Bismillahirahmanirrahim....Assalamualaikum wbt.. moge kite sihat-sihat dalam RahmatNya selalu…amen.

Enrty Agak Panjang ツ Alamak tuliskannye kecik.. kene tekan CTRL +

Alhamdulillah…masih diberi kesempatan untuk hidup, untuk bernafas, untuk berjalan dan melihat…Syukur atas nikmat kuniaan dariNya.

Teringat kejadian hari ini…seusai membace Al Mathurat dan Solat Dhuha..saye terus ke dapur utk membasuh pinggan-mangkuk yang ade di disingki. Disebabkan semalam ketiadaan air..pinggan yang digunekan tak dicuci..selesai mencuci pinggan saye mengelap tangan dan meneruskan rutin yang lain..basuh baju dan kemas bilik..tibe-tibe ditapak jari manis terase sakit dan pedih..Ya Allah…adui…saye membelek-belek jari manis..xde luke plk..p nape sakit..saye biarkan..seketike kemudian..sakit lagi..pedih..seperti terhiris dek pisau..rasenye xpegang pisau lagi..saye membelek lagi..o…ade luke..kecil seperti terhiris..mase bile pulak kne luke ni…

Petang hari…menyiapkan makan malam..memotong bahan-bahan di singki dan membasuh singki..Allah..tangan terhiris lagi..rupenye ade sesuatu di lubang singki..tajam..xpasti ape..lalu saye buang sekli dgn sisa yang ada di singki..Jelaslah..punca luka ade disingki..Memandang jari manis..terkesan belahan luka kecil dan besar..pedih…berdenyut...agak terbatas untuk memegang sesuatu hatta menaip sekarang.. Andai dapat diundur waktu…. akan berhati-hati..mengharapkan luka itu tidak berjadi…mungkin??


(bukan jari saye ye...huhu...)

Seperti dalam kehidupan, tiada siapa meminta kesakitan, tiada siapa meminta diberikan ujian..namun..Allah berikan tanda menguji kehambaan hambaNya… Dalam setiap perjuangan, setiap langkah berterusan tidak hanya ade kebahagiaan, pasti ada penderitaan pasti ade liku dan selekoh yang perlu kite hadapi..untuk melatih erti kesabaran dan keyakinan untuk jadikan perjuangan itu lebih manis dan bermakna. Bila, bagaimana bentuk masalah, ujian, cabaran dan dugaan itu tiada siapa yang tahu…kecuali Dia Pencipta Ujian dan Nikmat untuk hambaNya. Bersedia mahupun tidak… ia tetap ada. Mungkin kite dah berhati-hati..tpi dalam hati-hati itu mungkin ade kecuaian yang kite lakukan..walaupun kite xhati-hati tapi Allah berikan kesempurnaan dalam urusan kite..tiada siapa boleh menyangka hatta menduga..Allah perancangan segalanya.. Mungkin luke itu perlu, supaye tiada orang lain yang terluke selepas ini…

Kite sering mengeluh..lemah semangat, putus ase bile ape yang terjadi tidak seperti yang diimpikan. Menyoal, “Kenape jadi macam ni, kenape aku kne hadapi semue ni? Kenape susah sangat ni...Kenape, kenape dan kenape”?. Mengape tidak salahkan diri? Mungkin dugaan dan masalah itu datang berpunca dari kesalahan kite sendiri.. hati, jiwa yang tidak tegar berusaha sebaik mungkin? Mungkin hati masih belum cukup bersabar dan hati tidak redha atas percaturan kehidupan.

“Allah tidak akan menguji seseorang melebihi kemampuan hambaNya.”

“Barangkali kamu tidak menyukai sesuatu padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak” [Surah An-Nisa]

Allah lebih mengetahui daripade kite…tiap kali diuji..kuatkan semangat..dan jangan mudah melatah..dan perlu bersikap optimis dan mengigati diri bahawa Allah boleh buat lebih dari apa yang kita lalui hari ini. Mungkin kite merasai kesusahan yang kite hadapi melebihi kesusahan orang lain..tapi yakinlah bahawa masih ade orang yang lebih susah daripade ape yang kita alami.


"Matahari memang dicipta untuk memberi cahaya, untuk memberi kepanasan dan bukan untuk meneduhkan. Lalu untuk apa mengeluh dan memberitahu dunia betapa panasnya matahari? Tugas kita manusia ini adalah bersyukur sekiranya sesuatu diletakkan pada tempatnya dan Allah tidak pernah silap meletakkan sesuatu pada tempatnya. Baik panasnya matahari, redupnya awan dan malah rawannya hati, semua itu Allah sudah tetapkan tempatnya. Jika kita mengeluh, umpama kita ini cuba memberitahu Tuhan yang Dia salah meletakkan sesuatu itu pada tempatnya. Lalu kite mahu menyalahkan Tuhan?"


