In a time of darkness and greed
It is your light that we need
You came to teach us how to live
محمد يا رسول الله

You were so caring and kind
your soul was full of light
You are the best of mankind
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

From luxury you turned away
And all night you would pray
Truthful in every word you say
محمد يا رسول الله

Your face was brighter than the sun
Your beauty equaled by non
You are Allah Chosen One
محمد خير خلق الله

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
as you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me

صلّوا على رسول الله
الحبيب المصطفى
Peace be upon The Messenger
The Chosen One

صلّوا على رسول الله
Oh
Peace be upon.. Oh
The Chosen One







Salam...

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wassalam yang ma'shum diusir dengan paksa dari Makkah, tempat keluarga , anak-anak, rumah dan kampung halamannya lalu pergi ke Thaif mencari perlindungan, yang justeru disambut dengan dusta dan penolakan yang keji. Batu-batu, seksaan, caci-maki dan umpatan semuanya dilemparkan ke arahnya.


Kedua mata baginda memcucurkan air mata duka, kedua telapak kakinya mengalirkan darah suci, dan kalbunya terpanggang oleh pahitnya musibah, maka kepada siapakah meminta perlindungan? Kepada siapa harus meminta pertolongan?Kepada siapa harus mengadu?Kepada siapa harus mengadap?..Hanya satu iaitu kepada Allah Yang Maha Kuat, Maha Kuasa, Maha Tinggi dan Maha Menolong.

Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam menghadapkan dirinya ke arah qiblat, menuju Tuhunnya, dan bersyukur kepadaNya, sedang lidahnya mengeluarkan ungkapan pengaduan, bisikan yang tulus, dan permintaan yang mendesak. Baginda berdoa sambil menangis, dan mengadu kerana dizalimi dan disakiti.


Takaran musibah terukur dengan tangisan
dan beratnya tragedi membuat pipi haus akan air mata.

Bencana masa telah menu
tupi wajah
dengan awan kedukaan yang pekat disertai hujan tangisan.

Sekarang dengarkanlah permintaan Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam kepada Tuhanya pada malam Nakhlah ketika baginda berdoa :


Ya Allah, susungguhnya aku mengadu kepadaMu akan lemahnya kekuatanku, kurang rekadayaku, dan remehnya aku di mata orang lain. Engkau Maha Penyayang di antara para penyayang, tuhan orang-orang tertindas. Engkau adalah Tuhanku, kepada siapakah engkau menyerahkan diriku, apakah kepada kerabat yang memusuhiku atau kepada musuh yang Engkau kuasakan kepadanya urusanku. Akan tetapi aku tidak peduli dengan semuanya selama Engkau tidak murka terhadapku, sedang pemaafanMu kepadaku lebih luas (daripada murkaMu) Aku berlindung kepada cahaya DzatMu yang menerangi kegelapan dari urusan dunia dan akhiratku menjadi baik kerananya, agar jangan ENgkau turunkan murkaMu kepadaku atau Engkau titip akan kemarahanMu kepadaku. Hanya kepada Engkaulah aku memohon belas kasihan hingga Engkau redha. Tiada daya (untuk menghindar dari kemaksiatan) dan tidak ada kekuatan (untuk melakukan ketaatan), kecuali dengan pertolonganMu....





May Allah bless us..
love Allah care for other=)
















Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada manusia puja alam sebagai Tuhan
Mabuk dengan gelombang laut yang menggulung
Digambarkan dengan kata sastra mempesona
Mereka tenggelam dalam gelombang sastranya
Dia leka sendiri dengan buah penanya

Bagai orang tenggelam dalam lautan menggulung
Tidak tahu tujuan kemana mahu pergi

Ada juga yang sibuk bercakap dengan emosinya sekali
Mengelilingi seluruh negri kadang - kadang berbohong sesuka hati

Berkata tidak mengota mengecam orang tak usah dikira
Sudah jadi makan minumnya, sudah jadi makan minumnya

