Salam..moge semue sihat dan dilindungi Dalam RahmatNya selalu,insyaAllah..alhmdllh masih diberi kesempatan untuk bersua di alam maya yang indah dengan kunjungan kalian semue...maaf,lame xupdate..dan xsmpat nak singgah diruangan kalian,insyaAllah diberi kesempatan akan berkunjung jua...(^_^)

Alhamdllh...masih diberi nikmat hidup dengan kesihatan
yang baik...insyaAllah tinggal lagi dalam dua minggu sebelum berakhir kuliah untuk semester ni
dan seterusnya akan menghadapi peperiksaan pada 23 Nov- 04hb Disember ini..doakan sye berjye dan dipermudahkan untuk menjawab dan ulangkaji(^_^) begitu juge pade yg lain2..Hari ini,alhamdllh..sy lulus test jpj tuk motor(^____^), tpi xleh nk srnk sgt cz krte xtest lagi insyaAllah hjg bln ni,doakan sye lulus..amin.

Ok,berbalik pade tajuk..sebenrnya dh kelmarin berkire2 nk tlis..tpi disebabkan kekangan masa,alhmdllh hari ini bru dapat..huhu..Sebenrnya,itu tajuk ceramah oleh Ust.Hasrizal Abdul Jamil yang baru bertandang di kolej saye baru2 ni..w'pun t'dapt sdkit kesulitan utk hadiri ceramah tu,tpi alhmdllh dipermudahkan..teringin sgt nak tgk beliau..huhu..dan itulah first time tgk secare real..haha..Anda kenal?huhu..rugi jgk kot klu xkenal..xde la..beliau pemilik blog Saifulislam.com..dan antare buku2 yang pernah ditulis oleh beliau seperti Aku Terima Nikahnya, Murabbi Cinta, Bercinta Sampai ke Syurga, Rindu Bau Pohon Tin dan sebagainya. Alhamdllh buku2 Ust.Hasrizal,bgs2 dan mudah difahami..dan meningkatkan motivasi pade pembacenye..(sye le..)


Daripada tajuk yang dibincangkan..mgkin pandangan kite terhadap cinta akan berubah em..ye la CINTA,perkataan tu universal kan..bukan cinte pada pasangan je..!tapi byk..pade keluarga,masyarakat,kawan2,haiwan,alam sekitar dan ALLAH terutamanye sebab Dia yang anugerahkan rasa Cinta tu..Tapi untuk memahami erti cinta,dan tuk menerima cinta kita terlebih dahulu perlu tahu diri kita sendiri..fahami diri dan sayangi diri dahulu..

Apa yang ada pada diri kite?bagaimana fizikal,akal,nafsu dan hati..mentafsir,menerima dan b'tindak balas terhadap cinta yang diberikan..Namun,kite sebagai insan,perlu teliti dan bijak dalam berhadapan dengan situasi cinta ini..terutama sesame insan. em..byk kategori cinta yg boleh kite lihat,sama ada cinta biase,cnta yang ditafsir oleh akal, cinta nafsu dan cinta hati..Tapi melalui keempat2 jenis ini,jgn diri kite dibelenggu dengan cinta oleh nafsu..kelak akan membinasakan diri.. jike kite tak mengejar cinta Allah,bagaimane kite nak dapat cinta yang baik dari insan sesame insan?huhu..pe2 pun bukekan fikiran dan fahami sebenar2nye erti cinta...jangan sempitkan fikiran dan menyebbkna kite xdapat fikir yg mane baik dan mane bruk....jadi samapi sini dlu..insyaAllah jmpe lagi..


" Cintanya kepada Allah menjadi dirinya semakin mengasihi manusia dan Cintanya kepada manusia menjadikan dirinya semakin mengasihi Allah SWT."





May Allah bless us=)

0 comments:

"Always Be There"