Salam...kebetulan semue tugasan dah disiapkan, sedikit mase ni cek luangkan tuk ruangan yg lme cek tinggalkan...Alhmdllh hari ni berjln dengan lancar walaupun belakang badan masih sakit2..

Tadi cek baru balik dari taklimat olh pengetua dan felo di kolej. Ade beberape perkara yang menarik perhatian. Di mana pada 2 okt baru ni seorg peljar tlh dikejarkan ke hspital dan keadaan dia kritikal. Adik tu junior cos cek..Cek dh th cite ni sebelum ni, ttg keadaan die dan bantuan yg telah disalurkan. Em...sdih dgr keadaan die..tapi alhmdllh berkat doa rakan2 selame ni dan rahmat Allah SWT membantu adik utk berjuang w'pun adik aini masih koma.. Same2 kite doakan kesejahteraan adik aini. Cek xknl adik ni, d'sbbkan pljr bgi cos cek rmai sampaikan yg sme batch gan cek pn de segelintir yg kami xsmpt nk kenal..kdg2 klu de perjumpaan/pe yg melibatkan semue baru la..."eh...kite same cos upenye"...itulah yang berlaku..Klu gan batch ke2 dan ke 3 de gak yg kenal p sebilangan shje.

Pade awlnye,adik aini dpercayai kne demam denggi. Semase malam anta ke hspital die dh muntah darah dan sejurus sampai ke hspital trs koma. Ditempatkan di ICU..Sementare menunggu ibubape adik aini sampai, kawan2 serumah gan die tlg jg..time kasih pade kawan2 die yg snggp melungkan mase dan membantu adik aini..cek psti xde org yg sngp tgk kwn die skt kn?... Hanya Allah yg dapat membalas jasa baik kalian. Daripada pertemuan ayahanda dengan pihak hspital mengatakan yang adik aini bukan demam denggi tapi telah dijangkiti virus kuman dan amat berbhye. Oksigen xsampai pada anggota dan organ dalaman adik aini dan kemungkinan....MasyaAllah macam mane perasaan adik aini...dan banyak lagi kemungkinan2 yang diberitahu oleh pihak hsptal..tapi saye xnak ckp pasal kemungkinan2 yg ada..Kite same2 doa utk kesihatn dan berikan semangat kepada adik dan ibu bapenye yg setia berada di sisi adik aini.

Moge Allah membantu dan melindungi adik aini selamanye..dan kepade kedue ibubape aini saye doakan supye diberikan ketabahan dgn ujian yang menimpa. Sesunguhnya Allah sentiase bersama hambanye. Kite juge perlu sentiase mengingati bahawa sesuatu perkara boleh berlaku pade bile2 mase shaje..(Sihat Sebelum sakit)...

Jika kite lakukan maksiat kepade Tuhan pade siang hari adekah kite confrm sempat untuk bertaubat pade malamnye? Adekah kite akan sihat sepanjang hari? Jike kite tertinggal solat zuhur adekah kite pasti yang kite akan bertemu Asar?Cube bayangkan....Semue atas kehendak Allah SWT...jika terjadi maka jadilah. Sihat macam manapun...jika nak terkene penyakit bile2 je boleh berlaku...Berhati2, secermat2 pun kite klu nak berlaku..berlaku juga..kite xtahu pe yang akan berlaku pade diri kite dan pade semue..Cume kite sebagai hamba hanya memohon yg terbaik dan memohon dijauhi daripada kecelakaan dan segala perkare yang tidak diingini...Lakukan sesuatu hanya kerane Allah.


p/s: Ingatlah 5 perkare sebelum datang 5 perkare...
-akma jgn lpe makn ubat!! jagn dgilll...

Salam...ill'liqa,
peace:)
Salam...lame xbertandang di ruangan ni, kesibukan dengan tugas2 akhir terpakse didahulukan.
Banyak cite yg tergendale yang nk diceritekan selepas balik raye yg lepas tapi mgkin jke de kesempatan dan usia yg panjang akan dicatatkan diruangan ni.. i'Allah..

Pada sabtu n ahad (10-11 Okt 09) satu kejohanan yg dianjurkan oleh kelab netball dgn kerjesame kelab ragbi telah di adekan..(amboi cm berite plk..)...pertandingan ni terbuke pade group wanita and lelaki..sambutan..boleh la tahan.P yang xsangke pihak lelaki pun ramai yg masuk..sebanyak 6 group lelaki dan 6 group wanita. Cek ingat nak men jgk p xb'ksmpatan...cek jadi ajk pelksana sbgai ajk p'jage mase bagi padang A..penat la jgk..duk tgh panas..p biase la 2..
Tapi 2 la pasal,kite ni mnt men netball, bile tgk org men kite pun rse nak berlari je tgh pdg huhu...p xpe la i'Allah de peluang giliran cek plk dpt men..hihi..

Dalam duk catat2 name group peserta cek terpandang 1 name group, namenye ( I love Teddy Bear Pink)..haha...ingat group pempuan rupenye lelaki..haha...pe la diorg ni..p memang best betul name 2..pemainnye xla......lembut....lelaki ori...hihi..bags2 pandai depa men..mule2 memang cek xdapt trime yg lelaki join men netball...nak tgk pn xsngup..p bile dh tgk depa men.................emm....boleh la...sukan kan..asal tahu had and carenye ok la 2..p 2 la kdg2 diorg ni men dh macam men handball plk...haha..laju btl..baling bola macam nak pecah muke..huhu...xsngke plk lelaki ni mnt gak men netball...sekarang...dah xbape kisah sangat, tgk la pempuan pn dah men futsall and sekarang lelaki men netball pun org dh xksh...em...macm2 dunie sekarang...p kdg2 tmbul gak rse t'kilan pade yg cbe mengubah kejadian Tuhan...em...sampai kitorng cnfius "die ni group P/L"...macam P tapi men group L....em...nak wat cam ne kan...nak cakap pn xth...cm doakan kesejahteraan 'beliau'.

Game ri sabtu mule kul 9-12.30 and sambung ri ahad kul 2- 5.30 ptg...em...penat gak le walaupun xmen,kami wat kje..ajk plk kurang..em..p alhmdllh semue ok...pas angkut barang ke gim terus balik xg pun majlis penutup..huhu...

Padang sebelah de game ragbi...diorg wat open..so banyak penyertaan dari setiap u...and game diorg habis lewat gak tdi..dlm kul 5 lebih bru wat final, em..banyak penyertaan 2 yg lambt kot..2 yg xlart nk tnggu majlis penutup...

So far alhmdllh ...semue dah selesai..n bnyk pengajaran n pengalaman dalm kendalikan program ni, dari awal sampai habis...and lepas ni rasenye cek dh nak besare dalm kelas ntball upsi...huhu...klu cek nak join tournment pn mybe cek gan mmber akan bergerak dalam group sendiri...huhuu....bukan serik..haha...biase la 2..masalah dalaman...hihi...Banyak gak kenangan time game ri ni dan semalam...Time kasih pade ajk2 yang lain..best kje gan korang..Maaf klu de wat silap...

So Majulah Sukan Untuk Diri, Bangse n Negare...n semue la...

*sunburn kembali....huhu...*

Salam,
ill'liqa....peace:)

Salam...

berpusu-pusu rakan2 yang mengendong beg untuk balik kampung. Tak tahu kenape kehangatan Aidilfitri semakin mengamit perasaan..tak sabar nak menjejakkan kaki di rumah ma dan abah..kerinduan yang teramat. Di kesempatan yang ada cek mencoretkan perasaan yang tidak dapat digambarkan..Dengan kesedihan lambaian pemergian bulan Ramadhan yang hanya tinggal beberape hari lagi...

di suatu majlis yang cek hadiri...

semua mata para hadirin tertancap di skrin melihat tayangan video montaj yang disediakan sepanjang berlakuya program sambutan ihya' Ramadhan..hati cek tersentak dengan alunan syahdu lagu yang dinyayikan oleh Man Bai...

"Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna,
agar dapat ke lalui dengan sempurna....."
dan seterusnya....lagu itu terus bermain dicuping telinga..

terfikir sejenak,tanpa menyedari setitis demi setitis manik2 mengalir ke pipi...mate makin pedih, pedih dan makin pedih...

'Adakah Ramadhan kali ini lebih baik/lebih elok dari Ramadhan yang sebelumnya?,
atau adakah ramadhan aku kali ini lebih teruk dari ramadhan sebelumnya?...
Berape banyakkah amalan dan ibadah aku pade kali ini? adakah makin bertambah atau makin berkurangan?

Berapa banyakkah malamku di penuhi dengan menyebut namaMu, berteleku mengharapkan redhaMu atau adakah malamku hanya dipenuhi dengan buaian mimpi yang kabur dan keasyikan yang tiada erti?...
Adakah kakiku lebih banyak terhayun pergi ke tempat yang membawa kemaksiatan berbanding pergi ke rumahMU

Mengapa lebih mudah kita melampiaskan luahan, mengadu kepada manusia berbanding dengan Mu yang sudah pasti menberikan petunjuk?
Mengape mudah benar kite menitiskan air mata di hadapan manusia tetapi suker untuk menitiskan air mata itu di HadapanMu? yang sudah tentu memberikan pertolongan yang hakiki?mengape??
Adekah pada kali ini aku lebih kerap mengucap Syukur kepadeMu?...
dan Andai kata ini adalah kali terakhirku merasai bulan yang Mulia ni? adakah masih sempat aku bermunajat dengan sisa baki hari yang masih ade? Jiwa bergetar melihat dan mendengar kata2..."Kejarlah 10 Malam terakhir Ramadhan kerana terdapat 1 malam yang amat3 diingini oleh setiap insan yang dipanggil Lailatul Qadar...adakah aku insan terpilih untuk merasai malam itu?...(dan aku yakin malam tadi adalah malamku...)Segala puji bagi ALLAH SWT...Moge Allah memberkati kite semue...AMIN.
em...ni mood nak raye pulak..
huhu...macam2 gelagat..semue xsabar2 nak balik,nak balik nak balik...masing2 bawa kuih raye, baju raye n pe2 yang nak dibawe balik..kehangatan amat terasa...tapi xlupe juga pada yang telah tiade..(Sedekahkan Al-Fatihah buat arwahyarham atuk, ayah saudare, arwah akak tersayang ,saudare dan seluruh umat Islam yang dh kembali ke Rahmatullah..moge mereka ditempatkan di sisi para Solehah...)