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Ada golongan sibuk dengan kesalahan orang
Seolah - oleh mereka wira agama
konon hendak membersihkan agama dari noda
Yang sebenarnya berlakon di depan manusia bukan hidup realitinya
Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Mereka lupa diri sendiri
Mereka sendiri buat dosa
Membeli kereta dan rumah terlibat dengan riba
Anak - anak dan juga isteri terdedah aurat setiap hari
Berbualan setiap hari tentang kenaikan gaji dan juga pangkat

Hidup sendiri nafsi - nafsi kecuali ada urusan rasmi
Yang ada kaitan dengan gaji, yang ada kaitan dengan gaji

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

bakhilnya amat ketara sekali
Mereka lupa semua itu adalah kesesatan dalam beragama
Kesesatan dalam beragama

Yang punya kuasa berbangga dengan kuasanya
Menggertak manusia setiap hari
Akta - akta dibuat untuk selamatkan diri mereka
Membantu orang bukan dari hatinya sendiri

Jasa - jasa disebut berulang - ulang kali
Jasa - jasa disebut berulang - ulang kali
Menceritakan jasa kepada manusia
Maka hilanglah pahalanya menipu diri tak disedari
Menipu diri tak disedari

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini

Tak kurang juga ada di kalangan manusia
Setiap hari memikirkan hendak menghiburkan manusia
Berbagai cara dan gaya dipertunjukkan
Rupanya jiwa mereka sendiri tak terhibur jiwa mereka derita
Tak kurang juga membunuh diri

Bila Tuhan tak ditakuti macam - macam boleh terjadi
Tiap orang tak ketahuan hala hidupnya sendiri
Maka rosaklah di sana - sini, di sana - sini, di sana - sini














Kenape dan mengape...'ana' sndiri runsing memikirkannye..terase hanye air mate yg dapat akhirkan penderitaan ni..tapi mampukah 'ana'...'Ana' benci bile itu yg berlaku,tapi itu yg terpakse 'ana' hadapi...arrgghh...Ya Allah bantu 'ana'..hati ini sarat dengan perkara yang merungsingkan...

'ana' sedih bile muke itu berpaling..salahkah 'ana' xdapat penuhi semue permintaannye?
adekah semuenye perlu 'ana' turutkan?...tak banyak yang 'ana' pinta cume secebis kefahaman, sekelumit tolak ansur tuk memahami kesukaran 'ana'...bukan itu yg 'ana' rencane kan..tetapi itu yang perlu 'ana' turutkan....ukhti...tolong fhm....'ana' terkilan keputusan dibuat begitu mudah sedangkan melibatkan diri 'ana' jua...salahkah jike bertanye terlebih dhlu 'ana' setuju atau tidak?kerana 'ana' yg perlu menjadi lakonan utama dlm ape yg
direncanakan.. tapi...jike itu dikatekan salah 'ana' tlg maafkan...'ana' terpakse utamekan yg aula..jike diberi ruang dan kesempatan pinta la..laungkan ape sje..'ana' akan luaskan tapak tangan tuk laksanakan...'ana' akan korbankan jika tiade yang perlu 'ana' utame kan selain itu...ukhti.......

Yang berlaku tetap berlaku..tempoh itu amat menyakitkan bagi 'ana' utk hadapinye....dan 'ana' hanye mampu kuatkan diri dgn kate2 yg sering menjadi pegangan :

"Jangan bersedih/marah jika org lain tidak memahamimu, sebaliknya tanya diri adakah kita dapat (belajar) memahami orang lain?..Jangan mengeluh jika orang lain xdapat terima kamu seadanya..sebaliknya selidiki diri, adakah kamu belajar menerima orang lain seadanya?... ~Hidup saling melengkapi, belajar menghargai seseorang, insyaAllah hidup akan harmoni (^_^)~

em..mmg klu blh kite nk org fhm kite jgk kn?p sbaiknye ush d'persoalan,fhmilah dgn hati yg tulus..dn jike org lain xdpt memahmi kite mgkin ushe kite utk memahami seseorg itu blm m'ckpi..(w'pun kite anggp ushe kite dh byk) doalah spye kite dpt saling menerima antra satu same lain..insyaAllah Allah akn permudhkan ushe kite..

