Assalamualaikum wbt.
Messy room, messy living room messy all in house. Huh. Kedatangan hari Jumaat semalam sangat2 melegakan untuk berehat dan melepaskan lelah. Hari sabtu sekurang2nya dapat melupakan segala kerja di sekolah yang ada walaupun setiap masa wassap sekolah asyik berbunyi. Tak apalah kita ambil yang perlu dan malas nak beratkan fikiran.

Kat rumah biasalah berperang dengan anak2 gigirl. Ikutkan penat Allah ja yang tahu. Tapi itulah kehidupan. Syukur. Kat rumahlah anak2 nak bertanya itu ini minta kita buatkan itu ini nak belajar itu ini. Dalam dunia mereka sekarang hanya ada kita ibu bapanya dan orang rapat disekeliling mereka. Mama doa moga mama sentiasa jadi mama yang baik. Walaupun memang tak dapat nafikan terjerit marah tu memang ada. Haih... 洛
Kalau kepala serabut dan penat ni memang kena lebih2 dekat dengan Tuhan. Kena tambah2 doa pada Allah. Allah janganlah aku melampaui batas terhadap anak2 mereka tidak tahu apa2. Sitambah pula dengan sakit kepala Sebenarnya anak2 ni boleh je ikut cakap kalau kita yang besar ni terlebih dahulu rasional. Kadang2 anak menjerit menangis nakkan sesuatu, kdg2 kita pun duk ikut intonasi depa juga sebab tu keadaan jadi lebih tegang dan akhirnya ada makpak yang terlepas tangan or denda sampai hilang kawalan. Kalau mama, bila anak mengamuk mama selagi boleh jauhkan daripada anak dahulu, tenangkan diri dalam 1-2 minit lepas tu explain bebaik dekat anak2 kenapa tak boleh, kenapa macam ni kenapa macam tu. Slow talk, perlahan2 bagi diorg respond tetang penerangan kita dan baru bagikan cadangan.

Kakak tadi nak pakai baju tapi baju yang di ambil baju untuk keluar berjalan. Mama tak bagi, mama suruh ambil baju untuk dirumah. Dia tetap nak baju tu. Ikut senang mama bagi je dia pakai. Tapi mama nak dia tak biasakan dapat apa yang dia nak, dan tak semua yang dia pilih tu betul. Dia apa lagi wawawawawawawa...
Sampai khadeejah pun bangun tido.  Mama marahla juga, sebab sebelum ni kakak dah tahu mana baju jalan mana baju tido dll.  Lepas tu mama tinggal dia di luar bilik dan mama dodoikan deeja. Biarlah dia lepaskan kegeraman dia dahulu. Last lepas die jerit2 menangis dia dah stabil dia merengek sebelah mama. So emosi mama pun dh stabil masa tu mama pun bagitahulah. Kakak itu baju jalan2 nanti abi balik baru kita pakai baju ni, kalau pakai sekarang nanti nak jalan dah bau busuk. Kakak tak suka kan baju busuk? Kakak faham tak? Time ni dia akan diam je dan dengar sambil mata kebil2. Faham katanya.  Kakak pakai baju ni dulu sebab nanti kakak nak main2 dulukan, berpeluh.. Nak keluar nanti kakak pakai baju ni, baju ni simpan dulu ok? Terus dia ok mama dan back to normal macam tak pernah ada isu baju tadi Alhamdulillah. Nak tak nak mama... Pleasela releks huhu... Berat sungguh kadang2. Moga Allah bantu.

Jadi sekarang emosi dah semuaaa ok, tunggu abi balik. Nenek bagitahu nak masakkan gulai lemak ikan ayee..sebab minggu lepas mama masak tak menjadi.. Haha... Ikutkan hati nak ja balik lipis sekarang tapi apakan daya meraikan kenduri pengasuh anak dan abi berkerja hari ini. Kampung lipis adalah salah satu tempat yang boleh merelekskan mama. Bila penat, stress balik lipis memang rasa tenang dan legaa. Sangat free and freedom bile kat sana. InsyaAllah next time.


Orite, nak bersiap pergi kenduri. May Allah bless us.


0 comments:


"Always Be There"