Berhati2 pulang ke kampung..semoge selamat sampai dan selamat kembali..amin..Berhari raya dengan keserdehanaan dan di dalam bulan Syawal juga kite boleh bermaaf2an...em...pejam celik pejam celik kejap je masa berlalu...
warna warni di Aidilfitri...huhu...cek xsabar nak balik dah ni...semoge kite semua selamat dan dilindungi Allah selalu..dan di kesempatan ini juga cek nak mintak maaf kat semua insan yang mengenali diri ini...tanpa kemaafan tak tenang hidup...

k...selamat berhari raye,dan jangan makan ikut nafsu,sian kat perut..

Salam,ill'liqa...
peace:)
"Aku jatuh, bangun dan jatuh kembali,
Aku sedih, gembira dan sedih kembali,

Aku marah, tenang dan marah kembali,


Aku lupa, alpa, dan bersyukur akhirnya,
Aku leka, lalai dan bersyukur akhirnya,
Aku rebah, lagha, dan bersyukur akhirnya,


Bila berjaya aku lupa,
Bila susah aku Ingat,
Bila aku di atas aku lupa,
Bila di bawah aku ingat,

Kau berikan udara,
Kau berikan hujan,
Kau berikan dingin,
Kau berikan keteduhan..
KAU BERIKAN NYAWA,

Segala nikmat Kau berikan.


Aku?...
leka dengan mainan dunia,
keseronokan yang berpanjangan,
tanpa sekelumit mengingati kebesaranMu,

Aku?...
tersembam dengan nafsu yang menjalar,
mengabaikan tanggungjawab yg dipikul,
mengetepikan Amar Makruf nahi Mungkar,
Suruhan Mu...

Aku benci, aku bosan, aku lemas dengan semua itu,
Apakah caraku benar? Adakah SunnahMu sukar?
Adakah kehendakku benar? Adakah SyariatMu SUKAR?

Berikan aku pedoman, berikan aku Jalan KeredhaanMu Ya ALLAH...
Berikan aku petunjuk, Supaya aku tidak tersungkur ke lembah jahanam...
Berikan aku kefahaman yang utuh, supaya aku teguh di sisiMu YA ALLAH...

Aku xmahu berada di panas yang menjalar,
Aku xmahu berada dlm kedinginan yang melampau,
Aku xmahu Kau berpaling dariku sebagaimana aku berpaling darimu dulu...
Aku xmahu azab yang pedih Ya Allah...tidakkkk....

Aku menzalimi diriku,
Aku menghayutkan diriku,
Aku biarkan diriku menjadi lalang yang buntu,
mengikut tiupan yang xbertempat...


Di mana silapku?
Kau hantarkan Surat CintaMu padaku,
tapi....
Kenapa aku?
Kenapa aku abaikan?
Laungkan kalimatMu berkumandang,
tapi...
Kenapa aku?
Kenapa hatiku tidak pernah bergetar mendengarnya?
Kenapa aku tepiskan seruan itu?

Adakah ini tempat yang ingin aku singgahi?
Adakah ini tempat yang tenang bagiku?
Di Dunia yang Fana ini? Di Dunia yang penuh Kepalsuan ini??

Jangan tinggalkan Aku di sini,
Panggil...seru jiwaku agar aku menjejaki LangkahMu...
Wahai hati, wahai jiwaku...
Cintailah RabbiMu...



AkucintaAllah...




Pada penghujung Ramadan ini, apabila kedudukan kita sebagai umat Islam dalam menjalani ibadat berpuasa, adakah semakin bersemangat atau sudah lembik?


Jika mengikut Indek Prestasi Kerja (KPI), adakah kita sudah mencapai standard yang ditetapkan Allah atau masih jauh dari sasaran?Jika kita teguh dengan kata-kata, pada awal Ramadan rahmat, dipertengahannya mendapat keampunan dan hujungnya dijauhkan daripada api neraka, Alhamdulillah kita di jalan yang betul.

Bagaimanapun, jika pada awalnya saja bersemangat, tetapi di pertengahan lemah dan di hujungnya terkulai, rugilah ibadat puasa yang dijalankan sepanjang Ramadan.Melihat tabiat umat Islam di negara ini setiap kali kehadiran Ramadan, kadangkala kita tertanya-tanya, apakah mereka faham tujuan berpuasa Ramadan.Jika meninjau kebanyakan masjid, pada awal Ramadan, jemaah penuh menunaikan solat Tarawih, tetapi pada pertengahan dan hujungnya, jumlah mereka tinggal separuh daripada kapisiti jemaah.Mengapa perkara itu boleh berlaku? Jika pada awal Ramadan, masjid penuh dengan jemaah yang menunaikan solat Tarawih, sepatutnya di pertengahan dan hujungnya, keadaan adalah sama.Tetapi, sayangnya tidak begitu.


Kebanyakan masjid suram di hujung Ramadan. Ramai umat Islam sibuk membuat persiapan Aidilfitri, membuat kuih raya, bermain mercun atau berpusu-pusu ke pusat beli-belah.Justeru, di mana KPI berpuasa mereka sepanjang Ramadan ini? Perunding Motivasi Human-Touch Consultant, Mohd Zawawi Yusoh, berkata sebahagian umat Islam semakin hilang stamina beribadat dan jumlah jemaah menunaikan solat tarawih merudum pada hujung Ramadan."Malah, jemaah makin maju ke depan, sebabnya di belakang sudah kosong dan makin kurang jemaah."Sepatutnya makin ke hujung Ramadan makin seronok dengan janji fadilat Ramadan," katanya.Persoalannya, mengapa fenomena begini berlaku dan tidak serupa semaraknya ketika awal dahulu? Ibadat yang dilakukan bukan saja berkurang kuantitinya malah kualitinya boleh dipersoalkan.





Mengapa umat Islam di negara ini tidak mahu mencari fadilat pada 10 malam terakhir Ramadan yang terkandung satu malam yang sangat berkat, iaitu Lailatul Qadar?Daripada Aisyah r.a katanya: "Rasulullah s.a.w memperbanyakkan amalan apabila sampai hari yang ke-10 terakhir Ramadan, Baginda juga membangunkan isterinya agar beribadat (solat sunat, membaca al-Quran, berzikir dan lainnya). Baginda juga menjauhkan diri daripada bergaul serta bermesra dengan isterinya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)


Menurut ulama, Lailatul Qadar kemuncak Ramadan kerana kemuliaannya yang diterangkan di dalam al-Quran dan hadis Nabi s.a.w, malah malam berkenaan dirakamkan khusus dalam satu surah dalam al-Quran.Orang yang tekun beribadat pada 10 malam yang berkenaan akan mendapat rahmat dijanjikan kerana sudah sabit dalam hadis yang sahih, Lailatul Qadar wujud pada satu daripada 10 malam itu.Justeru, orang yang tekun beribadat pada 10 malam terbabit akan mendapat rahmat yang dijanjikan itu, sama ada dia menemuinya atau tidak. Jika bertemunya, berdoa untuk kebaikan, kesejahteraan dan keampunan.


Mohd Zawawi berkata, generasi salafussoleh dahulu makin tidak senang duduk apabila Ramadan makin memasuki penghujung kerana bersemangat hingga bergilir tidur, bangun dan saling mengejutkan yang lain untuk qiamullail."Boleh jadi juga tanggapan tak betul dalam menghayati ibadat Ramadan. Kalau beribadat hanya ikutan sahaja, dorongan memang tak kuat. Bukan sahaja tak kuat, tetapi tak dapat bertahan, hanya main ikut 'mood'."Hari ada 'mood', beribadat bukan main manakala hari tak ada 'mood' main-main pula beribadat," katanya, sambil menegaskan: "Beribadat bukannya boleh dibuat main-main sebab ibadat hendak masuk syurga."Hadis Nabi s.a.w bermaksud: "Jalan ke syurga penuh dengan duri manakala jalan ke neraka penuh dengan seronok dan lalai." Solat katanya, memang duri bagi mereka yang tidak bersungguh-sungguh, manakala Tarawih beratnya dirasa seperti ditusuk duri."Duduk lama sedikit ketika bertadarus tidak tahan, sebab terasa macam duri," katanya.


Beliau berkata, dek salah faham antara makna Ramadan dan bulan puasa juga menjadi sebab kenapa ramai cepat sangat malas menggandakan ibadat?"Kalau difahami ini bulan puasa, seolah-olah bulan ini hanya untuk puasa. Orang ajak buat kerja lebih sedikit, dia kata ini bulan puasalah. "Apabila diajak bergotong-royong, dijawab ini bulan puasalah dan bila hendak buat kursus ketika bulan puasa, terus disanggahnya, 'ini bulan puasa', seolah-olah bulan ini bulan rehat saja."Berbeza dengan kefahaman Ramadan, sebab apabila difahami ini Ramadan bermakna bulan ini bukan hanya untuk berpuasa."Malah, bulan ini menjadi penghulu segala bulan kerana sangat banyak ibadat yang perlu dilakukan sebagai pakej," katanya.


Menurutnya, bulan ini juga adalah bulan mencipta prestasi kerana dalam sejarah Islam, perang pertama berlaku dalam keadaan lapar kerana berpuasa."Boleh jadi juga semakin tidak bersemangat sebab jahil mengenai ganjaran dan nilai yang terkandung dalam ibadat pada Ramadan. "Inilah akibatnya tak bersedia dengan ilmu ketika menyambut kedatangan Ramadan. Tak baca dan menelaah kembali hakikat tawaran Allah."Sehingga yang terpikat bukannya tawaran Allah, tetapi lebih kepada jualan murah 'beli dan belah'. Membeli bukan main sakan, tetapi bab ibadat asyik belah saja," katanya.


Kekurangan stamina sebelum Ramadan lagi, katanya, menjadi satu lagi punca yang menyebabkan momentum beribadat ketika Ramadan tidak begitu stabil."Benarlah doa Nabi s.a.w yang bermaksud: "Ya Allah berkatkan Rejab dan Sya'ban serta panjangkan umur sehingga Ramadan.""Rupanya kerajinan beribadat sepatutnya sudah bermula persiapannya sejak Rejab lagi dan kalau ikut sepatutnya memang sejak baligh lagi sudah kena rajin beribadat. "Kalau sudah mula berazam nutuk bersungguh ketika Rejab lagi taklah terkejut melayani dan menangani jadual ibadat Ramadan. "Bayangkan kalau jarang ke masjid, tetapi bila saja tiba puasa hendak berterusan 30 hari ke masjid. "Rasanya, mungkin tak larat. Begitu juga dengan membaca al-Quran, berbulan-bulan tak ada jadual membaca al-Quran, tiba-tiba hendak khatam 30 juzuk, memang berat sangatlah," katanya.


