Penekanan bersederhana dalam ibadah adalah penting di samping meletakkan prinsip Istiqamah sebagai teras. Keterlaluan dalam ibadah,tanpa sandaran dan nas yang kukuh atau hanya sekadar ikutan, akan menyebabkan ia terbelenggu dan akhirnya kita meninggalkan ibadah tersebut? Betul? sebab? Kite rase die berat, susah dan malas nak buat.

Dalam Islam, solat tidak membebankan, malah ia merupakan satu amalan yang digemari kerana selain dari ibadah ia juga akan :
i ) Melatih daya pemusatan pemikiran.
ii) Meningkatkan keikhlasan kepada Allah SWT.
iii) Mengamalkan kebersihan.
iv) Memberikan kerehatan saraf.
vi) Menyatakan pengakuan terhadap kebesaran Allah SWT.
vii) Menanamkan rasa muhibah dan semangat perpaduan menerusi solat Berjemaah.

Begitu juga dari aspek makanan dan minuman. Istilah darurat boleh digunakan apabila tiada alternatif lain yang boleh dicari bagi meneruskan hidup. Kita boleh memakan daging Khinzir , sekiranya ketika itu hanya daging hinzir sahaja makanan yang ada untuk menyambungkan nyawa untuk meneruskan hidup.
Bagi menunjukkan bahawa Islam adalah mudah dan tidak membebankan, kita perhatikan sejarah pengharaman arak yang dibuat secara berperingkat.

Melihat kepada tahap keimanan umat Islam pada ketika itu, proses permulaan pengharaman arak ialah menghindarinya ketika menunaikan solat kerana ditakut tersalah bacaan.
Peringkat seterusnya, ia diharamkan terus kepada umat Islam kerana ia memabukkan dan lebih banyak membawa keburukan dari kebaikan.

Klu kite tengok,effect arak dalam kehidupan sangat banyak terutama ke arah keburukan dan xde langsung ke arah kebaikan(cek rs). Bile mabuk mule meracau2, 2 ok lagi ni de sampai yang berzina, xcdent, bergaduh (pkran luar sedar), dan de gak yang bercerai berai dek penangan arak...! Nauzubillah.

Klu bab pakaian, bagi wanita pakailah pakaian yang menutupi aurat..Sayangi diri Kite. Jangan dedahkan ape yang xsepatutnya didedahkan. Cintai diri kite...!Klu bukan muhrim tengok boleh naikkan nafsunye,melihat pinggang,betis, rambut kepade mereke?..Masya Allah, bukankah dosenye datang dari kite?
Tak susah...tutupi mahkotamu dengan selendang/tudung. Tak semestinye wajib bertudung labuh, bertudung biase pun boleh asalkan ia menutupi dadamu sehingga pusatmu dan tidak menampakkan auratmu..itu yang wajib. Jangan susahkannya. Klu xpakai tudung t rambut rosak, kering kne sinaran matahari..kan susahkan kite..p pe2 pun pakai tudung Wajib bagi umat Islam.,Kan lebih manis klu bertudung..Pakailah baju yang longgar agar tidak menampakkan bentuk tubuhmu. Tak Lemas ke pakai baju ketat? Tak lemas ke pakai tudung berbelit2 dan menampakkan dadamu?...lemass...p bgi yang lain xtahu pe yg dirasainye. Tapi xsemestinye kene pakai Jubah 24 jam...! Jangan sempitkan fikiran..Bukankah ia untuk kesenangan kite jugak? mudah untuk bergerak jika pakaian yang dipakai lebih longgar berbanding yang sebaliknya yang saye kire lebih menyukarkan pergerakan. Bile pakai baju singkat dan ketat, bile nak tunduk atau nak mengambil barang yang tinggi..Allah nampak plk badannye..bukan ke menyukarkan kite?t nak tarik2 baju p nmpak jgk..Bersederhanalah selesekan diri nak nmpak cntik tapi xselese, bukan xde baju longgar dari badan kite yang boleh nmpak lebih cantik. tak perlu memakai tudung berbelian2..baju bertransperent jika akan mendatangkan riak dalam diri kite, bangge hanye seketika selebihnye??P klu nak pakai tudung yang de berlian xsalah, (jangan salah fhm) pakailah asalkan kite tahu pe yang patut(ttp mane yg patt)..Klu nak pakai baju yang macam fesyen sekarang(transperent) k boleh pakai la p pakai la baju alas dalam pe yang org panggil 2 tah pe die,die cm t'shirt p kain die lmbut skt (de yg labuh tuk baju labuh & de yang biase cm t'shirt) so xpanas sangat,kan sopan..jangan pakai singlet plk lengan die xdak t nmpak lengan nampak ketiak...alaa..xcome la.... Sayangi Diri kite. Nak ikut fesyen xsalah,p kne pandai pilih fesyen yang macam mane jangan men redah t kite yg rebah....(?)

I'Allah Allah akan mengasihi dan memberkati hambenye jika kite tahu menyanyangi dirinya.

Setiap insan yang mengamalkan perintah Allah SWT dengan yakin dan sempurna akan merasa nikmat dan kebahagiaan daripada perintah tersebut. Sesungguhnya Islam itu Indah dan mudah. Oleh itu, marilah kite bersame-same menghayati KEINDAHAN ISLAM.

Oleh itu, selalu lah berfikiran positif dan jangan menganggap sesuatu ibadah itu menyusahkan.

Mungkin de yang terkurang dan terlebih dalam ni, mohon maaf...(Dunia&Akhirat)




Salam,ill'liqa...
May Allah Blees us,
peace:)

0 comments:


"Always Be There"