'ana' tak mampu melawan perkare yang berlaku...dan 'ana' dah tak kuase untuk itu....'ana' penat memikirkan...penat...ye..'ana' penat...Ya Allah, 'ana' faham....segale ape yg dirancang xsemua akan terjadi..sebaik2 perancangan di tanganMu Ya Allah..kesakitan yang 'ana' alami...terselit hikmat yg penuh misteri yg perlu 'ana' selidiki dengan mata hati...
untuk 'ana' jadi lebih kuat, untk 'ana' jadi lebih yakin,untuk 'ana' jadi lebih percayakanMu selain manusie2 yang ade disekeliling 'ana'....Ya Allah,ampunkan kesalahan yang telah 'ana' lakukan...sunguh tiade sekelumit niat tuk berada diambang rasa serba salah yang membuatkan hati 'ana' gelisah dan merintih...ukhti....utk kali ini 'ana pohon dan 'ana' doakan ketenangan kepadamu utk menerime apa yg berlaku..bukan niat tuk mengatakan selame ini 'ana' byk berkorban..tidak same sekali..selagi mampu 'ana' akan usahekan jike itu yg memberikan kebahagiaan dan kegembiraan kepada uhkti...maaf...



~Ini hanye latihan oleh PenciptaNya terhadap hambaNya yang lemah...untuk menjadi lebih gigih dalam menghadapi cabaran dan karenah...tabahkan hatimu,kuatkan azammu...berani untuk menyatakan sesuatu yg benar dan jangan bersedih(^_^)



Salam,may Allah bless us...





























Assalamualaikum W.B.T

Dengan izin yang Maha Pencipta, Pelindung lagi Maha Pengasih. Segala puji bagi Tuhan sekalian alam, semoga kita dalam lembayung RahmatNya. Selawat serta salam kepada kekasih-Nya, Rasulullah S.A.W Nabi junjungan besar. Semoga kita sekalian umat tidak tersisih dari syafaatnya, InsyaAllah.


Apa khabar semue?huhu..hope semue sihat hendaknya...Alhamdulillah,masih diberi kesempatan dalam menghirup udare segar lagi nyaman di muka bumi Allah yg penuh keindahan ini..dan masih berkesempatan bertemu dgn bulan Ramadhan yang penuh Keberkatan dan Kerahmatan yang xlame lagi..insyaAllah esok...(^_^)..So pe persediaan tuk menjalani Ibadah Berpuasa?..hope kite same2 mengambil peluang keemasan ni, menghayati sepenuh jiwa dan raga dalam menunaikan ibadah kepadaNya..sama2 rebutlah peluang untuk menjernihkan tautan hati kehambaan kita terhadap Allah..moge2 kite mendapat Keampunan dariNya,.insyaAllah...Jangan lupe sahur n solat terawih..rugi tau klu xtunaikan..setahun sebulan je..moge kite bkn sekadar berkobar2 pada awalnye je..insyaAllah moge kite mantainkan ibadah kite sehingga p'tengahan, akhir dan selamenye..jadi la hamba Allah yang sejati dan bukan hamba kpd Ramadhan..mksdnye,kite bukan berkejar2 pahala n ibadat semase bulan Ramadhan je..p bulan lain xteruskan...kite kan mesti,perlu dan wajib beribadah xkire bulan dan mase?jadi teruskan beribadah(^_~)

Em...agk sedih jgk coz xdapat sama2 menyambut bulan mulia dgn keluarga..(T_T) berkire2 jg utk balik, apekan daye..tiap2 minggu de je p'kare yg perlu diselesaikan..mintak maaf byk2 ma n abah..em.. yg inilah dikatekan p'gorbanan apabile menuntut ilmu..berjauhan...moge2 Allah sentiasa melimpahkan Rahmat kasih sayang, kesihatan yang baik kepada kedua ibu bapa, keluarga kite, dan seluruh umat Islam..insyaAllah..amin=)

Pade rakan2 blogger,sye mintak maaf cz xberkesempatan tuk meninggalkan comment2 di ruangan kalian..p sempat jgk jenguk2 n sempat bace je,maaf ye..beberape minggu ni byk tgsan yg perlu disiapkan..p insyaAllah dlm minggu ni sye akan bersiar2 dan menerjah dilaman kalian..bersedie ye...huhu..(^_^) moge setiap coretan kalian diberkati dan sentiasa memberikan kebaikan kepada pembaca2..dan moge dipermudahkan urusan kalian semue..