Tanggapan sesetengah pihak yang berasakan usianya masih panjang dan muda juga menyebabkan ibadat Ramadan tidak dilakukan bersungguh-sungguh sehingga ke akhir bulan. "Sekarang masa bersuka ria, masih bujang lagi, nanti apabila sudah kahwin atau bila tua barulah ibadat betul-betul dan ini pun satu punca tidak bersungguh dalam beribadat. "Kalau yang muda terasa masih awal serta banyak lagi peluang dan ruang, kerenah yang tua pula mula pasang angan-angan walaupun ramai teman taulan sudah jalan."Mati bukan ikut usia dan penyakit, tetapi rahsia Allah. Marilah pada kesempatan Ramadan yang masih berbaki kita bersungguh-sungguh menggandakan ibadat."Ini supaya kita berasakan kehangatan pesta ibadat menjadi hiburan dan pengisian rohani agar bersiap dengan bekal mencukupi di alam selepas dibangkitkan semula," katanya.

copyrightsomewere...



Rasulullah SAW bersabda :

"Sesungguhnya Tuhan engkau ada hak (kewajipan) di atas engkau dan bagi diri engkau sendiri ada hak (kewajipan) di atas engkau dan bagi ahli engkau ada hak (kewajipan) di atas engkau. Maka hendaklah engkau tunaikan kepada tiap2 yang mempunyai hak akan haknya."

em...maksudnye,kite mempunyai hak terhadap diri sendiri, hak pade org lain dan Allah ade hak ke atas kite. Jadi kite harus menunaikan hak2 tersebut..rugilah kepada sesiapa yang tidak melaksanakan hak2 atau kewajipannya itu.

TANGGUNGJAWAB DAN KEWAJIPAN


Islam mengajar kita bertanggungjawab dan memahami makna serta tugasan hidup kita. Bukan sekadar nak tidur atau mencuci mata sahaje. Manusia adalah makhluk yang paling tinggi darjatnya. Kita dikurniakan akal fikiran dan kemampuan dalam berusaha, ikhtiar serta boleh memilih perkara yang baik, buruk dan bermanfaat bagi diri dan masyarakat sekeliling. Dengan adanya kelebihan yang dikurniakan ini, maka segala tugas (hak) dan kewajipan haruslah ditunaikan dengan baik. Jadi ape kawajipan2 yang perlu kita lakukan?..em..diantaranye...:

1. Kewajipan Terhadap Allah.

Kita wajib untuk mengenal, beribadah dan berbakti kepada Allah SWT dengan mematuhi segala hukum dan ajaran yang disampaikan oleh RasulNya sama ada dari segi zahirnya malah batinnya. Tugas dalam mengenal Allah merupakan kewajipan yang penting dan utama bagi setiap manusia. Akan tetapi kita bukan sahaja sekadar mengenaiNya malah kite wajib untuk beribadah kepadaNya sebagai menunjukkan tanda taat setia kite terhadap Pencipta, yang menjadikan alam ini, menghidupkan kite dan yang mengatur segalenye...yang mana segala rezeki dan nikmat datang daripadaNYa.

Oleh itu, kita dilarang untuk menyembah dan beribadah kepada sesuatu selain daripada Allah kerana yang lain itu adalah makhluk Allah yang diciptakan supaya tunduk kepadaNYa. Mereka yang tidak mahu mengenal atau mensyirikkanNya dikira melakukan keslahan besar dan tidak akan diampunkan dosanya serta diharamkan dari memasuki syurga.

Mahukah kita dianggap sebagai manusia yang tidak bersyukur?. Adekah kite yang menciptakan diri kita sendiri? adekah alam semesta ini terjadi dengan sendirinya? adakah matahari, bulan dan bintang timbul dengan sendirinya?..Jadi kite perlu mengenal penciptaNya yang merupakan kuasa Agung dalam kehidupan kite.

2. Kewajipan Terhadap Diri Sendiri.

Walaupun kite mempunyai kewajipan terhadap Allah, kite juga tidak terlepas dengan kewajipan terhadap diri kite sendiri. Di mana manusia wajib menunaikan beberapa tugas untuk dirinya iaitu memelihara diri daripada perkara yang boleh membawa kepada kemudaratan dan kerosakan. Sebagai contoh, menjaga kebersihan, kesihatan diri, memakan makanan yang baik, menjaga fikiran serta menjauhi perkara jahat seperti minum arak, berzina, berjudi dan sebagainya. Kita juga wajib untuk mendalami ilmu pengetahuan yang berguna dan menghiasi diri dengan akhlak yang mulia dan mempunyai budi pekerti yang baik. Diri umpama tin kosong,jadi kita perlu mengisinye dengan perkara yang disuruh dan meninggalkan ape yang dilarang. Membentuk akidah, ibadah dan akhlak yang mulia akan menjadikan kite dekat dengan Allah SWT.

3. Kewajipan Terhadap Keluarga.

Tabiat semulajadi manusia ialah hidup bermasayarakat. Oleh itu, setiap orang mesti membentuk keluarganya menjadi keluarga Islam yang baik dan seterusnya memelihara keselamatan dan kebahagiaan ahli2nya iaitu anak, isteri, dan orang yang dibawah jagaannya. kita juga diwajibkan menjaga kesihatan, makan, minum, asuhan yang baik, pelajarn agama yang membentuk peribadi, tingkahlaku dan sebagainya. Selain itu juga, kite perlulah menjaga hubungan di antara sesama manusia. Sentiasa membantu dan menjaga kebajikan sesama umat muslim. idak menerapkan nilai2 Islam dan sebagainye.

Kita biase melihat institusi keluarga yang tidak menjaga dan memelihara kesejahteraan ahli keluarganya. Anak2 terbiar, bergelumbang dengan masalah keruntuhan akhlak, ibu bapa tidak menerapkan dengan nilai2 dan unsur2 yang diunjurkan di dalam Islam. Jadi siapa yang perlu diperslahkan? adekh anak anak smakin kecil dan tidak mampu mencari ilmu Agama yang suci?adekah kite perlu mencari alasan menyalahkan sepenuhnye kepada ibu dan ayah kite?Itulah kewajipan kite sebagai anak2 untuk membantu keluarga kite ke arah yang diredhai..

Semua tugas tersebut wajib ditunaikan oleh manusia daripada semua peringkat, keturunan dan bangsa. Apabila tugas tersebut terlaksana, maka terjaminlah kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat. Setiap manusia mempunyai tugas dan kewajipan yang mesti disempurnakan dengan baik. Tugas kita di dlam kehidupan adalah seperti berikut:


i) Mengenal Allah dan beribadah kepadaNYa.
ii) Menjaga dan memelihara kebaikan serta keselamatan diri sendiri.
iii)Menjaga dan memelihara kebaikan serta kebahagiaan keluarga dan masyarakat.

Orang yang tidak menjalankan tugasnya akan mendapat balasan azab di akhirat kelak.. dan kite hanya menuju yang 1 SyurgaNya Allah SWT...amin.






Salam,ill'liqa...

peace:)

Berpuasa sepanjang bulan Ramadhan adalah kewajipan wanita yang akan memudahkannya masuk dari mana2 arah pintu Syurga yang disukainya . Keistimewaan ini tidak dimiliki oleh lelaki. Ini menunjukkan Allah meninggikan martabat dan darjat wanita solehah selama mereka menunaikan perintah Allah dan menjaga diri dari segala yang diharamkan ke atas mereka.
p/s : Sabar dalam menempuhi ujian yang diberikan..
Jangan tinggal pose,t xleh raye...(ye ke?)
Moge dapat bertemu malam lailatulqadar...Amin.
Salam....
peace:)
Salam...em..tarikh ni macam best je,p...ri ni cek menglami kesakitan perut yang amat...sakit,
(bersyukur pade kesakitan). Kelas ganti tuk malam ni pun dibatalkan Alhmdllh...kan de hikmahnye..Sekarng musim duk pulun asgmnt coz klu boleh mmg nak siapkan sebelum balik cuti raye,hi2..so t leh raye sakan tanpe m'mkirkan ayat2 yang perlu di karang untuk asgmnt..tinggal due tige asgmnt yg perlu diberehkan dalm mase lebih kurang 7 hari je lagi sebelum balik umh..em..nnti terpakse balik awl ke sini coz terlibat dengan seminar persidangan bhse di johor..(p xpe untuk ilmu)..lagipun xmudah dapt peluang macam ni. Seminar dari 28-30 p dh g 27 tuk pendaftaran. Moge Allah lindungi perjalanan ke sane, balik umah dan kembali ke sini semule.

em..kat bawah ni copy and paste je..tuk tatapan..

Why 09/09/09 Is So Special

Have special plans this 09/09/09?

Everyone from brides and grooms to movie studio execs are celebrating the upcoming calendrical anomaly in their own way.

In Florida, at least one county clerk's office is offering a one-day wedding special for $99.99. The rarity of this Sept. 9 hasn't been lost on the creators of the iPod, who have moved their traditional Tuesday release day to Wednesday to take advantage of the special date. Focus Features is releasing their new film "9," an animated tale about the apocalypse, on the 9th.
Not only does the date look good in marketing promotions, but it also represents the last set of repeating, single-digit dates that we'll see for almost a century (until January 1, 2101), or a millennium (mark your calendars for January 1, 3001), depending on how you want to count it.
Though technically there's nothing special about the symmetrical date, some concerned with the history and meaning of numbers ascribe powerful significance to 09/09/09. For cultures in which the number nine is lucky, Sept. 9 is anticipated - while others might see the date as an ominous warning.

Math magic

Modern numerologists - who operate outside the realm of real science - believe that mystical significance or vibrations can be assigned to each numeral one through nine, and different combinations of the digits produce tangible results in life depending on their application.
As the final numeral, the number nine holds special rank. It is associated with forgiveness, compassion and success on the positive side as well as arrogance and self-righteousness on the negative, according to numerologists.
Though usually discredited as bogus, numerologists do have a famous predecessor to look to. Pythagoras, the Greek mathematician and father of the famous theorem, is also credited with popularizing numerology in ancient times.
"Pythagoras most of all seems to have honored and advanced the study concerned with numbers, having taken it away from the use of merchants and likening all things to numbers," wrote Aristoxenus, an ancient Greek historian, in the 4th century B.C.As part of his obsession with numbers both mathematically and divine, and like many mathematicians before and since, Pythagoras noted that nine in particular had many unique properties. Any grade-schooler could tell you, for example, that the sum of the two-digits resulting from nine multiplied by any other single-digit number will equal nine. So 9x3=27, and 2+7=9.
Multiply nine by any two, three or four-digit number and the sums of those will also break down to nine. For example: 9x62 = 558; 5+5+8=18; 1+8=9.
Sept. 9 also happens to be the 252nd day of the year (2 + 5 +2)...