Teringat kate-kate seorang teman..yang mengeluh gare-gare markah observevation tidak berape baik..mukenye kelat selepas di observe..ke kiri salah ke kanan salah..saye tersenyum melihat..dan buat-buat bertanye..mungkin die perlukan seseorang untuk luahkan sesuatu.

“Em..macam mane tadi, ok? ..tidak semena-mena die menerpa kearah saye dan merengek seperti budak kecil.. “ Awak…saye dapat teruk dari lecterr saye..die bagi markah macam baru observe kali pertame..padahal dah last observe, markah saye stay macam tu jgk..macam mane ni..?” saye, “ o..macam mane blh jdi macam tu..bebudak bising sangat ke? (saye ingat masalah kawalan kelas) , die..” tak..die xpuas hati gan RPH (rancangan pelajaran harian ) saye.. die kate content saye xbertepatan..bla…blaa…. Die menceritekan masalah yang dihadapi.. sambil menuju ke kantin… “saye dah wat solat hajat, mintak doa tapi nape makin teruk?” coop….saye berhenti berjalan dan memandang masih dalam senyuman..sambil memegang tangannye.. “Aishah (bukan name sebenar)…ape yg kite hajat dan pohon…ia tak jatuh sekelip mate..mungkin Aisyah hanye minta untuk dapatkan yang terbaik..tapi tidak minta supaya Aisyah dapat lakukan yang terbaik sepanjang diobserve?” Dia terdiam dan tunduk.. “ Sabar sayang insyaAllah setiap yang berlaku pasti ade hikmah, mungkin lectrr saje nak uji Aisyah, nak tgk Aisyah tahan dengan tekanan atau tidak. nak provok je tu...Nak jadi cikgu kene kuat dengan tekanan.. =) Nak dapat yang terbaik mesti de kecewe sikit..dah..jangan runsing...Aisyah dah usahe, skrang tawaqal...

Petangnye, saye dapat panggilan dari Aisyah.. “ Assalamualaikum awak…em..betulla, saye punye RPH de masalah sikit..patutnye saye perlu buat perbandingan dalam topic saya hari ni..….bla…bla… “ [ Alhamdulillah, Aisyah dah dapat jawapannye……..(^_^) ]

Kite doa supaye dapat keputusan cemerlang [straight A]..tpi xpernah doakan supaye kite dapat jawab dengan tenang, ditenangkan hati dan dilapangkan dada untuk menerima ilmu supaya mendapat kecemerlangan... ?? Jelas...puncanye....dihati.. =) Sepanjang jalan, tidak semue jalan itu elok..pasti ade lopak dan lubang...



Tidak kurang juge dengan diri saye sendiri..bile dah habis STPM orang2 disekeliling akan bertanye..tak sambung belajar ke? Dah habis belajar, bile posting? Bile nak keje? Bile nak kawin? Bile?bile….bla..bla…. Jike diikut hati…nak saje teriak di hujung bukit, dilembah pantai {ade ke?} huhu…tapi iman yang nipis ini katekan..jangan….cool beb…baru sikit Allah nak uji kamu…nak dapat kesenangan mesti ade kesusahan dulu.. Rugi je kalau tertekan….rugi nak marah, rugi nak sedih, rugi kalau nak tension2…rugi kalau hanye bazir waktu menyoal, nape aku xposting2 lagi..nape aku xkje kerje lagi , nape itu nape ini….Npe Allah xbagi ape yang aku nak??. Orang lain mungkin tak faham kesedihan yang kite tanggung, orang lain mungkin tak faham hati kite terguris..siape yang xnak sambung beljar? siape yang nak dapt kerje lambat? siape yang tak nak hidupnye berjalan lancar tanpe perlu rungsing dengan masalah? jadi memang letih nak buat orang lain faham? Allah faham..sebab Dia yang aturkan.. Jadi jangan rungsing kalau orang lain mengatekan ape-ape.. jangan melatah dan letih dengan keadaan.. Mungkin juge Allah nak tengok sejauhmane usahe kite untuk mendekati bahtera kite kepadaNya.. Qiamulail? AL-Quran? Solat Hajat? Doa? Buat Kebaikan?. Tipu kalau saye katekan time praktikal dulu saye xde masalah macam Aisyah..ade..sedih.. Jadi siape lagi nak positifkan diri kite melainkan diri kite sendiri.. Jadi latih minda untuk berfikiran positif dan Optimis!. Senyum pade cabaran insyaAllah cabaran tu akan jadi kecik..Allah menguji tanda sayang..jadi bersyukur jike diuji daripada sebilangan yang terbiar tidak diuji lalu tidak dipandu... Hakikatnye kesemue jawapan itu hanya pada Allah.. point = Jangan Cepat Menghukum Keadaan Yang Terjadi..Lebih-lebih lagi jangan persoalankan kenape Allah Buat Macam ni kat Aku?.. Jangan......

