Bismillahirohmanirrahim.....ASSALAMUALAIKUM....

Alhamdulillah masih diberi nikmat untuk menghirup udare dan masih bernyawa di bumi serba 'indah' ini...cantikkan gambar atas tu..huhu...minggu yang agak sibuk...bukan,bulan yang agak sibuk,huhu..pe pun biase la time lengang banyak kje yg kite tangguh, "ala xpe wt sikit2 dlu nak last2 bru kite speed"hehe...kelakar je..pastu mule la xleh nak tido malam coz kne siapkan kje2 yang tertunggak...mule la xlalu makan coz terbayang2 tugasan yang melambai2 diminta untuk dilangsaikan..huhu...pe pun jangan sampai ponteng kelas sudah..huhu...alhmdllh setakat ni tgsan sdh dilangsaikan..dikesempatan ini curi2 jgk mase tuk 'meng'update' diruangan ni...^^

baru2 ni saye berjalan2 mencari2 baju dan tudung baru..huhu..dah lame plk xmembeli..so g la shoping2 sikit..turun ke masjid jamek,uih..kat situ memang xsah klu x ramai orang..sesak dibuatnya..dan melihat2 juge keadaan manusie disekeliling…(MasyaAllah, Astagfirullahalazim…Laillahaillallah..Alhamdulillah….pelbagai tafsiran^___^ mencari...mencari...huhu...macam xde yg berkenan,susah jgk nak memilih..jalan..jalan lagi..terpandang colour tudung yang memanggg... nak sangat2..tgk...

"er..cik saiz pe ni?"kataku.. "o..tu saiz L.try la dik cantik colour tu..susah nak jmpe.."

saye pun just tgk2..

"em..cik de x saiz XL?"

"xde la dik,p dik try dulu ok ni padan gan adik"

"em...xpe la cik,mekasih yek.."berkire2 nak beredar..

"try la dulu dik" tanpe dipinta mak cik tu menyarungkan tudung tu di kepale ku..hehe...mak cik ni..try la jgk tkt terase plk mak cik tu..

"er...cik pndek....sye cari XL...hehe"

"eh ok gan adik, adik kecik je...klu labuh2 nnt macam selimut plk"

"haha..yg macam selimut tu saye nak, senang klu sejuk terus je boleh selimut..." automatik mulutku menjawab dengan gelak2 'kambing'..hehehe..dan de lagi lawak2 yang sempat saye kongsikan gan makcik tu sal tudung last2 mak cik tu pun gelak..and saye beredar dgn ucapan t.kasih pde mak.cik tu...

merata2 cari..kebanyakan mmg susah nak cari tudung yg berbidang 60' atau yang bersaiz XL..npe ye?klu ade pun limited..warne, jenisnye terhad xmacam yang bersaiz S,M dan L..dimane2 je mesti ade...kesian plk pade yg pencari yg limited tu..huhu...p xkisah la pakai je wrne pe2 asl kne tema..hu2..

em..kadang2 terkilan mungkin,dengan keterbukaan kite umat ISLAM...adekah kite tahu atau benar2 tidak tahu tentang kehendak agama yang dianutinye?adekah kite terlalu perlu mengikut fesyen, rentak advance budaye atau xnak nampak 'kuno' so mesti ikut arus pemodenan yang sampai boleh kite katekan membelakangkan hukum syariat Allah?

"ah..terime la kenyataan, yang hang tu xup 2 date..ala hang xpndai 'jangok' mmg la.."

adakah nak menunjukkan kite ni UP TO DATE kne ikut fesyen2 maaf kalau sye katekan yg boleh menjatuhkan maruah sebagai seorang wanita? baju ala2 baju adik, yang jarang..ketat sendat..er...MasyaAllah...saye rase kalian sendiri arif dengan pakaian2 sekarang..

Cube kite perhatikan ayat dari Surah An-Nur ayat 31 :

" Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar menjaga pandangannya , dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutup KAIN KERUDUNG KE DADANYA, DAN JANGANLAH MENAMPAKKAN PERHIASANNYA (AURAT), Kecuali Kepada Suami, Mereka Atau Ayah Mereka, Atau Ayah Suami Mereka, Atau Saudara Laki-Laki Mereka Atau Putra Saudara Lelaki Mereka Atau Putra-Putra Saudara Perempuan Atau Para Perempuan (Sesama Islam) Mereka Atau Hamba Sahaya Yang Mereka Miliki, Atau Para Pelayan Laki-Laki (Tua) Yang Tidak Mempunyai Keinginan (Terhadap Perempuan), Atau Anak-Anak Yang Belum Mengerti Tentang Aurat Perempuan. Dan Janganlah Mereka Menghentakkan Kakinya Agar Diketahui Perhiasan Yang Mereka Sembunyikan. Wahai Orang-Orang Yang Beriman, Agar Kamu Beruntung."

Hadis yang diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Ibn Jarir daripada 'Aishah radhiAllahu 'anha:


"Allah merahmati wanita-wanita Muhajirin yang pertama, apabila turunnya ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju merekam dengan tudung kepala mereka…", serta-merta mereka mengoyakkan apa sahaja kain (yang ada di sekeliling mereka) lalu bertudung dengannya."