Loving 9

Both China and Japan have strong feelings about the number nine. Those feelings just happen to be on opposite ends of the spectrum. The Chinese pulled out all the stops to celebrate their lucky number eight during last year's Summer Olympics, ringing the games in at 8 p.m. on 08/08/08. What many might not realize is that nine comes in second on their list of auspicious digits and is associated with long life, due to how similar its pronunciation is to the local word for long-lasting (eight sounds like wealth).
Historically, ancient Chinese emperors associated themselves closely with the number nine, which appeared prominently in architecture and royal dress, often in the form of nine fearsome dragons. The imperial dynasties were so convinced of the power of the number nine that the palace complex at Beijing's Forbidden City is rumored to have been built with 9,999 rooms.
Japanese emperors would have never worn a robe with nine dragons, however.
In Japanese, the word for nine is a homophone for the word for suffering, so the number is considered highly unlucky - second only to four, which sounds like death.
Many Japanese will go so far as to avoid room numbers including nine at hotels or hospitals, if the building planners haven't already eliminated them altogether.

Nikmati hari anda dengan rase kesyukuran dan jadikan kesulitan anda sebagai tanda kesayangan Allah kepade anda untuk menjadikan lebih tabah, sabar, bijak menghadapi hari2 sukar yang mendatang...

Salam...
peace:)


Cinta, rasa yang ada dalam hati yang tidak boleh disukat2. Hati yang merasainya, sehingga boleh terhibur atau terseksa keranya. Datangnya dari dua sumber, yakni dari nafsu dan dari Allah. Cinta yang diilhamkan oleh nafsu berlaku bila hati kotor, sering melakukan dosa dan tidak pula bertaubat. Sifat2 keji seperti sombong, ujub, riak, gila puji, hasad dengki dan lain2 sifat jahat bersarang dalam hati tidak dikikis, Maka ketika itu nafsulah yang akan jadi Tuhan dalam diri sehingga apa saja yang dilakukan mengikut nafsu. Termasuk dalam meletakkan
cinta, ukuran yang diberi dan sebab jatuh cinta pun ikut selera nafsu. Lelaki akan jatuh cinta pada perempuan yang mendedahkan kecantikkannya hingga tubuh badan perempuan itu sudah tidak terlindung lagi pada pandangan nafsunya. Cinta diberi ialah untuk mengisi keinginan nafsu seks lelaki kepada perempuan. Begitu juga wanita, jatuh cinta kepada lelaki kaya, handsome bergaya, ada jawatan dan lain2 keistimewaan yang disenangi oleh nafsu. Lantas cinta diberi dengan harapan mereka dapat menumpang kemewahan dan kesenangan hidup lelaki tersebut. Jelasnya, cinta yang datang dari nafsu ditujukan untuk kesenangan nafsu semata2.
Bila bertaut dua cinta yang dilahirkan oleh nafsu yang punya kepentingan masing2 maka berlangsunglah babak2 melahirkan rasa cinta. Dari surat-menyurat, telefon, keluar makan2, berdua2an di taman bunga, ziarah, dalam keadaan saling rindu merindu....Ketika itu tak ada yang lain dalam ingatan melainkan orang yang dicintai. Sehari tak jumpa atau tak telefon tak bersms rasa bagai terpisah jauh setahun lamenya..Sudah tak malu pada orang sekeliling, apa lagi pada Allah yang Maha Melihat. Lagi mereka tidak timbul rasa takut dan beringat. lantaran itu, mereka sanggup buat apa saja untuk membuktikan kecintaan pada pasangan masing2.

Hatta yang perempuan sanggup menyerahkan maruah diri kononnya ingin membuktikan rasa cinta pada lelakinya. Yang lelaki pula rela bergolok bergadai untuk memberikan kemewahan pada perempuan sebagai bukti cintanya. Akhirnya bila si perempuan berbadan 2, lelaki serta merta hilang cintanya angkat kaki meninggalkan si perempuan. Habis manis sepah dibuang. Kalau pada si lelaki, ada duit abang sayang, tak ada duit abang melayang.
Itulah falsafah cinta nafsu yang melulu. Cintanya hanya selagi nafsu ada kepenti
ngan. Cinta inilah yang banyak melanda orang muda yang dilambung asmara. Hingga sanggup buat apa saja, sekalipun bunuh diri, kalau kecewa dalam bercinta. Walhal sedap dan indahnya hanya sementara. Sakitnya lama, sakit yang paling dasyat ialah di neraka kelak. Inilah kemuncak cinta yang paling malang dan memalukan.

Cinta nafsu kalau pun boleh bersambung sampai membina rumahtangga ia tetap akan menyeksa. Kerana suami akan cinta pada isteri selagi isteri masih muda, seksi dan manja. Yakni selagi nafsu dapat dise
nangkan. Bila isteri tua, kulit berkedut, tampal make -up lagi hodoh, rambut putih dan gigi pun dah banyak hilang macam opah, badan pun dah kendur maka cinta suami akan beralih pada gadis muda yang menarik. Sekaligus hilanglah cinta suami. Menderitalah si isteri yang sudah hilang perhatian suami apalagi kalau terang2 depan mata suami berkepit dengan perempuan lain, lagilah si isteri terseksa.

Begitu juga si isteri. Cintakan suami selagi suami boleh membahagiakan dan menunaikan segala keinginan nafsu. Selagi kasih sayang suami padanya. Andainya suami hilang kuasa, jatuh miskin, masuk penjara maka serta merta hilang cinta pada suami malah berbakul2 datangnya rasa benci pada suami yang dulu dipuja tinggi melangit. Begitu mudah cinta bertukar menjadi benci. Akibatnya berlakulah pergaduhan, masam muka, kata mengata, ungkit mengungkit, suami tidak memperdulikan isteri dan isteri pun hilang rasa hormat pada suami. Rumahtangga panas dan menunggu saat un
tuk ditalqinkan ke kubur penceraian. Ketika itu tidak ada lagi pujuk rayu, cumbu mesra sebagaimana waktu cinta tengah membara.

Itulah gara2 cinta nafsu yang sudah menyusahkan manusia di dunia ini.

em...bile cakap pasal cinte, semue nak bagi pandangan masing2,biase la manusie berbeza2 malah pemikiran dan pandangan pun lain2. Dan saye bukanlah satu2 nye nak org yang nak ulas menidakkan dan mengiyekan perkare ini..jauh sekali nak memandang serong pade yg berpasangan atau tidak..manusie same je. mungkin pade yg terikat dengan isu ni itu adalah ujian padenye untuk bertindak dengan bijak..dan pade yg tidak ade ujian lain yang bakal ditempuhi dalam mengawal nafsu..

"ala xsalah la nk bercinte, bukan kacau orang len pn" "ala ko boleh la cakap sebab ko x b'cinte, nnti klu kne pade diri ko sndiri baru ko tahu mcm mane rasenya cinte" "biasela tu semua orang nak rase disayangi dan menyanyangi" "ala..xleh nak kawal la rase cinte 2 dah sayang sangat kat die..nnt ko tahu la macam mane rase cnte kat pakwe kite" ala...ala...ala...dan..laaa....(komen yg biase kite dengar)

ye xnafikan kite di anugerahkan perasaan cinte, dan semue orang ade perasaan ingin menyanyngi. klu nak hindar dari semue ni boleh, bukan ke segale perbuatan dan ape yg kite inginkan dikawal oleh kite sendiri? adekah sebab kite xpernah bercinte bermaksud kite xtahu ape ertinye cinte? adekah disebabkan kite xmnrime cinte bermakne kite jumud?kolot?xberperasaan??...

em..pelbagai persoalan. "ala boleh nak bercinte p pandai2 la"
pandai2 macam mane 2??em...perkare ini boleh dianggap perkare yang subjektif. dan ye saye tahu berpasangan tidak boleh..Melihat 'fenomena' secare terbuke...ye tak dinafikan sebilangan pasangan yang mengamalkan cara yang bertepatan dengan kehendak yang ditetapkan, dan sebilangan juga yang telah tersasar dari landasan yang sepatutnya. Berpegangan tangan sudah menjadi kewajipan, bersebelahan menjadi kemestian, bersentuhan menjadi keinginan..adakeh ini yang selalu kite inginkan dalam perhubungan? adekah dengan semue ni benar2 membahagiakan kite? Masih adakah Kesucian dalam perhubungan apabile semua yang dilarang telah di gunakan sebelum tiba waktunye? Kerinduan menjadi kemestian, bukan ke bile terbit rase rindu telah menjatuhkan kite ke lembah maksiat? jika kite yg memulakan langkah bukan ke perkare ini akan berlarutan. Bile dh mule pegang tangan alik2 tangan dah merebak ke tempat lain..begitulah nafsu dan syaitan mengajar supaye kite tersesat dan sentiasa menyesatkan..Kawal...kawal dan kawal nafsu yang ingin menerjah ke luar yang boleh menyungkurkan kite ke lembah hine. macam mane nak kawal?Ingatilah Allah...ingatilah ALLAH,dan sentiasa ingatilah ALLAH...,tebalkan rase malu dan takut pade Yang Maha Esa..tanpa restu darinye...bercinte la bagai nak rak pun...kite tahu kesannye macam mane.

Cinta adlah sesuatu anugerah yang sangat ajaib dan suci, jangan nodainye dengan kecetekan pemikiran kite jangan salutinye dengan debu2 hitam yang sukar di bersihkan dan jangan kotorinye dengan nafsu yang merajai, kelak jiwe yang merane.


Carilah pasangan yang boleh membawa kite ke jalan Allah.


akan bersambung : Cinta Kerana Allah..
Salam...
peace:)
Cuba kita duduk dan berfikir sejenak sebelum tidur, apakah sebenarnya tugas kita sebagai umat Islam? Kita selalu mentafsirkan seseorang itu alim hanya dengan melihat mereka melakukan ibadah-ibadah khusus seperti sembahyang, puasa, zakat dan lain-lain.

Adakah Islam hanya setakat itu sahaja? Terdapat satu kisah ketika Rasulullah SAW sedang berjalan dengan Sayyidina Abu Bakar RA. Tiba-tiba datang seseorang yang baru memeluk agama Islam berjumpa Nabi. Dia bertanya kepada Nabi, "Ya Nabi Allah apakah yang boleh membuatkan aku masuk Ke Syurga?".

Nabi menjawab," Cukuplah sekadar engkau sembahyang, puasa, mengeluarkan zakat di bulan Ramadhan dan menunaikan Haji jika engkau mampu."
Kemudian Sayyidina Abu Bakar bertanya kepada baginda, "Kenapa tuan berkata begitu kepadanya sedangkan kepada aku, tuan berkata untuk masuk ke Syurga bukan hanya dengan melakukan perkara yang lima itu."
Nabi SAW menjawab, "Baginya, itulah yang terbaik, tetapi bagimu banyak tanggungjawab yang harus engkau lakukan sebelum merasai Syurga Allah."