Tak nafikan saye “rebah” jugak selepas STPM gare-gare xdpt further study… haha…tension dengan keadaan, sedih org lain dapt tpi saye x…p Alhamdulillah pengalaman tu buat saye lebih yakin perancangan Allah itu.. Rezeki Allah itu Maha Luas..Kite hanye perlu sujud dan mengagungi Kekuasaan Allah melebihi kuasa manusia. Akhirnya……Allah berikan lebih daripade ape yang saye gambarkan… Subhanallah…=_= Itulah ibrahnye.. jike kite meletakkan kepercayaan kepada manusia, kite akan sering terluke tapi jike kite letakkan kepercayaan kepada Dia yang Maha Pencipta kite akan bahagia ^_^

“Orang berjuang sering menangis lemah di sisi Allah tapi Allah kuatkan dia di sisi manusia. Berjuanglah hanya kerana Allah, berbahagialah duhai hati walaupun payah..kerana itulah jalan menuju ke Jannah”

Mana mungkin Allah tidak berikan hak kite jike kite penuhi tuntutanNya..Allah itu Adil..Allah Maha Penyayang..InsyaAllah Allah mengetahui mana yang terbaik untuk kite..cume cepat atau lambat..Moge Hati sentiasa tegar hadapi dugaan yang mendatang.



Belajarlah untuk HIDUP berdikari KERNA kita hidup di DUNIA yang banyak tipu
daya pada diri , Belajarlah untuk CARI bekalan yang mencukupi KERNA kita harus teruskan PERJALANAN sendiri, Belajarlah untuk SABAR kuatkan diri KERNA kita perlu hadapi PELBAGAI ranjau berduri, Belajarlah untuk REDHA takdir yang melanda diri KERNA Dia telah TETAPKAN , apa yang Dia ketahui,

Andai rasa sedih,pandanglah langit, ingatlah Allah masih ada..Andai rasa resah, renunglah dasar hati, yakinlah Allah mencipta hati..Andai rasa putus asa, lihatlah sungai yang tetap mengalir walaupun dihalang bebatu keras..Andai rasa kecewa, lihatlah hakikat alam semesta, percayalah Allah maha berkuasa..Andai rasa tersisih, lihatlah purnama dimalam sepi, yakinlah Allah takkan biarkan kita sendiri..Kalau semuanya tak pasti, serahkan pada Maha Mengetahui yang tersirat dan tersurat.

Tetap TERTAWA walau aku sebenarnya ingin MENANGIS..Tetap TERSENYUM walau aku sebenarnya KECEWA..Tetap KUAT walau aku sebenarnya SUDAH TAK SANGGUP lagi..
Tetap SEMANGAT walau aku TERTEKAN oleh masalah..Dan yang terpenting tetap SABAR dan memandang segalanya baik saja walau sebenarnya hatiku LEMAH dan sedang TERLUKA.
Allah jadikan sesuatu untuk jadikan Aku lebih Kuat dan Berharga..Bersabarlah...

Tatkala melihat orang lain bahagia, tentu setiap manusia mengimpikan yang sama, namun jangan di cemburukan kebahagiaan yang menjadi milik mereka, kerana setiap manusia Allah telah sediakan bahagiannya, bersyukurlah dengan apa yang kita punya, nescaya Allah akan menambah nikmatnya, kerana bahagia tu bukanlah apabila kita mendapatkan apa yang kita idamkan tetapi bahagia itu terasa bila Allah menghadirkan rasa bahagia itu walaupun pada jalan yang berbeza. kerana, RASA BAHAGIA ITU KURNIAANNYA.

Senyum akan membuat kita 'lebih' baik..
Do'a akan 'menjaga' kita agar tetap tegar...
Cinta akan mengajarkan kita arti kehidupan...
Persahabatan akan membuat kita mengerti arti kesetiaan...
Masalah akan membuat kita mengerti erti kedewasaan...
Kehidupan dunia akan menentukan siapa & bagaimana kita dikehidupan akhirat...


Jadi ayuh, usah lemah jike diuji dugaan... Thabatkan hati... (^_~)



P/S :~ Dah temui cinta sejati, tapi ia bukan milik saye. Allah berikan yang lebih terbaik, InsyaAllah.
~Baru terluke sikit..kalau xde tangan macam mane? ~_~"
Contoh : Bila cakap soal JODOH ramai memilih untuk berusaha keras mencari walaupun sedar hakikat jodoh sudah ditentukan.TAPI bila bercakap soal HIDAYAH ramai pula yang memilih untuk menunggu biarpun sedar hidayah bukannya jatuh ke riba.

3 comments:

niA_hagnA said...

Tq =) suke baca ni....=) tengs tok peringatan diri saya sendiri

Srikandi permata said...

Alhamdulillah..enrty yg amat baik...
setiap apa yg berlaku..pasti ada hikmahnya..
Sesungguhnya Allah tahu apa yg terbaik utk hamba-Nya..

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

niA_hagnA : Assalamualaikum =) time kasih sudi singgah... insyaAllah nasihat bersame...

Srikandi permata : Assalamualaikum... insyaAllah, Allah Pencipta Segala... =)

"Always Be There"