje tidak kisah langgar apa yang Allah larang. Bayangkan jika mati dalam keadaan melakukan dosa terhadapNya. Nauzubillah..

Hidup adalah peluang. Menjadi yang Allah suka atau sebaliknya. Semua org nk mati dalam keadaan yg baik dan tidak aib..tapi mana usahanya. Mati tidak boleh tunggu bile kite sedia..bile - bile sahaja. Setiap hari yg masih hidup..bukan bermakna kite layak utk hidup tapi peluang utk kite kembali dan bertaubat..bersyukur kepada Tuhan yg menciptakan kita.

Ya Allah..terima kasih atas peluang utk memiliki nyawa ini. Moga aku dikalangan hamba yg mencintai Tuhanku .Rasulku. Agamaku iaitu Islam dan jalan dakwahMu. Aamin.

Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum...YaAllah, limpahkan Rahmat dan Keberkatan kepada kami,Aaamin..Aktifkan Zikrullah ~

Minggu lepas dan minggu ni berderet ade aktiviti.  Mule minggu lepas masukkan markah PBS dan susun fail, LADAP (masukkan data kokurikulum dan kurikulum dll). Sabtu ade Majlis Graduasi & Anugerah Kecemerlangan (Tahniah kepada semue pelajar tahun lepas atas kecemerlangan keputusan UPSR, PMR, SPM & STPM, moga berjaya utk peringkat seterusnya).


Ahad ade Bola Jaring dan Bola Sepak Terbuka Asrama 2013.. semua aspura dan aspuri terlibat termasuk cikgunye pun main jugak..dan kumpulan cikgu menang ! Yeah..xbestnye cikgu kne lenyek dengan bebudak yg lebih besaq dari cikgu, pinggang masih sakit akibat terjatuh smalam..pergelanggan kaki masih sakit akibat termasuk lubang kt padang, salah cikgu la xcek bebetul keadaan padang, pepun moge bebudak enjoy utk pertandingan semalam,ade pelajar yg alami kecederaan moge Allah sembuhkan anda semua..aamin..

Hari ni ade pemantauan PBS dan akan berlarutan sepanjang minggu ni jadi kne bersiap s
Bismillahirahmanirrahim...Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah masih diberi kesempatan untuk menghirup udara Allah walaupun keadaan tidak berada seperti biasa.  Tidak seperti biasa? huhu...tak de la...nikmat sihat ditarik sementara. Sakit tekak + batuk + selsema = demam. Rakan sebilik saye, selepas balik dari umrah cuti baru ni, masih batuk..dan kemungkinan berjangkit katenye..

Tapi bagi saye berjangkit atau tidak tu hanye Allah yg tahu. Kite bukan tahu pun bile kite akan sakit, bile kite sihat atau bile kite mati. Semua dalam pengetahuaNya. Dah sakit-sakit ni..semuenye Allah aturkan..nak hapuskan dosa-dosa kecil mungkin..supaye kite gandakan kasih sayang dan sentiasa berhubungan dengan Dia mungkin. Sebab time sakit biasenye hati seorang hamba lebih dekat padaNya, sebab ape jugak... mungkin rase 'waktu' dah dekat...hee...Apepun insyaAllah ade hikmah. Bukan baru kali pertame demam, dalam setahun mungkin beberapa kali kite demam. Moga kesakitan yg dialami dapat hapuskan dari dosa dan sentiasa menjaga hubungan dengan Allah.

Cuaca agak panas semenjak dua menjak ni..dan Alhamdulillah sekarang belah petang Allah turunkan hujan membasahi bumi. Faktor cuaca jugak boleh menyebabkan antibody kadang-kadang tak stabil ditambah dengan tabiat yang kurang minum air masak. Bile cuace agak panas mulela tekak ni nak minum aisss je..eheh. sekarang dah selesemee...


Tak dan seminggu bukak sekolah dah demam..faktor kerje yg banyak pun boleh menyebabkan badan tak sihat..n selalu penat..kan..hee..ok,.ngade je lebih..,dah nak kerjekan mane boleh merungut..Moga kije yg kite buat jadi ibadah,amin...

Ok..banyak mane faktor yg ada ape pun secare tersembunyinye semuanya Allah dah tentukan. Cume diri kita..sejauhmana kite bersangka baik dengan apa diberikan...dan sejauhmana diri kite sendiri ambil berat atas kesihatan diri sendiri. Badan kita juga ada hak ke atas kita. Nasib baik Allah tarik nikmat sihat je kalau Dia tarik nikmat Nyawa...huhu..MasyaAllah moga- moga sempat Taubat!

Kadang-kadang bile tak sihat ni...mudah je nak terase..(tak demam pun same..erk) dapat jadual baru semalam dan tengok tengok jadual isnin 8 masa berderet...huuuu...sampainyee hati cikgu jadual tu...rasenye tak pernah lagi org dapat jadual macam tu kat situ..

Allah, Kau lebih mengetahui..Jika ia baik, berikan kekuatan dan kebaikan untuk sentiasa bersangka baik dan  tabah mengharungi pancaroba yang Kau berikan. Hindari dari keburukan yang datang dari bawah atas kiri dan kanan. Jauhi daripada kezaliman...aminn...hukhuk....

Manusia tidak dapat berikan kekuatan melainkan Doa kita kepada Allah SWT.... =)
Moga cepat sembuh!, Aammin....

p/s : moga, bukan time tak sihat sahaja cari Dia~ ^_^



"Always Be There"