Bismillahirahmanirrahim.....
Assalamualaikum wbt, MasyaAllah, Allahuakhbar.....
Lama meninggalkan ruangan ini, kini rindu mengamit disanubari.. 

Alhamdulillah, masih hidup..moge ada Redha dalam setiap nafas yang dikurniakan. Bulan demi bulan berlalu, pasti banyak yang berlaku. Moga ia menjadi pedoman untuk lebih tegar dihadapan.

Sukarnya untuk mendidik. Melebarkan pengetahuan dan kefahaman. Mentadbir kecintaan agama di bumi Tuhan. Memberikan secebis lakaran dalam kehidupan buat diri dan mereka. Ya, mungkin akar sudah terlalu besar, susah untuk dicabut dan ditanam yang baru. Tapi itu bukanlah bererti ingin mengantikan segalanya baru, tidak.. cukup jika mereka memahaminya mengapa.

Saya hanya memerhati dan menyelami, mengapa... Diantara salah satu masalah yang agak dipandang enteng dan tindakannya agak kurang berkesan adalah berkaitan Kebersihan. Sampah merata tempat, tidak ada rasa bersalah membuangkan sampah bukan ditempatnya, tidak rasa ingin mengindahkan kawasan, tidak ada rasa tanggungjawab, kurang prihatin, kurang rasa sayang ditempat menimba ilmu. Namun rasa tanggungjawab itu bukan saya lampiaskan dikepala para pelajar semata, namun semua komuniti yang ada di dalamnya. Sama ada sedar atau tidak ia sangat-sangat mempengaruhi kehidupan. 

Jika tidak dibendung, masalah sampah ini akan menjadi  masalah yang sangat-sangat parah. Hal ini juga adalah sangat berkaitan dengan sensitiviti seseorang, sejauhmana mereka mengambil berat mengenai suasana disesuatu tempat. Pada kebiasaan, menjumpai sampah bila berjalan, saya akan kutip tapi disepanjang.... perjalanan dan hampir setiap hari, sampah tidak pernah surut dan pelajar sewenangnya membuang sesuka hati..keadaan ini lama-kelamaan m'jengkelkan saye..haha..Di asrama pun macam tu. Setakat ni, saye tak de lah marah membabi buta "Jangan Buang Sampah!, Kutip Sampah, Kutip....Kutip....Kutip. " 

Cuba guna pendekatan psikologi. Mempersoalkan kepada pelajar. "Adakah kita tahu yang Allah amat mencintai keindahan dan menyukai kebersihan? Tidakkah kita tahu yang ada satu makhluk Allah yang sangat menyukai kekotoran? adakah kita bersahabat dengannya?. Tidakkah kamu lebih selesa jika bilik bersih dan udaranya nyaman? Tidakkah kamu rasa serabut jika bilik yang tidak kemas dan bersepah? Tidakkah kita semua ada kesedaran sivik? Atau kita tidak pernah amik kisah?"  

Kadang-kadang, semasa berjalan dan terserempak dengan pelajar dan kebetulan ada sampah, saya akan kutip sampah dan meminta tolong pelajar buangkan..bersama membuang kotoran daripada pandangan.Em....tapi untuk memahamkan 9++ manusia yang ada..agak memerlukan usaha yang keras dan tidak boleh berputus asa. Hakikatnya saya tidak mengimpikan untuk mereka berubah, cukup jika mereka memahami dan berfikir apa yang pada haknya.

Masih mencari solusi... 


“KEBERSIHAN ADALAH SEPARUH DARIPADA IMAN”. (RIWAYAT MUSLIM).

P/S : Jangan buang sampah ketika kita masih dalam kenderaan, Tunjukkan nilai murni di mana kita berada dan hormati hak orang lain.

0 comments:

"Always Be There"