Assalamualaikum,hope semue sihat dalam rahmatNya selalu..hari berganti hari..dan makin hari selere makan ni makin kurang jugak..em..xthu plk kenape. Cuace berganti musim,panas hujan kilat sambung menyambung..tugasan pun makin bertambah,fikiran pun krg tenang.. difikir2 perubahan mgkin sebab ‘tekanan’ yg dihadapi. Bukan tekanan pe pun,tekanan tuk siapkan tgsan dan yg utame ialah m’hadapi PRAKTIKUM nanti..huhu..tak tahu la kenapa, makin hari fikiran ni duk fikir mcm mane nak ngajar nnt,kdg2 sampai xleh nak tdo..confident level makin menurun..huhu…jadi macam sang pengecut la plk kan?.

Adekah semue perasaan ni sebab si hamba ini jauh dariNya? Adekah die lupe utk mengingati Yang Maha Kuasa? Nauzubillah..tidak, bile celik mate ini dipagi hari, ucapan Allahu Akhbar itu sntiase diajar oleh mulut ini utk menyebutnye dahulu. Setiap kali kaki ini melangkah, bibir ini akan menyebut namaMu kerana takut2 matinye langkahku tanpe kalimat namaMu (Nauzubillah).Tapi adekah aku lupe?Nauzulillah,Ya Allah jangan pernah berikan aku lupe utk meningatiMu walau sesaat. Jangan pernah tinggalkan hamba yang lemah ini. Walau hebat tentangan nafsu dan syaitan laknatullah, hamba ini pohon jangan biarkan aku sendiri. Sungguh tanpa redha dan lindungan dariMu, aku hamba yang kerdil ini tidak dapat ‘bangkit’ dalam perjuangan. Jadi, macam mane ingin berjuang dan bertahan jike redhaMu tiade?. Wahai jasad, roh, pancaindera, hati dan seluruh jiwa hamba ini,jangan pernah sesekali memungkiri dan melanggar suruhan Penciptamu. Jangan pernah sesaat untuk jauh dari Yang Maha Esa…!. Siapalah kamu tanpaNya?. Hebat mane kamu, tinggi mane pun darjatnye, ia akan jadi sia-sia klu tiada REDHANYA ALLAH!..Wahai semangat, tabah dan kekuatan, jangan pernah cuak dengan hamba ini..moge Allah meredhai kite untuk bangkit dalam perjuangan di dunia mahupun akhirat. Wahai sang fikiran dan mindaku, jangan kamu lemah menghadapi dugaan dan cabaran dihadapanmu..kerana setiap ape yg kite hadapi itu adalah satu NIKMAT..! jangan kamu lenguh dan jangan sesekali melatah dengan ujian yang diberikan oleh Yang Maha Pengasih lagi Penyayang. Ya Allah,maafkan hamba ini jike lupe utk mengingatiMu, berikan jiwa hamba ini tegar untuk menghadapi segalenye tanpe gusar yang berpanjangan dan lemah dipertengahan. Hamba ini tidak meminte untuk diringankan ujian, tapi hamba ini mohon untuk ditingkatkan iman untuk menangani segale ujian, badai yg melanda dan pancaroba yang disediakan. Sesungguhnya, Dia yang Maha Kuasa akan memberikan ujian setimpal dengan kemampuan hambanya.

Moge hari-hari selepasnye, akan lebih baik dari hari-hari sebelumnye.. “Rugilah bagi orang-orang yang hari selepasnya lebih buruk dari hari sebelumnye”. Tenanglah wahai sang hati..ya Allah, tenangkan hati hamba ini..

“Sesungguhnya untuk mendapat kasih sayang daripada Allah bukan sesuatu yang mudah. Allah mengasihi orang yang beriman dengan melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan yang dilarang. Berhubunglah dengan Allah ketika peluang masih ada, umur masih muda dan pintu taubat masih terbuka. Insya-Allah kita akan mendapat limpahan rahmat dan nikmat daripada-Nya.”

p/s : SATU cara paling berkesan untuk berhubung dengan Allah s.w.t ialah dengan bangun mengerjakan ibadat, khususnya sembahyang Tahajud atau sembahyang di tengah malam.

0 comments:

"Always Be There"