"Ketika kami bersama 'Aisha r.a.,.. kami menyebut-nyebut tentang kelebihan-kelebihan wanita Quraisy, lalu 'Aisha menyampuk: "Memang benar wanita Quraisy ada kelebihan, tetapi demi Allah sesungguhnya aku tidak pernah melihat wanita yang lebih baik daripada wanita Ansar dari segi kuatnya iman dan pegangan mereka terhadap kitab Allah. Apabila Allah turunkan ayat (yang bermaksud) "…dan hendaklah mereka menutup belahan leher baju mereka dengan tudung kepala mereka…", serta-merta suami-suami mereka balik dan membacakan kepada mereka apa yang Allah turunkan kepada mereka, anak perempuan mereka, saudara perempuan mereka dan semua kaum kerabat mereka, sehingga tiada seorang perempuan pun daripada mereka melainkan bergegas mencari apa saja kain yang ada di sekeliling mereka lalu bertudung dengannya sebagai membenarkan dan membuktikan iman kepada apa yang Allah turunkan, maka jadilah mereka wanita-wanita yang bertudung bersama Rasulullah saw., seperti sekumpulan gagak hitam berada atas kepala mereka."

Jelas bukan, apabila perintah kewajiban memakai tudung diturunkan, kaum wanita Islam zaman awal tidak mempersoalkan sama ada boleh atau tidak, sesuai atau tidak, bila dan di mana dan tidak pula meminta para cendekiawan atau pemimpin mereka membincangkan soal pemakaian tudung; namun mereka bergegas menyambut perintah tersebut dengan mengoyakkan sebahagian kain sarung mereka untuk menutup kepala dan dada. Mereka melakukannya kerana menginginkan keredhaan Allah semata-mata dan bukan kerana ingin mendapatkan keredhaan manusia atas nama 'glamour', peraturan sekolah, undang-undang tempat kerja, periuk nasi, tidak sampai 'seru', pakaian 'taqwa' lebih baik, pakai tudung hanya syarat atau pelbagai lagi alasan yang tidak masuk akal.

Tidak pelik kalau masih ade yg hanye bertudung disebabkan fesyen sekarang, pakai hanye sebagai syarat ditempat kerja, majlis2 dan sebagainya (namun kite doakan dari situ akan beroleh keimanan untuk meneruskan pemakaian itu hanye untuk Allah)..Namun, masih ade juge yang mengatakan ‘hati tak terbuke lagi nak pakai’, ‘pakai wat pa, yg pakai tudung pun perangai xelok’ dan macam2 alasan lagi yang boleh kite dengar..

Berkenaan hati tidak terbuka : Sampai bile kite nak tunggu hati terbuke?Atau kite yg tidak mahu membuka?same juge klu kite katakan “oh…aku belum dapat hidayah” adekah untuk mendapat hidayah Allah itu kite hanye sekadar menunggu dan menunggu tanpa lakukan sesuatu?

“ Barang siapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam. Dan barang siapa dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit. Demikianlah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman.” (Surah Al-An’am : 125)

Allah itu Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…sama2 la kite memohon dariNya,jike kite tidak pernah lelah dan penat untuk memohon hidayah(petunjuk) darinya,insyaAllah…ganjaran kepada kite..berusaha,sebab usahe itu penting yang menunjukkan yang kite benar2 ingin mendapat pelindungan dariNya..Allah..jike kite tidak memberi ruang dan peluang dan berusahe untuk membuka hati, bagaimana Allah nak memberikan Nur Hidayah itu?senang bukan..kite buat kite dapat..adekah kite nak menjadi “orang2 yang disempitkan dadanya dan dikehendaki menjadi sesat?” Nauzubillah..jangan pernah fikirkan…jadi same2 la kite motivate diri ,mesti lakukan perubahan dan tidak hanye selesa dengan keadaan yang ade sekarang..Syariat Allah itu wajib..jangan lakukan hanya sekadar syarat..

Hukum menutup aurat bagi setiap wanita Muslim yg baligh adalah wajib dan mesti memenuhi ciri2:
*menutupi had aurat yg sudah ditetapkan
*pakaian yg longgar
*tidak jarang
*pakaian tidak menarik perhatian
*tidak menyerupai pakaian lelaki @ pakaian orang kafir
*tidak bertabarruj....(bersolek dimuka umum)

Manakala mengenai “ah..pakai tudung pun perangai xelok, xpakai tudung tapi hati baik..xhipokrit”

