Dalam kalut2 nak gi kelas kul 2, cek singgah jap kat kedai nak beli air kotak Vico. Kedai 2 jual buku2, peralatan dan lain2. Kawan cek duk belek buku jap. Pas bayar...cek tepuk kawan cek suh beredar,"jom kak na".. kawan cek kate "emm...ma bestnye buku ni". cek pun patah balik nak tengok buku yang dimaksudkan. Kak Na sempat cite sikit tentang pe yang die bace. "die kate tentang Bidadari syurga yang cantik jelite, putih bersih yang selalu menundukkan pandangannye..bidadari yang perawan, penuh cinte dan lain...." kat sini kak na tekankan walaupun bidadari ni cantik xde tandingan die tetap menjage 2 perkare 'perawan' dan pandangannye. cek jadi terpegun, dengan kesungguhan si kawan ni bercerite. Tengok isi kandungan, waa...best2 die menunjukkan gambaran di Syurga yang sebenar. Tanpe pk panjang saye pn zaapp...mik buku 2 terus nak g bayar. "eh...ma nak beli ke ?" soal kak na. "nak2 "... die pun termenung, " em...nak beli gak la,hihi".. "la..nanti blh pinjam je, pas ma bace". "xpe buku ni leh bace bile2 "..so due2 beli.

Sementare tunggu lecturer masuk, cek sempat bace sikit kandungan yang de dalam buku 2.

"Ramai yang berharap hanya untuk kehidupan di dunia ini dan mereka menganggap inilah 'Kampung Halaman' yang sebenar. Setiap hari mereka hanyalah sibuk dengan urusan2 dunia ini : sibuk mencari duit, sibuk bekerja, sibuk dengan kesukaan. Mereka melupakan diri bahawa saat akan tiba apabila segalanya berakhir dan kita kembali kepada 'Kampung Halaman' yang hakiki, iaitu syurga atau neraka."

Pas 2 die terangkan bagaimane rupenye syurga dan bagaimane pulak nerake. Cek jadi ralit...bace g...Syurga Menurut Berbagai Agama. Bagi pandangan Islam :....

Syurga adalah tempat Anugerah pada manusia yanag telah berbuat baik dan mengikut perintah Allah dan mereka diletak dikebun luas di mana mereka semua hidup dalam kesenangan dan kemewahan.

".......dan barangsiapa taat kepada Allah dan RasulNya, niscaya Allah memasukkannya ke dalam Syurga yang mengalir di dalamnya sungai-sungai sedang mereka kekal di dalamnya dan itulah kemenangan yang besar."
(An-Nisa' : 13)


Sungai-Sungai Di Syurga

Sungai di Syurga adalah sesuatu yang pasti, ia terus mengalir dan tidak pernah berhenti, terletak di bawah ghuraf (mahligai), istana-istana dan taman-taman penghuni syurga. Sungai2 tersebut berupa sungai madu, sungai khamar yang tidak memabukkan, sungai susu dan sungai air jernih yang tidak pernah berubah rasanya.




Kalu tengok sungai kat sini..em...macam teh susu pun de,huhu...(jahatnye), ikan2 pun menjerit2 nak naik kat darat, p klu nek die xleh hidup plak...

sambung cite...

Sungai2 Syurga memancar dari bahagian atas syurga, kemudian mengalir turun ke bawah menuju ke semua tingkatan-tingkatan syurga seperti dalam hadis tersebut yang bermaksud :

" Sesungguhnya Firdaus itulah tempat terbaik dan tertinggi darjatnya. Di

atas Firdaus terdapat "Arsy Allah, dan dari situ mengalir sungai-sungai Syurga."

(HR. Bukhari)

Cek termenung jap....em..membayangkan sungai2 yang mengalir mengikut tingkat2...penuh kedamaian, sejuk...keindahan yang nyate.

Mata air syurga ada yang bernama salsabila, yang akan diberikan kepada orang-orang yang mendekatkan diri kepada Allah ( Muqarrabin), sedang para abrar ( orang yang berbuat-buat baik ), maka Allah memberi mereka air yang diberi campuran kafur ( air dingin yang baunya wangi) dan zanzabil ( air halia yang segar dan wangi).

" Sesungguhnya orang-orang yang berbuat kebajikan minum dari gelas (berisi minuman) yang campurannya adalah air kafur, (iaitu) mata air ( dalam syurga) yang daripadanya hamba-hamba Allah minum, yang mereka dapat mengalirkannya dengan sebaik-baiknya."

(Al-Insan: 5)

"Assalamualaikum and good evening class.."
em...madam dh masuk.

sempat bace sampai muke surat 9, belek2 lagi...em...banyak g tajuk best. ni first time cek beli buku lagu ni,huhu...dan paling cek suke die gune tulisan italic)sebelum ni bli gak 2 3 je yang lain cek selalu pinjam, novel bli gak hihi...p kebanyakkanye akk cek yang sllu beli and cek tukang bace..hihi..(suke bce) p cek nak sangat beli buku yang tajuknye "Jangan Bersedih" -Don't be sad- (klu xsilap)..em..La Tahzan,em..ri 2 dah pegang,belek2..kelmarin cadang nak beli tgk2 dah habis..wawawawa....xde rezeki,i'Allah t cri len.
em...sampai sini dlu, t bace bagi habis buku " Malam Pertama di Syurga".

ill'liqa, Salam...
"Love Allah Care 4 Other"
peace:)

0 comments:


"Always Be There"