Ertinya, mendapat Syurga Allah bukanlah hanya dengan melakukan ibadah-ibadah khusus sahaja, tetapi ia mencakupi segala bentuk pekerjaan dalam hidup seharian. Sesungguhnya bukan mudah dan senang untuk memasuki Syurga Allah. Terlalu banyak dugaan yang harus ditempuhi di dunia sebelum memasukinya.

Di dalam dunia, tiada istilah rehat bagi seorang Muslim yang betul2 menghayati Islam. Rehat bagi kita yang sebenar ialah di Syurga. Jadikan dunia ini sebagai jambatan menuju ke Akhirat. Pada satu ketika, Rasulullah SAW bertanya kepada para Sahabat, " Mahukah aku beritahu kamu satu perniagaan yang menguntungkan?". Sabahat menjawab," Apakah pekerjaan itu ya Rasulullah?". "Lakukanlah amal kebajikan di dunia dan itulah sebaik-baik perniagaan." Jawab Rasulullah SAW.

Sesungguhnya hasil yang diperolehi tidak akan dirasai di dunia. Tambahan pula hasilnya pasti ada dan kita tidak akan mengalami kerugian. Kita akan merasai segala hasil dan nikmatnya di akhirat kelak. Dunia sebagai ladang untuk kita bercucuk tanam dan hasilnya dituai di akhirat kelak. Jadikanlah dunia sebagai ladang akhirat.

Tetapi, sejauh manakah kita mampu mengharungi onak duri duniawi? Di dunia ini, Allah telah memberikan kita dua jalan. Jalan yang membawa kepada kebaikan atau jalan yang membawa kepada kehancuran. Sesungguhnya menjadi sunnah Allah SWT menjadikan jalan menuju ke syurga penuh dengan cabaran dan rintangan. Jalan menuju ke neraka itu mudah, cantik serta penuh dengan keenakan dan keseronokan. Tidak ramai yang mampu mengharungi cabaran rintangan ini.

Untuk masuk ke syurga, bukan hanya lihat pada luaran sahaja zahirnya islam tapi dalamannya?batinnya?bagaimana? sucikan hati, ikhlaskan jiwamu untuk berdepan dengan Allah SWT. Bukan sekadar kita mendabik dada mengatakan kita islam melakukan ibadat solat tetapi mengapa maksiat tidak ditinggalkan?Kenape kite hanya memikirkan malu di hadapan Masyarakat tetapi tidak malu dengan Allah yang sentiasa melihat perbuatan kita dalam terang dan gelap?Adakah dengan hanya bersedekah dan tidak menunaikan solat kita boleh menduduki SyurgaNya Allah? Adakah dengan hanya duduk di masjid, setiap masa kita confrm masuk ke syurgaNya Allah? Adakah kita hanya perlu mendapat pujian daripada masyarakat dan tidak mahu mendapat pujianNya dari Allah?Jadi kita perlu mendalami apa ertinya Islam pada seseorang Muslim..Apa yang perlu kita lakukan dan apa yang patut kita tinggalkan. Tetapkan iman kite. Moge kite beroleh KeredhaanNya Allah SWT..


Ingatlah, bukan senang hendak memasuki syurga Allah. Insya Allah marilah kita sama2 berusaha untuk masuk ke SyurgaNya...



Salam...
peace:)
em...sambil2 tunggu waktu berbuke,cek smpat la nk taip tuk ri ni. Ni dah masuk minggu ke 8, yang wat cek gelabah gat cz de 1 tugasan group kne wat kajian luar x buat lagi. Sebabnye?sebelum ni dah cari 2 3 tempat tuk di interview, mule2 pihak diorg kte ok..tup2 kte xleh plk..huhu...gane ni? dugaan..mgu depan kne submit dh...mmber try nk wt kat tempat akk die,p nak kne wt sbtu ni,pk2 dh suntuk gat...jauh plk,so dh terdesak sangat cek cadang wat kat libry je(and de 1 lagi cdgn tmpat) hah..kaji la pe yang nak kaji(pasal etika).Lectrr bagi ke x lain kire..hi2..p i'Allah boleh,libry de organisasi gak kan??

ri ni murah rezaki, kak lin wat kelas 1 jam je..(suke kls habis awl,p mgu depan kene ganti 3 jam haha) so pas kelas terus gerak g libry. p tanya akk kat kaunter,wah...prosedur paling lingkup ktorg wat..hu2,slowtalk..spe nak kne intrview..Akk 2 duk belek2 surat duk belek2 soaln..em...cam ok je responnye..p die bagi cadangan jmp Tim.Pustakawan lagi bagus coz die bhgian survis n yang arif hal etika, atau pentadbiran ni TP..so g la nek ke tingkat 4 di libry..fuhh...sempput...p demi tgs kami gghi jg..huhu

Tanya2 kat kaunter, katenye TP baru je turun jap gi die nek...
so tunggu..........tunggu....tunggu....
hi2...die sampai,"Tunggu saye ke?,kenape"
so kami pun mulekan bicare...

bincang2 pnye bncang...die snyum je..respond pun alhmdllh baik sgt. Yela bukan mudah ri ni tunjuk surat sok dah boleh intrview...huhu alhmdllh syukur mudah sangat pengurusan...
kami kua libry gan senyuman tande kesyukuran,mane xnye orang len dah p pjabt sane p institusi sni tah g mane2 dh...ni dh last minit,p xpe klu kite dh usahe, doa dan tawaqal i'Allah Allah xkan sie2kan usahe hambenye kan, cume lambat atau cepat je..jadi jangan mengeluh dengan usaha yang tidak menjadi itu cume menuntut kesabaran daripade kite saje..2 la hikmahnye

oopss...buke pose dlu,t smbung...

pas balik dri libry, cm bese duk kat port biase tnggu zhr, kul 2 de kelas balik. Jumpe mmber kelas tanye la khbar ttg report etika dh siap ke blm?emm...."g intrview je awl2 buat dok lagi, tugas pun xbagi lagi"... kate mmberku.

em...jadi sme je la wat awl/lmbt..(??)em..xpe la sekurang2nye kami xla ketinggalan sangat cume org len xyah pk dh sal intvw cm kami je...p pe2 pun xksh la...janji hepi and dapt siapkan kije jgn tnguh2 dh..

em ri ni umur dh bertambah 1 angke 21-22 (makin pendek umur)..Ramai kawan2 yang wish,kwn2 kat tagged pn(maaf cek xsmpat nk reply cz bbrpe k'sltan yg berlaku)..time kasih byk2 terharu sgt...pas buka pose smlm kawan bek tfon siap nyanyikan lagu brthday...huhu...sedihnya,time kasih...(ingt lagi anda dengan diriku yang jahat ni..hi2)Moga Allah memberkati kalian semue. Alhmdllh..i'Allah dengan peningkatan usie ni moga dilimpahi kerahmatan dan keredhaan,dan moga cek lebih mengenali dunie dan akhirat..dan tabah mengharungi hitam putih kehidupan..i'Allah.

Ri ni gak, cek gan sorang hambe Allah ni dh bertegur sape,hu..berkatnye kesabaran sekali sekale mengalah xpe kan xrugi pn..em...tanpe perbincangan masalah xkan selesai...(mengalah xsemestinye kite yg salah dan sebaliknye) alhmdllh dh baik2 je..Biase la dalam kehidupan kite sebgai manusie xlari dari melakukan kesilapan,asam garam kehidupan..Pahit manis,kelat jatuh hatta bangun sekalipun semuenye ade hikmah disebaliknye. Jangan mudah mengalah dan mengeluh dengan dugaan yang dianugerahkan kepade kite. Selalu berdoa, usaha dan tawaqal i'Allah Allah akn sentiasa disisi kita setiap mase dan ketike. Kepahitan dijadikan sebagai pengajaran, Kemanisan dijadikan sebgai pedoman Moga berkat mengharungi jalan Tuhan...amin.

p/s : 1) Jangan mudah Salah Sangke (Buruk Sangke) terhadap orang lain. Selidiki perkara
sebenar terlebih dahulu,fahami tindakan orang lain sebelum menghukum dan
menyatakan penyataan. ( Don't judge a Book by it's Cover)
2) Selalulah memaafkan sesame kite, jangan berdendam. Pemberi maaf lebih baik dari
yang meminta maaf.


Salam,ill'liqa maassalamah...
Love Allah Care 4 Other,
peace:)

(em..ni dh post yg ke3)

Tidak ada siapa pun yang dapat larikan diri dari mencintai dan dicintai. Kemuncak cinta, ada orang masuk syurga kerana cinta dan tidak kurang juga ramai oran yang akan dihumbankan ke neraka gara-gara cinta. Cinta yang bagaimana boleh membawa seseorang ke syurga dan kenapa ada yang masuk ke neraka lantaran cinta?


Setiap individu yang berperasaan pasti akan merasai cinta dan mencintai sesuatu. Cinta adalah perasaan halus yang dimiliki hati setiap insan, dan tidak dapat dipisahkan dalam kehidupan seharian. Dalam Islam, cinta merupakan perkara utama dalam kehidupan dunia dan akhirat. Ini kerana Islam sendiri merupakan agama yang berasaskan cinta.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :


"Tiga perkara yang apabila terdapat pada diri seseorang maka ia akan mendapat manisnya iman, yakni : Allah dan Rasul-Nya lebih ia cintai daripada yang lain ; mencintai seseorang hanya kerana Allah, dan benci untuk kembali kepada kekafiran sebagaimana ia tidak suka dilemparkan ke dalam neraka." (HR.Bukhari dan Muslim)


Oleh yang demikian, Islam menyeru kepada cinta, iaitu cinta kepada Allah, cinta kepada Rasullullah, cinta kepada agama, cinta kepada akidah, juga cinta kepada makhluk, sepertimana Allah menjadikan kecintaan suami dan isteri sebagai sebahagian tanda dan bukti kekuasaanNya, dalam ayat yang bermaksud :


"Dan di antara tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri

dari kalangan kamu sendiri, supaya kamu dapat hidup tenang bersama mereka.

