Kaki ini seakan teruja, seperti mengetahui pemilik kaki ini ke destinasinya. Seperti biasa..hati ini damai pabila menatap lembaran dan buku-buku yang tersusun rapi di kedai buku, indah ditatapan kulit-kulit buku yang tersedia. Tangan ini, seakan ingin mengambilnya tanpa memikirkan coretan dan kandungannya. Hati ini seakan ingin memilik seluruh buku yang ada. “Alangkah seronok jika ada perpustakaan yang dipenuhi buku-buku ilmiah ini di rumahku” . Aku meneliti satu persatu tajuk dan synopsis buku-buku yang sempat dijangkaui tangan dan mata. Seakan menqada’ masa-masa yang dulu aku hentikan untuk menuntut yang utama. ‘Ah, novel..lama tidak membaca kamu”. Sebelum beredar, walaupun tidak mampu aku miliki kesemuanya, akan ada satu yang miliki..”yang lain, moge bertemu dilain waktu dan moge aku dapat memiliki kamu” .

******************************************************************************************

Aku menatapi buku-buku itu dan tidak hiraukan bilangannya. Ingin membaca…Bingung barangkali…yang mana harus aku “pilih”. Satu persatu aku susunkan ia…adakah buku yang aku ‘jumpai’ atau buku yang ‘tidak pernah aku jumpai’ di “kedai buku” yang mana hatiku disitu. Benar rungsing. Tamakkah aku, yang dulu ingin Kau hadiahi kepadaku ‘buku’, walaupun yang Kau berikan sekarang tidak terlintas untuk aku memilikinya. Disepanjang 'perjalanan' , kini aku menatapi 'buku-buku' baru ini. Aku tahan dari mengeluh..berat, aku usap mukaku dengan namaMu Ya Rabbi, Ya Rahman. Allah masih mengujiku. Besar KurniaanMu dengan menghadiahi ‘buku-buku’ yang terbaik untuk aku. Namun, ‘buku-buku’ yang Kau pinjamkan itu berlainan si pemiliknya…dan aku tak boleh untuk menerima semuanya. Aku lihat satu persatu. Allah masih menguji. Moga aku tabah hadapinya.

Aku bangun dan melihat buku-buku itu dengan pandangan sayu..lalu aku ambil satu dan melangkah pergi. Aku sahut ujianMu, kerana aku yakin Kau sentiasa bersamaku. Moga pilihan itu tepat. Selamat Tinggal…



12 comments:

Anonymous said...

kamu pilih "buku" yang mane???

Aman said...

"buKu"...???:(

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

em..buku ape korang nih..novel la..

Aman said...

em..yeke...hihi...salam ziarah ya..!:)bile posting?

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

em..susah nak ckp..try bce paper..huhu..doakn2 ye..! moge dipermudahkan dan diberi rezeki..:D

Aman said...

i'Allah, moge cepat dipostingkan ok..aminn..!kje part time??

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

myb,mmg nk.. dlm prss m'cari2..pening loh...huhu..

Aman said...

'o..sabar2..insyaallh..ade tu nanty..komeh doakan..klu de krje kosong nnty komeh helo2..tu pun kalau kamu nak..hehe...

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

hahaa..insyaAllah, xpe la..hang tlg doakan je yek..huhu..

Aman said...

haha..awal-awal dh tolak:(..xpe la...eh..tlg sendkan dokumen ri tu..pndrive masuk virus la hilang semue..sedey2..blh yeeee...

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

haha,pe la..ok..,dh send..!

Aman said...

terima kasih..hehe:)

"Always Be There"