Bismillahirahmanirrahim...
Assalamualaikum wbt..Moge dalam lindungan dan Rahmat-Nya, aamin.

Setiap masa atau keadaan Allah akan berikan ujian dan cabaran. Sama ada kecil atau besar, rumit atau senang dan sebagainya. Ketika kecil, Allah akan berikan cabaran, remaja, ketika belajar, dah habis belajar, tak dapat kerja, dah dapat kerja dan seterusnya. Ujian tidak akan putus namun mengikut kemampuan hambanya.

Bile dah kerja ni, fokus mungkin tertumpu untuk keluarga, orang lain dan membina aset sendiri untuk di bawa di akhirat sana. Tapi lelahnya, Allah Yang Bijaksana yang tahu. Masalah utama bagi yang baru membina kerjaya tentulah masalah kewangan. Bagaimana nak uruskan. Em..seperti yang kita tahu tak semua yang baru kerje tu akan dapat gajinya bulat2 untuk dimasukkan ke dalam akaun sendiri. Ada perkara-perkara yang perlu ditolak. PTPTN, keperluan keluarga, kereta, TH, kecemasan, rumah dan sebagainya.

Masalah utama bukan duit tak cukup, cuma nak uruskan kewangan tu yang menjadi sedikit cabaran. Kadang-kadang tak smpai tengah bulan, pendapatan dh habis.Saya fikir mungkin saya agak boros untuk memenuhi kehendak. Tapi yang menjadi persoalan, ape yang saya beli? Kamera yang dah lame diidami pun masih xdapat dipenuhi. Hah.

Dan ujian untuk orang yang baru bekerja ni jugak adalah ramai yang memujuk-mujuk untuk join bisnes, insurans dan pelbagai lagi. Yang menyentakkan hati saya, ada sebahagiannya mencadangkan saya untuk membuat pinjaman untuk join bisness. Em..kerja pun baru setahun, simpanan belum sampai ke dagu lagi, Haji pun belum daftar lagi, hutang paras hidung macam mana nak buat pinjaman lagi? Hee..Bagi saya, saya suka bisness..cuma tunggu la saya bernafas dahulu untuk uruskan diri. Kalau saya tak join tu bukan bermakna belum dapat 'hidayah' ya  XD . Ya cadangan mereka bagus, join bisness n hasilnya boleh bayar hutang, cumee..Adoi, saye tak reti berniaga...sekurang-kurangnya perlu ada perancangan. InsyaAllah, moge Allah bantu berikan pertimbangan yang baik untuk kehidupan saya dan bantu untuk saya aturkan strategik untuk bebas hutang dan bantu orang lain. Aamin. 

Kadang-kadang, bile yang banyak kite jarang nak bersyukur, atau kadang-kadang yang sedikit membuatkan kite mengeluh dan langsung tidak bersyukur. Nauzubillah. Moga dalam apa jua keadaan..hati kita sentiasa dididik untuk jadi hamba yang bersyukur bukan hanya apabila dapat yang banyak namun rezeki yang sedikit juga. Mak kepada kawan saya ada cakap dulu..katanya, gaji kite tu @ rezeki kita, Allah tidak peruntukkan semuanya pade kita, dalam rezeki kite tu ada juga bahagian orang lain, untuk ibu bapa, adik beradik, orang miskin, peminta sedekah, hutang, dan untuk pencuri. Hah?. Ya lah, kita dapat gaji last-last kena curi itu maknanya rezeki si pencuri bukan kita. Jadi jangan terlalu cintakan dunia dan duit semata-mata, insyaAllah kita akan merasa cukup dengan apa yang Allah kurniakan. *Cakap kat diri sendiri.

Jadi, penyelesaiannya..kena banyak cari tip-tips untuk mengurus kewangan dengan baik. Buat ketika ini, menabung walaupun sedikit perlu jadi amalan. Tapi, bukan masukkan ke bank tapi simpan di peti rahsia. Kalau bank, mudah je nak kuarkan. Heh!. Ada juga sarankan kepada saya untuk beli emas. Harga emas sedang murah katanya dan akan naik di masa seterusnya dan ke hadapan. Jadi  beli sekarang boleh diganda untuk masa hadapan / gune waktu kecemasan. Hmm..

Rasulullah saw bersabda (maksudnya): " Satu dirham mengalahkan 100,000 dirham." Lalu seseorang bertanya. "Bagaimana hal itu boleh terjadi wahai Rasulullah?" Sabda Rasulullah SAW, "Seseorang mempunyai harta yang banyak sekali, kemudian dia mengambil daripada hartanya itu 100,000 dirham untuk disedekahkan. Tetapi ada seseorang yang tidak mempunyai apa-apa kecuali hanya 2 dirham, lalu yang 1 dirham dia ambil untuk disedekahkan." [HR an-Nasa'ie]

Jadi, walaupun pengurusan kewangan masih dalam tidak berapa terurus, sedekah itu bukanlah untuk orang yang mempunyai lebihan kecukupannya sahaja, tetapi ia dilakukan kerana kefahaman atas tuntutan yang sebenar.

Allah S.W.T berfirman (maksudnya) : "Barang siapa yang memberi pertolongan dengan pertolongan yang baik nescaya dia akan memperoleh bahagian dari (pahala) nya. Dan barang siapa yang memberi pertolongan dengan pertolongan yang buruk, nescaya dia akan memikul bahagian dari (dosa) nya. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu." [Surah An-Nisa':85]

Apa pun, semua ni ujian. Tarbiyah Allah kepada hambanya untuk uruskan rezeki yang diberikan. Banyak dibelanjakan untuk dunia atau pelaburannya untuk akhirat kelak.Hakikatnya, kite dilahirkan dalam keadaan tangan yang kosong dan apabila mati kelak kite juga tidak akan membawa apa-apa kecuali sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan doa anak yang soleh. Jadi, rumah, kereta dan semuanya adalah pinjaman Allah di dunia sahaja.





P/S: Apa pun, sesiapa yang inginkan tips kewangan boleh dapatkan Majalah JOM.


0 comments:

"Always Be There"