Dan dijadikanNya cinta kasih sayang antara kamu. Sesungguhnya pada yang

demikian itu tanda bagi orang yang berfikir." (Ar-Rum:21)


Jelaslah bahawa cinta adalah tanda kehidupan rohani dalam akidah orang mukmin, sama ada dalam kehidupan beragama, bersosial, mahupun kepercayaan. Selain itu, iman dalam Islam ditegakkan berdasarkan cinta dan kasih sayang sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud :

" Demi Dzat yang diriki ada di tanganNya, kamu tidak akan masuk syurga

sehingga kamu beriman, dan kamu tidak akan beriman dengan sempurna sehingga kamu

saling mencintai. Hendaklah aku tunjukkan kalian kepada sesuatu yang jika kalian lakukan

kalian akan saling mencintai?. Sebarkanlah salam di antara kalian." (HR Muslim)


Dalam hadis di atas, Rasulullah SAW menegaskan bahawa jalan menuju ke syurga bergantung kepada iman, dan iman bergantung kepada cinta. Maka cinta adalah syarat dalam iman, rukun dalam akidah dan asas dalam agama. Cinta dalam Islam adalah kaedah dan sistemyang mempunyai batas. Ia adalah petunjuk ke arah mendidik jiwa, membersihkan akhlak serta mencegah atau melindungi diri daripada dosa-dosa. Cinta dapat membimbing jiwa agar bersinar cemerlang, penuh dengan perasaan cinta dan dicintai.


Sayangnya dalam konteks hari ini, cinta yang lahir sarat dengan hawa nafsu dan menyimpang daripada matlamat yang murni. Saban hari kita didodoikan denga lagu cinta dan dipertontonkan dengan kiah cinta yang menghanyutkan kita ke dunia khayalan yang merugikan. Malah ramai yang menyalahertikanmakna sebenar cinta, sehingga terdorong melampaui batas pergaulan dan tatasusila seorang mukmin.


Oleh yang demikian, renungilah hakikat "cinta" ini agar kita tidak terlajak di dalam memahami erti cinta sebenar. Perhatikan dua hadis Nabi SAW berkenaan dengan cinta :


"Tidak sempurna iman salah seorang dari kamu sehingga ia mencintai saudaranya seperti ia mencintai diri sendiri."


"Barang siapa ingin mendapatkan manisnya iman, maka hendaklah ia mencintai orang lain kerana Allah.: (HR Muslim)


sambungan : Cinta Kerana Nafsu


p/s ; Moga kita beroleh Cintanya Allah...


Salam,ill'liqa

May Allah Bless us...

peace:)
Penekanan bersederhana dalam ibadah adalah penting di samping meletakkan prinsip Istiqamah sebagai teras. Keterlaluan dalam ibadah,tanpa sandaran dan nas yang kukuh atau hanya sekadar ikutan, akan menyebabkan ia terbelenggu dan akhirnya kita meninggalkan ibadah tersebut? Betul? sebab? Kite rase die berat, susah dan malas nak buat.

Dalam Islam, solat tidak membebankan, malah ia merupakan satu amalan yang digemari kerana selain dari ibadah ia juga akan :
i ) Melatih daya pemusatan pemikiran.
ii) Meningkatkan keikhlasan kepada Allah SWT.
iii) Mengamalkan kebersihan.
iv) Memberikan kerehatan saraf.
vi) Menyatakan pengakuan terhadap kebesaran Allah SWT.
vii) Menanamkan rasa muhibah dan semangat perpaduan menerusi solat Berjemaah.

Begitu juga dari aspek makanan dan minuman. Istilah darurat boleh digunakan apabila tiada alternatif lain yang boleh dicari bagi meneruskan hidup. Kita boleh memakan daging Khinzir , sekiranya ketika itu hanya daging hinzir sahaja makanan yang ada untuk menyambungkan nyawa untuk meneruskan hidup.
Bagi menunjukkan bahawa Islam adalah mudah dan tidak membebankan, kita perhatikan sejarah pengharaman arak yang dibuat secara berperingkat.

Melihat kepada tahap keimanan umat Islam pada ketika itu, proses permulaan pengharaman arak ialah menghindarinya ketika menunaikan solat kerana ditakut tersalah bacaan.
Peringkat seterusnya, ia diharamkan terus kepada umat Islam kerana ia memabukkan dan lebih banyak membawa keburukan dari kebaikan.

Klu kite tengok,effect arak dalam kehidupan sangat banyak terutama ke arah keburukan dan xde langsung ke arah kebaikan(cek rs). Bile mabuk mule meracau2, 2 ok lagi ni de sampai yang berzina, xcdent, bergaduh (pkran luar sedar), dan de gak yang bercerai berai dek penangan arak...! Nauzubillah.

Klu bab pakaian, bagi wanita pakailah pakaian yang menutupi aurat..Sayangi diri Kite. Jangan dedahkan ape yang xsepatutnya didedahkan. Cintai diri kite...!Klu bukan muhrim tengok boleh naikkan nafsunye,melihat pinggang,betis, rambut kepade mereke?..Masya Allah, bukankah dosenye datang dari kite?
Tak susah...tutupi mahkotamu dengan selendang/tudung. Tak semestinye wajib bertudung labuh, bertudung biase pun boleh asalkan ia menutupi dadamu sehingga pusatmu dan tidak menampakkan auratmu..itu yang wajib. Jangan susahkannya. Klu xpakai tudung t rambut rosak, kering kne sinaran matahari..kan susahkan kite..p pe2 pun pakai tudung Wajib bagi umat Islam.,Kan lebih manis klu bertudung..Pakailah baju yang longgar agar tidak menampakkan bentuk tubuhmu. Tak Lemas ke pakai baju ketat? Tak lemas ke pakai tudung berbelit2 dan menampakkan dadamu?...lemass...p bgi yang lain xtahu pe yg dirasainye. Tapi xsemestinye kene pakai Jubah 24 jam...! Jangan sempitkan fikiran..Bukankah ia untuk kesenangan kite jugak? mudah untuk bergerak jika pakaian yang dipakai lebih longgar berbanding yang sebaliknya yang saye kire lebih menyukarkan pergerakan. Bile pakai baju singkat dan ketat, bile nak tunduk atau nak mengambil barang yang tinggi..Allah nampak plk badannye..bukan ke menyukarkan kite?t nak tarik2 baju p nmpak jgk..Bersederhanalah selesekan diri nak nmpak cntik tapi xselese, bukan xde baju longgar dari badan kite yang boleh nmpak lebih cantik. tak perlu memakai tudung berbelian2..baju bertransperent jika akan mendatangkan riak dalam diri kite, bangge hanye seketika selebihnye??P klu nak pakai tudung yang de berlian xsalah, (jangan salah fhm) pakailah asalkan kite tahu pe yang patut(ttp mane yg patt)..Klu nak pakai baju yang macam fesyen sekarang(transperent) k boleh pakai la p pakai la baju alas dalam pe yang org panggil 2 tah pe die,die cm t'shirt p kain die lmbut skt (de yg labuh tuk baju labuh & de yang biase cm t'shirt) so xpanas sangat,kan sopan..jangan pakai singlet plk lengan die xdak t nmpak lengan nampak ketiak...alaa..xcome la.... Sayangi Diri kite. Nak ikut fesyen xsalah,p kne pandai pilih fesyen yang macam mane jangan men redah t kite yg rebah....(?)

I'Allah Allah akan mengasihi dan memberkati hambenye jika kite tahu menyanyangi dirinya.

Setiap insan yang mengamalkan perintah Allah SWT dengan yakin dan sempurna akan merasa nikmat dan kebahagiaan daripada perintah tersebut. Sesungguhnya Islam itu Indah dan mudah. Oleh itu, marilah kite bersame-same menghayati KEINDAHAN ISLAM.

Oleh itu, selalu lah berfikiran positif dan jangan menganggap sesuatu ibadah itu menyusahkan.

Mungkin de yang terkurang dan terlebih dalam ni, mohon maaf...(Dunia&Akhirat)




Salam,ill'liqa...
May Allah Blees us,
peace:)

Diriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda : " Pada malam perjalananku ke langit, diperlihatkan kepadaku semua Syurga. Maka aku melihat empat macam sungai : Sungai Air, Sungai Susu, Sungai Khamar dan Sungai Madu. Lalu aku bertanya kepada Jibril. "Dari mana air ini bersumber dan ke mana ia mengalir?"

Jibril menjawab : " Mengalir ke kolam Al Kautsar, tetapi aku belum mengetahui dari mana ia bersumber. Cuba ku tanya dahulu dengan Tuhanmu."

Kemudian datanglah seorang Malaikat dan berkata kepadaku : " Hai Muhammad, pejamkanlah matamu!" Tiba-tiba aku berada berdekatan sebuah pohon bersebelahan sebuah Kubah yang terdiri dari Mutiara Putih, pintunya dari yaqut hijau dan kuncinya dari emas merah. Jika dunia dan seisinya diletakkan di atas kubah ini, akan seperti burung yang hinggap di atas gunung atau seperti telur yang diletak di atas gunung. aku melihat sungai-sungai itu mengalir dari bawah kubah tersebut. Ketika aku hendak kembali, berkatalah Malaikat tersebut menyuruhku memasukinya.

Aku bertanya : " Bagaimana aku boleh masuk, sedangkan pintunya terkunci?".

Berkatalah Malaikat tersebut : " Kuncinya berada ditanganmu, iaitu lafaz Bismillahirrahmanirrahim".

"Maka aku mengucapkan Bismillahirrahmanirrahim. Tiba-tiba terbukalah pintu kubah itu dan masuklah aku ke dalamnya. Maka aku menyaksikan dari keempat sudutnya mengalirnya keempat-empat sungai itu. Ketika aku hendak pulang, maka malaikat itu menunjukkan aku tulisan Bismillahirrahmanirrahim tertulis di atas sudut-sudut kubah itu. Aku menyaksikan bahawa Sungai Air bersumber dari Mim lafaz Bismillah, Sungai Susu bersumber dari Ha lafaz Allah, Sungai Khamar bersumber dari Min lafaz Arrahman dan Sungai Madu bersumber dari Mim lafaz Arrahim. Maka tahulah aku bahawa sumber-sumber sungai itu dari lafaz Bismillahirrahmanirrahim."

Kemudian Allah SWT berfirman : "Hai Muhammad! Barangsiapa dari umatmu yang menyebutKu dengan nama-nama ini, akan Ku beri minum dari sungai-sungai ini."

Jike kite lihat perkataan Bismillahirrahmanirrahim ni mudah dan ringkas. Tetapi disebaliknya tersirat maksud dan Keajaiban yang tersendiri. Tapi kenape sukar untuk kite jadikan ia sebagai amalan sepanjang kehidupan kite? jika kite mengamalkan kalimah suci ini nescaya kite akan dilindungi dan sentiasa diredhai. Setiap perkare yang hendak kite lakukan dahuluinye dengan kalimah ini, yang bermaksud : " dengan nama Allah yang maha pengasih , maha penyayang". Tak rugi jika kite amalkan bahkan mendapat berkat, hatta jika kite ingin lakukan ape sekalipun,walaupun hanya ingin mengangkat beg. Tak susah kan? i'Allah kalu kite selalu sebut 'kunci' kite xtak hilang...

