Salam...mge2 kite dlm lindungan rahmat dan keRedhaan Allah SWT hendaknye..em..pertame sekali saye nak bertrime kasih pade kawan2 yang sudi lawat blog yang xseberape ni dan sudi untuk fllow saye..Seperti yg saye katekan pade awal permulaan penulisan blog ni, saye hanye nak menulis utk suke2 sje,sebab saye minat la jgk nak menaip2 ni dan yg pnting dpt nyatekan ape yg ade..dn xt'pk ade yg ziarh blog ni..huhu...time ksh, Moge Allah memberkati kite semue..dan saye harap kalian semua sihat dan semoge yg baik2 sje hadir dalm hidup kalian...dan trime kash,blog kawan2 semue banyak memberikan manfaat kepade saye...bnyk info2 yg menarik dlm blog anda semue yg dapat saye perolehi..i'Allah ilmu dpt dimanfaatkan bersame...

Baik la..di kesempatan ni saye dapat jgk nk update blog,w'pn exm mgu dpn dh..huhu..
berbalik kepade tajuk di atas..

Umumnye, mereka yang menganut agama Islam adalah kerana keyakinan dan kefahaman mereka terhadap ajaran tersebut. Iman yang benar ialah iman yang wujud dari dlam hati dengan penuh kesedaran. Tidak ada seorang pun yang boleh menjadi Muslim yang Mukmin dalam erti kata sebenar tanpa mempelajari atau diajarkan kepadanya berkenaan dengan Islam.

Klu kite lihat dari segi menuntut Ilmu.
Seseorang yang menganut Islam dengan penuh kesedaran dan menghiasi dirinya dengan iman yang benar adalah seorg Muslim yang berilmu. Sejauh mana ilmunya dapat memberi manfaat kepada org ramai, itu persoalan lain. Dan ape yang penting di sisi ialah dia berpegang dan mengamalkan Islam dengan penuh Kesedaran dan berusaha dalam menuntut ilmu pengetahuan.
Atas dasar ini, seseorg Muslim dapat mengetahui hukum syariat keseluruhannya melalui dalil secara lansungnya. Tetapi pada hakikatnye, semua ini bkanlah satu perkara yang mudah. Mungkin dia mampu untk memahami beberapa perkara dan sumbernye sahaja, tetapi tidak mampu untuk memahami aspek yg lain. Oleh itu, untuk menguasai ilmu Islam yang luas, ia memerlukan penumpuan dan kesungguhan yang jitu. Akan tetapi tidak semua insan dianugerahkn pemahaman yang jelas oleh Allah SWT mengenai ini semua dan ia mungkin bagi sesetengahnye memerlukan mase dan tenage yg banyak untuk memahami konsep dan segale aspek mengenai Islam. Kemampuan ini biasenye dicapai oleh org yang mempunyai kekuatan akal dan daye kecerdikan yang tinggi. Bahkan sunnatullah yang berlaku di dlm sejarah dan kehidupan manusia mengatakan bilangan manusia seumpama in adalah amat sedikit.

Oleh kerana kebanyakan manusia terdiri daripada mereka yang terbatas kemampuannya untuk memahami Islam dalam segale sapek, maka Islam telah menganjurkan agar mereka bertanye kepada orng yg lebih tahu sebagaimana firmanNya yang bermaksud:

"Oleh itu, bertanyalah kamu(wahai golongan musyrik) kepada orang2 yang berpengetahuan agama jika kamu tidak mengetahui."

Termasuk dalam pengertiannya, bertanye atau berpandukan kepada ahli ilmu mengikut mazhab seperti Imam Syafie, Imam Abu Hanifah, Imam Malik dan Imam Ahmad Ibnu Hanbal.

Jike kite benar2 menghayati dan mendalami erti Islam yg sebenar i'Allah perkare yg tidak diingini dapat kite hindarinye. Dan sekirenye kite tidak dianugerahkan keistimewaan yang melebihi daripada yg lain jangn mengeluh..usahalah dlm mendalami dan menghayati agama yg hakiki..sebenarnye Allah telah menaburkan segale nikmat kepade hambenye di muka bumi yg tua ini..teroka lah ia dan cari bagi kebenaran..i'Allah dengan niat yg ikhlas dgn istiqamah akan dipermudahkan.. Jngan kite hanye mendabik dada mengatekan yg kite berpegang teguh pade Islam tetapi tidak mengamalkannye dengan sebaiknye..malas untuk memahami konsep Islam dengan baik dan hnye mengatekan ia sukar,.penuh kongkongan dan sebagainye..tapi hakikatnye kite sendri yg tidak ade daye usahe dan ikhtiar dalam mempelajari Islam dengan betul..
Contoh yg tidak baik akan dipertikaikan oleh org lain kelak...Jdi marilah kite same2 renungi diri dan sentiase berusaha dalam menghayati Islam dengan baik..

p/s: "Sesungguhnya Allah SWT tk akan merubah sesuatu nasib kaum itu sekiranya mereka sendiri tidak berusaha untuk merubahnya.."

Salam...ill'liqa,May Allah Bless us.

peace:)





0 comments:


"Always Be There"