Baikla..sampai sni dlu..tingkatkan ushe kite dalam beribadah sepanjang bulan Ramadhan,ia bukan hanya sekadar menahan lapar dan dahage..p seluruh pancaindera,(mulut-jgn ckp p'kare yg sia2, bykkn memuji Allah bce surat Cinta Allah, mata-jg p'lihtn jgn tgk p'kare yg xelk, telinga-jgn dgr p'kre yg xelk..bykkn dgr alunan ayt al quran, tangan-jgn bt p'kre yg dlrg...hndari dri m'gmbl sesuatu yg bkn kite pnye, kaki-sllu pergi ke rumah Allah jgn g tmpt yg blh m'dtgkn mksiat, minda-fikir yg baik2...dan keseluruhannnya)

moge kite diantara insan yang terpilih untuk mendapat keampunan dariNya...em..jike ini Ramadhan yg terakhir sye jalani..moge2 sye mendapat Kenikmatan dari bulan mulia ini..amin ya Allah...


Salam,illa'liqa=)

May Allah bless us....


Oh Tuhan, berikanlah sedikit rasa cinta-Mu padaku
Semoga seluruh cintaku untuk-Mu

Oh Tuhan, kurniakanlah sedikit rasa takukan-Mu
Padaku semoga ku tidak takut selain-Mu

Ya Allah dengan Rahmat-Mu kurniakanlah

Ya Allah jadikanlah air mataku diwaktu takut dengan-Mu
Pemadam api neraka-Mu jatuhnya air mataku
Menggugurkan dosa-dosaku

Tuhan kalau bukan dengan Rahmat-Mu
Aku tidak akan selamat
Setidaknya jika bukan Rahmat-Mu
Aku tidak akan terlepas dari azab-Mu

Aku lemah bantulah aku
Untuk bermujahadah selalu
Syaitan sering menipu dayaku
Lindungilah aku darinya







Assalamualaikum W.B.T

Dengan izin yang Maha Pemurah, Maha Pelindung lagi Maha Pengasih. Segala puji bagi Tuhan sekalian alam, semoga kita dalam lembayung RahmatNya. Selawat serta salam kepada kekasih-Nya, Rasulullah S.A.W Nabi junjungan besar. Semoga kita sekalian umat tidak tersisih dari syafaatnya, InsyaAllah.

Alhamdulillah..masih diberi kesempatan utk menulis diruangan ni..em..memandangkan msk sem baru, mase hanye terluang utk memikirkan tugasan yg dh bertimbun2 dan program2 yg dh bermule..huhu..moge kite semue diberi kekuatan untuk menghadapi dugaan2 yang bakal ditempuhi dlm kehidupan (^_^) em..buat mase ni sye xth nak coretkan cerite ape, walaupun dalam fikiran ni bermacam2 isu n cerita yg ingin dikongsi..mgkin fikiran masih penat memikirkan tajuk2 proposal dan tugasan kursus yg perlu diselesaikan dlm wktu yg terdekat ni dn bru sihat menyebabkan xdpt nk mengarang...huhu..(alasan...)

ok..straight to the point...


Jika anda telah mengenali Allah, mensucikanNya, beribadah kepadaNya, dan menempatkanNya sebagai Tuhan, sementara anda berada dalam sebuah pondok, nescaya anda akan mendapatkan kebaikan, kebahagian, ketenangan dan rasa damai.

Namun jika anda menyimpang, walaupun tinggal di dalam istana yang paling megah, di rumah yang paling luas, dan memiliki semua yang anda sukai, maka ketahuilah bahawa akhir kehidupan adalah pahit sekali dan penderitaan yang berpanjangan dalam erti yang sebenarnya. malah, itu bererti bahawa anda hingga kini belum memiliki kunci kebahagiaan.