Em..yg ni buat sye tersenyum… perangai..em..siapela kite nak menghukum kan?jike ade yang berkate sedemikian same la anda mengata pada diri sendiri..kenape?seseorang yg memakai tudung dan tidak bertudung berbeze bukan..dan yang mane perlu kite dahulukan?tidak gune jike kite menjage hubungan dengan manusia dan makhluk dimuke bumi jike tidak menjage hubungannya dengan Penciptanya..Allah..yang bertudung insyaAllah usahe untuk mengikut Syariat Allah itu ade..( dan niatnye itu biarlah Allah yang mengadili) manakala yg tidak bertudung dan hanye bertudung sebab syarat?..adekah perlu hanye berhati baik dan tidak hipokrit tetapi tidak menjaga baik hati itu dengan Allah?...dan adekah lebih kecil jike kite hipokrit dengan Allah berbanding di depan manusie?Wahai manusie..yang mengadili kite nanti hanya ALLAH, yang meredhai kite hanya ALLAH dan yang memberikan pahala dan dosa itu juga Hanya Allah…jadi kenape kite lebih xnak hipokrit di depan manusie tetapi tergamak untuk berhipokrasi di depan Allah..kejarlah Redha Allah (yang menguntungkan) berbanding redha manusie yang boleh merugikan kamu…

Tetapi tidak dinafikan ade yang bertudung tetapi tidak bertindak sebagai muslimah (perangainya) Jika kite mampu,tegurlah..jike tidak doakan supaya tidak mencemarkan ‘gelaran muslimah’ itu dan paling penting dirinya ..dan bukan kejian dan cacian..seperti saye katekan tadi..siapalah kite nak menghukum?..bukan mudah untuk membentuk peribadi yang sempurna dimata2 manusia…dan tidak akan ade manusia yang sesempurna itu….dan mane yg tidak bertudung juge saye xkatekan die tidak baik..hanye Allah yang boleh menilai..dan jangan gunekan ‘hipokrit’ untuk kite tidak menunaikan Syariat Allah..mahu digolongkan di kalangan mana kite jike diberi pilihan ‘laksanakan Syariat Allah namun masih berusahe untuk memperbaiki tingkahlaku atau tidak melaksanakan syariat Allah, membelakangkan ketetapan Allah disebabkan dunia yang jelas mendapat kemurkaan Allah..” sungguh pilihan ditangan kite..

“Bacalah Kitab (Al-Quran) yang telah diwahyukan kepadamu (Muhammad) dan laksanakan solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari (perbuatan) keji dan mungkar. Dan (ketahuilah) mengingati Allah (solat) itu lebih besar (keutamaanya dari ibadah yang lain). Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan. ( Surah Al-‘Ankabut :45)

Jike solat kite tidak dapat menghindari diri kite daripada melakukan kemungkaran mahupun yg zahir atau batin..bimbang2 klu solat kite itu ade silapnya..kurang ‘ramuannya’, penjagaan pemakanan seharian kite dan sebagainya.

Daripada Abu Hurairah bahawa beliau berkata (yang bermaksud): Seseorang lelaki datang menemui Nabi, seraya berkata: Sesungguhnya si polan sering melakukan solat malam, namun pada keesokan harinya ia mencuri. Rasulullah SAW menjawab: “Sesungguhnya (jika solat yang dilakukannya benar), pasti akan mencegahnya daripada perbuatan itu”. (Hadis Riwayat Imam Ahmad)

Sesungguhnya..indah hidup jike layari kehidupan dengan menetapkan ISLAM SEBAGAI CARA HIDUP…dan selalulah amik berat tentang syariat Islam..


p/s : 1) Surah Hud Ayat 34 bermaksud : "Dan nasihatku tidak akan bermanfaat bagimu sekalipun aku ingin memberi nasihat kepadamu, kalau Allah hendak menyesatkan kamu. Dia adalah Tuhanmu dan kepada-Nya kamu dikembalikan"
(jangan pernah lupe nasihatkan diriku..sehingga hatiku lebur dengan cinta Tuhanku...^^,)

2) Alhamdllh..wah...dah 499 follower...xperasan plk..spe yg bertuah jadi yang ke 500?hehe...moge2 ape yg disampaikan bermanfaat dan membantu sesame kite...insyaAllah^^

4 comments:

mamawana said...

Assalam sweetie,

Nice sharing info... tapi mama kena pakai kanta pembesar bila baca entri ini...

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

W'salam mama,huhu...sory akma dh wt tulisan besar tapi jadi kecik jugak..huhu...masalah teknikal(^___^)moge dipermudahkan utk membace...time kasih sudi singgh..

♥NiniHartini♥ said...

nak baca besar tekan Ctrl dan + ...hehe...

tudung skrg nk cari yg siap lerang 60 mmg payah. sbb tu saya suka jahit sndiri je. dan baju2 kurung / jubah, punnn byk yg dilapis kain jarang.

semua dibuat krn "fashion"

nice sharing :)

Nur_Ma"Khairatun Hisan" said...

Salam NiniHartini,time kasih banyak2 atas info sgt2 membantu..:) bagusnye jahit sndiri lgi selesakan..a'ah xnafikan baju skrg bertambah2 jarang dan dari kain yg nipis.. dan bnr jgk zaman skrg hanya kerana fashion..pepun moge kite jadi pengguna yang bijak bukan hanya cantik dipandangan manusia tapi pada pandangan Yang Maha Kuasa utamanya:)

"Always Be There"