(Perkara yang amat mudah tetapi ganjaranya amat besar.)
Salam,ill'liqa.
Selamat Berbuke...
peace:)
em...cek ingat nak customize kan page ni....ayoOk...ni la klu xcelik it...huhu..
klu kat page len cek leh gak wat sndiri..ni pn kawan cek yang tlg..(mak ude yni)..hi2
em...pening2...xpe la kne blaja lgi,hu2..tq sape2 yg sudi dtg ziarah,xdatang pn xpe..cek cume tlis pe yang nak tulis, tuk kepuasan sndiri..hi2..maaf ana budak baru blaja..
banyak lagi......yg perlu p'baiki.




Salam,ill'liqa...

peace:)


em...pejam celik pejam celik dh masuk Ramadhan. Mungkin bahangnya kurang cek rasei di sini.

Selalu klu kat umah cek tak pernah lepaskan peluang tengok pergumuman kat Tv1 ke / Tv3..kat sni xsempat nak tengok.Ni dh kali kedue cek berpose kat tempat stdy (Upsi)..em...bestnye klu sahur kat umah,mesti Ma (mak cek) duk kalut kejutkan kami adik beradik dalam kul 5am..."bangun2, meh makan ni..xnak makan nasi pun minum air n makan kurma..sunat tau sahur ni"..lebih kurang lagu 2 la Ma cek cakap time nak kejut....huhuu...rindu kat Ma...paling liat adik bongsu cek (Aina)...em...susah betul die nak bukak mate...(p cek pun g2 gak ,kdg22..hi2).


So klu sok pose,malam ni dah mule Solat Terawih kan?.em...selalu orang kate,.."xpe x g pun..sunat je..."....Ramadhan datang setahun sekali je,nak dapat berkat dan nikmat setahun sekali dalam Bulan ni bukan senang...jadi gunekan peluang yang ade...mane tahu tahun depan kite dah tak berkesempatan nak jumpe Ramadahan dah?...jadi..mage kite insan yang mendapat keberkatan dalam mengharungi Bulan Yang Mulia ini dan jauhi daripada larangannya...



Salam,ill'liqa..

Peace:)
yea..yea...nanti nak pose,(sok dah pose),huhu...sukenye die nak pose

Alhamdulillah kite masih sempat bertemu dengan Bulan Yang Mulia yang sentiase dinanti2 kan oleh kite semue. Sebab ape? dalam Bulan Mulia ni kite dapat banyak manfaat sama ade dapat meningkatkan ibadah kite, hubungan kite dengan Allah, sihatkan tubuh badan dan macam2 lagi nikmat yang kite perolehi. Jadi gune sebaiknye Ramadhan kali ini, seumpama kite tidak akan bertemu lagi dengannye. Banyak Berkat dalam Bulan Ramadhan ni. Andai kate saye menghembuskan nafas dalam bulan Ramadhan ni sekurang2nye saye masih sempat bertemu dan menikmati Ramadhan. Rugi jika kite lepaskan peluang untuk menikmati erti Ramadan yang sebenar. Waktu inilah dibuka segala pintu Syurga dan ditutup segala pintu Neraka. Di mane awalnye Rahmat, Pertengahannya Magfirah dan Penghujungnya Pembebasan dari Api Neraka. Banyakkan berdamping dengan Quran, mendengar alunan Suci dan semoge perkare yang kite lakukan mendapat Keredhaan dariNya.

Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu KEBERKATAN...
TAN.
Dalam kalut2 nak gi kelas kul 2, cek singgah jap kat kedai nak beli air kotak Vico. Kedai 2 jual buku2, peralatan dan lain2. Kawan cek duk belek buku jap. Pas bayar...cek tepuk kawan cek suh beredar,"jom kak na".. kawan cek kate "emm...ma bestnye buku ni". cek pun patah balik nak tengok buku yang dimaksudkan. Kak Na sempat cite sikit tentang pe yang die bace. "die kate tentang Bidadari syurga yang cantik jelite, putih bersih yang selalu menundukkan pandangannye..bidadari yang perawan, penuh cinte dan lain...." kat sini kak na tekankan walaupun bidadari ni cantik xde tandingan die tetap menjage 2 perkare 'perawan' dan pandangannye. cek jadi terpegun, dengan kesungguhan si kawan ni bercerite. Tengok isi kandungan, waa...best2 die menunjukkan gambaran di Syurga yang sebenar. Tanpe pk panjang saye pn zaapp...mik buku 2 terus nak g bayar. "eh...ma nak beli ke ?" soal kak na. "nak2 "... die pun termenung, " em...nak beli gak la,hihi".. "la..nanti blh pinjam je, pas ma bace". "xpe buku ni leh bace bile2 "..so due2 beli.

Sementare tunggu lecturer masuk, cek sempat bace sikit kandungan yang de dalam buku 2.

"Ramai yang berharap hanya untuk kehidupan di dunia ini dan mereka menganggap inilah 'Kampung Halaman' yang sebenar. Setiap hari mereka hanyalah sibuk dengan urusan2 dunia ini : sibuk mencari duit, sibuk bekerja, sibuk dengan kesukaan. Mereka melupakan diri bahawa saat akan tiba apabila segalanya berakhir dan kita kembali kepada 'Kampung Halaman' yang hakiki, iaitu syurga atau neraka."

Pas 2 die terangkan bagaimane rupenye syurga dan bagaimane pulak nerake. Cek jadi ralit...bace g...Syurga Menurut Berbagai Agama. Bagi pandangan Islam :....

Syurga adalah tempat Anugerah pada manusia yanag telah berbuat baik dan mengikut perintah Allah dan mereka diletak dikebun luas di mana mereka semua hidup dalam kesenangan dan kemewahan.

".......dan barangsiapa taat kepada Allah dan RasulNya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar."
(An-Nisa' : 13)


Sungai-Sungai Di Syurga

Sungai di Syurga adalah sesuatu yang pasti, ia terus mengalir dan tidak pernah berhenti, terletak di bawah ghuraf (mahligai), istana-istana dan taman-taman penghuni syurga. Sungai2 tersebut berupa sungai madu, sungai khamar yang tidak memabukkan, sungai susu dan sungai air jernih yang tidak pernah berubah rasanya.




Kalu tengok sungai kat sini..em...macam teh susu pun de,huhu...(jahatnye), ikan2 pun menjerit2 nak naik kat darat, p klu nek die xleh hidup plak...

sambung cite...

Sungai2 Syurga memancar dari bahagian atas syurga, kemudian mengalir turun ke bawah menuju ke semua tingkatan-tingkatan syurga seperti dalam hadis tersebut yang bermaksud :

" Sesungguhnya Firdaus itulah tempat terbaik dan tertinggi darjatnya. Di

atas Firdaus terdapat "Arsy Allah, dan dari situ mengalir sungai-sungai Syurga."

(HR. Bukhari)

Cek termenung jap....em..membayangkan sungai2 yang mengalir mengikut tingkat2...penuh kedamaian, sejuk...keindahan yang nyate.

Mata air syurga ada yang bernama salsabila, yang akan diberikan kepada orang-orang yang mendekatkan diri kepada Allah ( Muqarrabin), sedang para abrar ( orang yang berbuat-buat baik ), maka Allah memberi mereka air yang diberi campuran kafur ( air dingin yang baunya wangi) dan zanzabil ( air halia yang segar dan wangi).

" Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebajikan minum dari gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kafur, (iaitu) mata air ( dalam syurga) yang daripadanya hamba-hamba Allah minum, yang mereka dapat mengalirkannya dengan sebaik-baiknya."

(Al-Insan: 5)

"Assalamualaikum and good evening class.."
em...madam dh masuk.

sempat bace sampai muke surat 9, belek2 lagi...em...banyak g tajuk best. ni first time cek beli buku lagu ni,huhu...dan paling cek suke die gune tulisan italic)sebelum ni bli gak 2 3 je yang lain cek selalu pinjam, novel bli gak hihi...p kebanyakkanye akk cek yang sllu beli and cek tukang bace..hihi..(suke bce) p cek nak sangat beli buku yang tajuknye "Jangan Bersedih" -Don't be sad- (klu xsilap)..em..La Tahzan,em..ri 2 dah pegang,belek2..kelmarin cadang nak beli tgk2 dah habis..wawawawa....xde rezeki,i'Allah t cri len.
em...sampai sini dlu, t bace bagi habis buku " Malam Pertama di Syurga".

ill'liqa, Salam...
"Love Allah Care 4 Other"
peace:)
Salam...moge Dilindungi Allah hendaknye.

Kenape saye tulis ni??

pernah tak dapat surat cinte?. Surat cinte yang macam mane? klu yang meminati buku, menganggap buku, novel mahupun majalah sebagai surat cinte yang xnak dilepaskan. Emm...klu dapat surat cinte dari Teman? suke x??saling utus mengutus, klu boleh xnak terputus hubungan. dah dapat surat cinte, bace berulang2 letak bawah bantal bace lagi, lipat...eh...bace lagi...wah...xleh jadi ni. Klu yang mementingkan kewangian diletaknye bedak dalam surat 2 bagi tenang sikit si pembace, berkepuk bile bukak..(hi2..cam penah buat je..haha..)

emm...tapi klu buku agame??kite bace x? berulang-ulang?mengantuk x? klu bace bile boleh habis?seminggu? sejam?atau tahun depan la..sikit2. Klu bace novel bape jam leh habis bace?bile dapat surat cinte, bagaimane rase?ape reaksi? suke? gembire?bace tiap2 hari tuk hilangkan rindu...xkisah la dari sahabat ke kawan ke klu dari pakwe?oOpss...sukeeenye...

tapi lain jadinye bile dapat surat cinte dari mak ayah kat kampung " maaf anakku duit tak dimasukkan lagi" wah..marah kite.

Bile ditanye kepade seseorang hambe ni, ape reaksi bile dapat surat cinte? katenye :
' of course, sebagai menusie yang normal saye rase seronok, gembire bile orang yang kite sayang mengirimkan surat. Itu menandakan die mengingati dan sayang pade kite. saye menghargainye dan sudah tentu saye akan menyimpan surat tersebut dan membalasnye.'

em....ye?
saye terfikir..Surat Cinte yang mane harus dibace dan harus saye hayati??. Contohnye, klu saye ade kete wolksagen tibe2 rosak, kemudian saye baiki tapi gunekan panduan bagi kete yang lain adekah kete wolksagen kesayangan saye akan makin baik/ makin rosak??