"Kami telah menganugerahkan kepadanya perbendaharaan harta yang kunci-kuncinya (saja) sungguh berat dipikul oleh beberapa orang yang sangat kuat..."(Al-Qashash:76)

Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala : Sesungguhnya Allah membela orang-orang yang beriman...(Al-Hajj:38)

Ayat ini bererti Allah akan membela mereka supaya tidak terjerumus ke dalam kejahatan dunia dan akhirat. Ini adalah sebuah berita, janji dan sekaligus khabar gembira dari Allah bagi orang-orang yang beriman bahawa Dia akan membela mereka dari semua yang tidak baik. Allah akan menghindari mereka daripada perkara tidak baik kerana KEIMANAN mereka, dari semua keburukan orang-orang kafir, keburukan dirinya sendiri, keburukan amal perbuatan mereka sendiri, dan membantu meringankan beban yang memberatkan mereka. Setiap mu'min berhak atas pembelaan dan keutamaan seperti itu sesuai dengan kadar keimanannya. Ada yang mendapat banyak, dan sebaliknya. Namun bersyukurlah, jika diuji..kerana bila mana kita diuji insyaAllah keimanan kita semakin bertambah kepadaNya ^_^ dan jangan rasa kite ditinggalkan olehNya. (jika kita tidak meninggalkanNya) yakinlah padaNya dan sentiasalah bersangka baik terhadapNya..kerana ujian dan musibah itu hanya satu latihan untuk menjadikan kite lebih baik..sama ada di dunia dan akhirat..insyaAllah=)


Bahawasanya Allah meghiburkan hamba yang sedang ditimpa bencana dan meringankan kesulitan yang mereka hadapi adalah satu dari sekian banyak buah keimanan. Dan buah keimanan itu akan menjadi hiburan kepada hamba dan akan membuatnya merasa ringan tatkala ditimpa musibah dan bencana.


.....barangsiapa yang beriman kepada Allah, maka Allah akan memberikan petunjuk pada hatinya....

(At-Taghabun :11)

Menurut ayat ini adalah seorang hamba yang sedang ditimpa musibah, dan dia menyedari bahawa musibah yang menimpanya ini berasal dari Allah, bahawa segala yang akan menimpanya pasti terjadi, dan bahawa segala yang terjadi itu adalah yang menurut ketentuan Allah dan jika bukan yang diatur olehNya pasti tidak akan terjadi dan tidak akan menimpanya...Sehingga ia dapat menerima dan pasrah kepada takdir sekalipun menyakitkan dan bencana sebesar apa pun akan tidak bererti di hadapannya, kerana keyakinannya bahawa semua itu berasal dari Allah dan itu bererti ia kan mendapatkan pahala atas kesabarannya..


Oleh yang demikian, jangan terus mengeluh dan putus asa jika diuji..ambil masa untuk bertenang, bermuhasabah dan berwudhuklah tiap kali dilanda musibah dan masalah...orang bijak mesti berfikir sebelum bertindak(^_^) tidak ada sekelumit masalah tanpa penyelesaian...pasti ada..!=)


Ukuran kebahagiaan itu ada dalam Kitab Allah yang agung, dan takaran dari segala sesuatu itu ada dalam kualiti zikir kepada Yang Maha Bijaksana. Dialah yang menetapkan segala sesuatu, nilai dan balasannya kepada hambanya, baik ketika masih di dunia mahupuj ketika di akhirat kelak...

Moge kite beroleh Kunci Kebahagian di dunia dan Akhirat,insyaAllah...amin ^___^



jom baca Buku La Tahzan =)

p/s : Seorang penyair mengatakan :

....Ku tinggalkan dunia

untuk beralih kepada yang lainnya

kerana tiada yang diharapkan dari dunia ini

bagi orang-orang yang soleh....


Salam illa'liqa...

may Allah bless us=)

"Always Be There"