Kemudian, saye pk lagi...klu ade penyakit mesti ade penawar. klu saye tak tenang ape yang boleh tenangkan saye?surat dari kekasih pn xleh nk berikan ketenangan yang berpanjangan..em...Ooo...'nadi' saye... Al-Quran.
bape kali bace Quran? Quran selalu letak kat mane? klu jatuh? kite ambil, cium dan letak kembali di atas almari dibiarkan berhabuk tanpa berbelek. bpe kali bace Quran dengan sungguh2??

Atas nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan Bumi, dan silih bergantinya malam dan siang, terdapat tanda2 kaum yang berfikir, Yaitu orang2 yang meningati ALLAH ketika berdiri, duduk atau berbaring supaya memikirkan 1 penciptaan langit dan bumi " (maaf saye lupe petikan surah mana) dan berkata :

Ya Tuhan kami Yang Maha Suci, kami dari api neraka yang sepanjang hidupmu, sudah berapa lama malam berlalu olehMu tapi pernahkah kite membaca Surat Cinta dari Allah dengan sepenuh hatimu?? Wahai orang2 yang diciptakan oleh Allah.

Sudah berapa lama siang berlalu olehMu, tapi pernahkah kite tergetar pabila membaca Surat CintaNya Allah untukmu??
Sudah berapa lama sepanjang hidup kite, Bayangkan...pernahkah kite bergetar mendengar Ayat Allah? Surat Cinta Allah Untukmu.
Bayangkan..Sudah berapa lama kite lebih suke baca komik, dari Surat Cintanya Allah?
Sudah berapa lama kite suka membace majalah dari membace Surat Cintanya dari Allah??
Sudah berape lama sepanjang hidup kite hanya menjadikan Al-Quran sebagai hiasan di atas almari, padahal Quran itu Allah jadikan Ciptakan, Allah Turunkan untukmu kerana Allah Sayang pada kite, kerane Allah cinta pade kite kerane Allah ingin kite agar selalu Selamat Wahai Hamba Allah...

Tetapi mengape?..sepanjang hidup kite mengabaikan Quran itu? Mengapa sepanjang hidup kite lebih suka membace surat cinte dari pacar kite? lebih suke bace Surat dari sahabat kite tapi kite Tak suke bace Surat Cinta Allah yang menciptakan diri kite..Bayangkan..sudah bape lame kite abaikan surat cinta itu.....

Sepanjang hidup kite, teman2..surat cinta Allah untukmu bukan hanya tertulis di dalam Al-Quran tapi tertulis pula pade Rembulan. Sudah berape lame kite tak pernah membace surat cinta Allah yang tertulis pade rembulan. Sudah berape lame kite tak pernah membaca surat cinta Allah yang tertulis pada Matahari. Sudah berape lame kite tak pernah membace surat cinta Allah yang tertulis pade setiap Alam semestenya. BAYANGKAN jika kite dipanggil oleh Allah sementare selame ini kite sering mengabaikan surat CintaNya, sementare sebelum ni kite lebih suke membace surat cinte dari kekasihmu dari membace SURAT CINTA dari ALLAH...maka marilah kite memohon ampun pade Allah.

Bayangkan, sudah berape lame kite mengabaikan Allah. Ape salahnya Allah pade kite? Lihatlah betape sayangnya Allah kepade kite. Allah ingin kite bahagie di Dunia dan Akhirat. Kemudian Dia turunkan Al Quran sebagai panduan dan mencipta kebahagiaan tapi kenape kite abaikan? walaupun kite tak sayangkan Nya tapi Dia tetap mengirimkan Surat Cinta pade kite. tapi kenape kita tidak membalasnya? kenape kite xhayatinye? kenape kite tak hargainye?kenape kite tidak menyimpannya dengan baik?kenape?? sedangkan dalam Surat Cinta itu boleh mendamaikan kite, segale penyakit dapat disembuhkan dengan penawar yang terkandung dalam Surat CintaNya itu...

"Sesungguhnya orang2 yang beriman itu adalah mereka yang apabila di sebut Allah maka gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepade mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada TuhanNya mereka bertawaqal ". (Al-AnFaal:2)

Ya Allah bukakan lah Mata hati kami. Berikanlah cahayaMu Ya Allah. Biarkan NurMu menerangi hati kami ya Allah. Begitu banyak cara yang diberikan untuk menuju ke jalan kebaikan dan semua itu Kau tunjukkan melalui Ayat-ayat SuciMu. Namun betapa kami sering melupakan Mu Ya Allah. Betapa kami sering khilaf, betapa kami tak sedar begitu CintaNya Engkau kepada kami Ya Allah. Begitu banyak kebaikan yang Engkau berikan. banyak jalan menuju ke Syurga yang Kau tunjukkan, kau tuliskan. Tugas kami hanya untuk membaca ayat2 SuciMu Ya Allah dan itu pun kami telah abaikan. Betapa kami sering lupa Ya Allah. Bukakanlah mata hati kami, berikanlah kesedaran kepada kami, sudilah menerima kami. Sesungguhnya hanya Engkau yang memahami kami, Engkaulah yang paling tahu apa yang terbaik bagi kami. Betapa Engkau ingin kami berkumpul kembali dan bertemu di Syurga. Ampunkan kami Ya Allah. Berikanlah hanya kebaikan kepada kami. Ampunkan dosa2 kami yang sering melupakanMu, kami sering lalai, alpa, kami sering malas untuk membaca SURAT CINTAMU Ya Allah. Betapa kami sering lupa, malas, marah, bosan bila disuruh membaca SuratMu Ya Allah. Ampuni Dosa-dosa kami Ya Allah....

May Allah Bless us...
Don't ever forget read Al-Quran...(especially4me)
ill'liqa,Salam...peace:)
ISLAM ITU MUDAH ?

BENARKAH Islam itu mudah?. Pertanyaan ini sering bermain difikiran kite. Apatah lagi difikiran Mereka yang baru mengenali Islam. Kat mane nak rujuk perkare ni?dalam komik ke?(ana suke bace komik huhu) em...bagi menjelaskan perkare ni, marilah kite merujuk kepade petunjuk Allah SWT yang mengatakan bahawe Dia tidak mahu menyusahkan atau membebankan manusia sebagaimana firmanNya yang bermaksud :

"(Dengan ketetapan yang demikian) Allah mengkehendaki kamu beroleh

kemudahan dan Dia tidak mengkehendaki kamu menanggung kesukaran".
(Al-Baqarah :185)


Rasulullah SAW telah bersabda bagi menjelaskan perkara tersebut melalui hadith baginda yang telah diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqi yang bermaksud :

"Sesungguhnya Islam itu mudah."

Umumnye, perkataan mudah dan susah/payah itu bersifat agak subjektif bagi saye, (mengikut penilaian masing2). Neraca timbangan digunakan untuk memastikan sama ade perkare tersebut satu bebanan yang tidak mampu dilakukan atau faktor persekitaran yang menyebabkan keupayaan kite terbatas.

Menurut prinsip Islam, semue perintah, tanggungjawab dan bebanan dibuat mengikut kaupayaan manusia. Betul x?? Allah SWT tidak membebankan manusie melainkan dengan ape yang mereka mampu. Ini ditegaskan dalam firmanNya yg bermaksud :

"Allah SWT tidak memberatkan seseorang melainkan apa yang TERDAYA

olehnya. Dia mendapat Pahala kebaikan yang diUsahakan dan juga Menanggung

Dosa kejahatan apa yang diusahakannya. " (Al-Baqarah:280)


Contoh ketare adelah perintah Ibadah Solat. Permulaan sebelum menunaikan Solat pe yang kene ade ?em... wudhuk dan bahan asas yang diperlukan??... ialah air. Dalam keadaan tertentu, jika berlaku ketiadaan air, Islam membenarkan dan memberi Kelonggaran Tayammum bagi menggantikan air.

Perkare kedue adelah bab menutup aurat. Pakaian yang biase boleh digunekan untuk mengerjekan solat Kecuali jika terkena Najis. Garis panduan pakaian yang ditetapkan untuk Lelaki ialah menutup antara pusat sehingga lutut. Manakala bagi Wanita pulak adalah menutup seluruh anggota badan Kecuali Muka dan tapak tangan. Dalam perkara ni, klu pakai Tudung Labuh dan Stokin pun kite dah boleh mengerjakan solat.

Oleh sebab solat merupakan ibadah yang tak boleh kite tinggalkan, make Islam memberi Kelonggaran dalam beberapa situasi dan keadaan tertentu. Klu kite dalam Musafir (dalam perjalanan dengan tujuan baik dan dibolehkan syarak) yang melebihi 2 Marhalah (lebih 91 kilometr), make kite boleh menjamak dan mengqasarkan solat.

Begitu juge klu kite sakit, kite boleh mengerjekan solat secare duduk, berbaring, mengiring atau dengan isyarat. seperti dalam beberape kaedah, kite boleh membace Allahu Akbar sebanyak 7 kali (menyamai 7 ayat Al-Fatihah) atau ayat surah sebagai ganti Surah al-Fatihah yang merupekan Rukun Solat jika tidak dapat membacenye setelah diusahakan dengan bersunggung2.

Daripade contoh yang diberikan di atas, jelas bahawe Islam Itu Mudah, ia akan menjadi Sukar jike kite keterlaluan dalam mengamalkannya.

akan bersambung...
ill'liqa...ma'ssalamah
peace:)
Salam...

hari ini, saye luangkan mase untuk menambahkan input di dalam blog saye yang masih baru dan fresh ni. Dah lame teringin ade ruang sendiri untuk memuntahkan rase dan pendapat yang sukar untuk orang lain fahaminye, dan mungkin klu ade yang sudi kite boleh menukar idea dan buah fikiran bagi manfaat dan faedah bersame. Dan dalam kehidupan yang dilalui, terdapat pelbagai perkare dan cabaran yang dihadiahkan kepade kite untuk dijadikan panduan dan menjadikan kite lebih memotivasikan diri untuk menjadi yang lebih baik dari mase ke semase...
saye harap ade yang sudi membantu. Dalam penulisan saye ini mungkin perkare yang melibatkan realiti kehidupan,kenangan, ilmu yang boleh dikongsi bersame.Tapi bukan itu saje, perkara2 lain turut saye bincangkan,coretkan dan dapat merehatkan minda bersame dan harapan saye, dapat menikmati penulisan yang ade dan dapat berkongsi Ilmu dengan sesiape saje...

Salam Taaruf,
Ukhwah fillah Fil Abadan Abada...
Peace:)

Salam sahabat semua..

Em memandangkan blog ini masih baru nak bertapak mg kter semua dapat berkongsi ilmu serta pendapat..pandangan amat2x dia alu-alukan..

Ok jumpa di entry akan dtg..

SaLam alaik..

"Always Be There"